שוק המט"ח: הדולר היציג נחלש לרמה של 3.81 שקלים

האירו נסחר ביירידה של כ-0.4% סביב רמה של 4.86 שקלים ■ ל"גלובס" נודע כי משרד האוצר שוקל קיצוצים נרחבים בהיקף של 20 מיליארד שקל ■ ה"פייננשל" טיימס" מדווח כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) הזרים לבנקים ביוון כ-100 מיליארד א'

המסחר במט"ח מתנהל היום (ד') בהתחזקות של השקל מול המטבעות המרכזיים. בנק ישראל קבע את השער היציג של הדולר בירידה של כ-0.2% ל-3.816 שקלים, וגם האירו ממשיך להיחלש מול השקל ושערו היציג נקבע ברמה של 4.867 שקלים.

"שערו של הדולר ממשיך היום לדשדש בטווח שבין 3.812 ל-3.837, לאור הערכה אצל סוחרי המט"ח המקומיים שהמשבר באירופה נכנס לתקופה של רגיעה זמנית", אומרים במחלקת המחקר של FXCM. "בנוסף לכך, הסוחרים צריכים את ההפוגה כדי לעכל את המהלך הגדול שביצע הדולר בעלייה שלו מרמת 3.73 עד כה.

אלי בן דוד, כלכלן ואנליסט ראשי בקבוצת ההשקעות הבינ"ל USG capital, מציין היום כי "השקל צפוי להתחזק בימים הבאים חזרה לאזור 3.76 שקלים, על רקע סימני התייצבות בצמד המוביל אירו-דולר. כמו כן בסביבת האינפלציה המקומית חלה עלייה כך שאין חשש לשינוי במדיניות המוניטארית(הורדת ריבית ) של בנק ישראל בהחלטה הקרובה".

בזירת המט"ח העולמית האירו ממשיך להיחלש מול המטבעות המרכזיים ונסחר מול הדולר בירידה של 0.25% ל-1.278 דולרים. מנגד, הדולר ממשיך להתחזק גם מול הין, ונסחר בעלייה של 0.16% ל-79.44 ין.

ל"גלובס" נודע כי לאור החריגה בהוצאה המותרת של הממשלה, שכבר חצתה את רף ה-10 מיליארד שקל, משרד האוצר שוקל לבצע קיצוצים נרחבים בהיקף של 20 מיליארד שקל. עם הגזירות העיקריות שנבחנות בימים אלה באוצר נמנות העלאת המע"מ ב-1%, הטלת מע"מ על פירות וירקות, קיצוץ רוחבי של 5% בתקציבי המשרדים ודחיית סבסוד צהרונים לבני 3-9 (במסגרת המלצות ועדת טרכטנברג, שנראה כי ייפגעו בחלקן).

ה"פייננשל" טיימס" מדווח היום כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) הזרים לבנקים ביוון כ-100 מיליארד אירו, זאת ללא הודעה רשמית וללא התחייבות כלשהי מצידה של יוון. לפי הדיווח, הכספים שהוזרמו ליוון היו כחלק מ"סיוע חירום" - אחד הכלים החזקים של ה-ECB , באמצעותם הוא יכול לאשר סיוע כספי לבנקים הסובלים מקשיי נזילות, מבלי לעבור דרך כל "הצינורות הביורקרטים המקובלים".

ובקצה השני של העולם, ראש ממשלת סין וון ג'יבאו שלח אמש מסר מעודד לשווקים בעודו מתחייב לעידוד הצמיחה בסין על רקע החשש מ"נחיתה רכה" בכלכלה השנייה בגודלה בעולם - ובעוד בממשל הסיני כבר הורידו בתחילת השנה את תחזית הצמיחה ל-7.9%, מתחת לרף ה-8% צמיחה שהציגה סין ב-5 השנים האחרונות. ג'יבאו הבהיר כי ממשלתו תציב את סוגיית הצמיחה "במקום גבוה יותר בסדר העדיפויות", בעוד התקשורת הסינית "רכבה" על התבטאויותיו וציינה כי מדובר בהכנה לצעדים מוניטאריים נוספים בהם עשויים לנקוט הממשלה והבנק המרכזי.