המסחר באירופה נחתם בעליות; מנהיגי גוש האירו אופטימיים

מנהיגי אירופה חתמו אתמול עוד פסגה בנסיון למצוא פתרונות למשבר ■ "אם המשבר באירופה יחריף - הבנק המרכזי יצטרך להזרים עוד כספים" ■ מדד מנהלי הרכש בגרמניה ירד בצורה חדה

המסחר באירופה ננעל היום (ה') בעליות שערים, זאת למרות פרסום מדדי מנהלי הרכש של גרמניה ושל גוש האירו שהצביעו על התכווצות הכלכלה. נראה כי המשקיעים הגיבו לשמועות כי הבנק המרכזי יוריד את הריבית וימשיך לבצע הקלות מוניטאריות. מנהיגי אירופה צפויים להמשיך את הדיונים בינהם בנוגע לפתרונות אפשריים למשבר ביבשת כשהנושא המרכזי היה העזיבה האפשרית של יוון לאור ההתבטאות של ראש הממשלה לשעבר מתחילת השבוע.

מנהיגי אירופה קיימו אתמול בבריסל פסגה נוספת - ה-18 במספר תוך שנתיים - בה נידונו פתרונות אפשריים למשבר ביבשת. הצעה חדשה-ישנה שעלתה הינה הנפקת אגרות חוב כלל-אירופאיות שנועדו לעזור לכלכלות חלשות לגייס כספים. מהלך שכזה זכה לתמיכה נרחבת מצד נשיא צרפת החדש פרנסואה הולנד ומראש ממשלת איטליה מריו מונטי. גרמניה חזרה על ההתנגדות שלה לאגרות החוב הללו.

עניין נוסף שנידון הינו האפשרות שיוון תצא מגוש האירו לאור התבטאות ראש ממשלת יוון לשעבר לוקאס פפדימוס לפיהם יוון עלולה לצאת מהגוש מכיוון שלא תצליח לעמוד בהתחייבויות שלה. המהניגים חזרו על העמדה שהוצגה בכינוס מנהיגי ה-G8 שהתקיים בארצות הברית ולפיה הם מעוניינים שיוון תישאר בגוש האירו בכפוף לעמידה בכל ההתחייבויות שלה.

הדיבורים בנוגע לעזיבה אפשרית של יוון משפיעים גם על מערכת הבנקאות הספרדית שנמצאת בסכנת קריסה. הממשלה הספרדית הודיעה על חבילת חילוץ בהיקף של 9 מיליארד אירו לבנק בנקיה, הבנק הרביעי בגודלו בספרד. הממשלה ממשיכה בנסיונות שלה למנוע מהבנק, שהולאם לאחרונה, לקרוס במידה ומשבר החוב בישבת יחריף כתוצאה מעזיבתה של יוון את גוש האירו.

"אם המשבר באירופה יחריף, כמו שקרה בחורף של השנה שעברה, אז הבנק המרכזי האירופי כנראה ייצטרך להזרים כספים נוספים לשוק, אולי בדמות סבב חדש של הלוואות לטווח ארוך לבנקים, אפילו אם בכירי הבנק מתנגדים למהלך שכזה כרגע", אומר יורג קריימר, הכלכלן הראשי של Commerzbank.

ארבעת הבנקים הגדולים ביוון יקבלו מחר, או ביום שני לכל המאוחר, כ-18 מיליארד אירו במטרה לעמוד בדרישות של הבנק המרכזי האירופי שחתך את הזרמת הכספים לבנקים ביוון, כך אמר היום יושב ראש הבנק המרכזי של יוון ג'ורג' פרובופולוס.

"הזרמת 18 מיליארד אירו לבנקים הגדולים של יוון תתבצע מחר (שישי) או ביום שני ומהווה צעד חיוני ומשמעותי מאוד בתקופה הזאת שמתאפיינת בחוסר", כך אמר יושב ראש הבנק המרכזי של יוון פרובופולוס במהלך שיחה שערך היום עם נשיא יוון קרולוס פפוליאס.

בגזרת המאקרו פורסם היום מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור בגרמניה לחודש מאי. המדד ירד לרמה של 45 נקודות מרמה של 46.2 נקודות שנרשמה בחודש אפריל כשהצפי היה לעלייה לרמה של 47 נקודות. נזכיר שכל קריאה מתחת ל-50 נקודות משמעותה התכווצות בהיקף הפעילות בעוד שקריאה מעל ל-50 נקודות מצביעה על צמיחה. (לסיפור המלא)

אולם הירידה במדד מנהלי הרכש בתחום הייצור לא הייתה נחלתה של גרמניה בלבד אלא של כל גוש האירו. המדד לחודש מאי של גוש האירו רשם גם הוא ירידה לרמה של 45 נקודות מרמה של 45.9 נקודות שנרשמה בחודש אפריל כשהצפי היה לעליה קלה לרמה של 46 נקודות.

גם הסנטמנט העסקי שפורסם היום בגרמניה לא מבשר טובות. במדד שמפורסם על ידי סוכנות IFO עולה שהסנטמנט העסקי בגרמניה ירד בחודש מאי לרמה של 106.9 נקודות מרמה קודמת של 109.9 נקודות כשהצפי היה לירידה לרמה של 109.4 נקודות.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה מעורבת לאחר הסגירה מעורבת בניו-יורק אמש ועל רקע פרסום נתוני מאקרו חלשים בסין. החוזים על מדדי ניו-יורק נסחרים בירידות קלות ואילו הנפט מתקן בעלייה ל-90.7 דולר לאחר שאתמול צנח מתחת ל-90 דולר לחבית.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אמש במגמה מעורבת. זאת, לאחר שבמשך רוב היום המדדים היו בטריטוריה שלילית על רקע הסנטימנט השלילי השורר בבורסות אירופה, הנוצר עקב התבטאויותיו של ראש ממשלת המעבר ביוון לוקאס פפדמוס, שהצהיר קיים סיכוי סביר שיוון תפרוש מגוש האירו, ועקב ההכנה לכאורה של מדינות גוש האירו ל"יום שאחרי".

היום כאמור פורסם כי מדד מנהלי הרכש של התעשיה בסין, כפי שהוא נמדד על ידי HSBC, רשם ירידה ל-48.7 נקודות במאי לעומת 49.3 נקודות באפריל. זאת על רקע המשבר הכלכלי הקשה באירופה והאטה כלכלית במקומות אחרים בעולם. קריאה מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות ומעל 50 נק' על התרחבות.

ברקע למסחר, מתכנסים מנהיגי האיחוד האירופי בבריסל כדי לדון בעתידה של יוון - כאשר נראה כי האפשרות שהמדינה תצא מגוש האירו מונחת כבר על השולחן. "החששות מיוון מכבידות מאד על השווקים וגורמות לחוסר וודאות", אמר עמנואל סופר, מנהל השקעות ב-Neuflize Private Assers. "נתוני המאקרו מציגים תמונה מורכבת. עדיף לנקוט בגישה זהירה".

מניות הכרייה והמחצבים רשמו עליות. נציין את BHP ביליטון .