"פייסבוק היא תוצאה של חמדנות; היזהרו, זהו משחק מסוכן"

ג'ק בוגל, מנכ"ל חברת הפיננסים Vanguard אומר בראיון ל-CNBC כי הירידות החדות במניית פייסבוק הן תוצאה של חמדות המשקיעים, המוסדיים ופייסבוק עצמה ■ בוגל טען גם כי גל ההנפקות האחרון של חברות הטכנולוגיה מזכיר לו את תחילת בועת הדוט.קום

"הירידות של פייסבוק הן תוצאה של חמדות ותיאבון גדול מדי למניות טכנלוגיה ריקות מתוכן", כך אומר ג'ק בוגל, מנכ"ל חברת הפיננסים Vanguard בראיון ל-CNBC.

מאז הפכה הרשת החברתית הגדולה בעולם לחברה ציבורית, כאשר הונפקה בבורסת נאסד"ק בתג מחיר גבוה של 38 דולר, מניית פייסבוק הספיקה להשיל מערכה כ-26% ומחקה משוויה יותר מ-10 מיליארד דולר.

"זהו מקרה קלאסי של חמדנות המשקיעים, כולל אלו המוסדיים, החתמים ופייסבוק עצמה", מאשים בוגל את כל המעורבים בהנפקת הענק של החברה. "כאשר כולם חמדנים אז התוצאה ידועה מראש".

בוגל טוען גם כי הצניחה במניית פייסבוק היא טיפוסית ומתרחשת כאשר משקיעים תאבי סיכון המנסים לבחור מניות בעלות סיכון גבוה ולעשות עליהן "סיבוב" רווחים מהיר. "אף אחד לא יכול לחזות את המחיר העתידי של המנייה, כפי שאף אחד לא יכול לחזות את המחיר העתידי של שוקי המניות בכללותן", הוא מוסיף.

"אנו, בניגוד לאחרים, מבססים את הערכותינו ב-100% על הביצועים הכלכליים הריאליים של ארה"ב שלא תלויים בהנפקה כזו או אחרת של חברה מסוימת, גדולה כלל שתהיה".

בהמשך דבריו, בוגל טען גם כי גל ההנפקות האחרון של חברות הטכנלוגיה כדוגמת פייסבוק מזכיר לו את תחילת בועת הדוט.קום של שנות ה-2000. "היזהרו מחברות האינטרנט הריקות מתוכן, זהו משחק מסוכן".