השקל התחזק מול הדולר ל-3.847 ש'; אירו נחלש ב-0.8%

לאחר השיא שרשם אתמול, הדולר יורד בכ-0.4% ונסחר סביב 3.844 שקל לדולר ■ ביום שני תתפרסם החלטת הריבית - יניב פגוט: לחץ הדם בקרב קובעי המדיניות בנק המרכזי מצוי במגמת עלייה ניכרת

לאחר שהדולר הגיע אתמול לשיא של שנתיים מול השקל, נחלש היום (ה') המטבע האמריקני אל מול השקל. הדולר נחלש בכ-0.31% וננעל בשער יציג של כ-3.847 שקלים. גם האירו נחלש מול השקל בכ-0.973% וננעל בשער יציג של 4.835 שקלים. בעולם, האירו נחלש קלות אל מול הדולר והוא נסחר ברמה של 1.257 דולר לאירו.

ביום יפרסם בנק ישראל את הריבית לחודש יוני. האסטרטג הראשי של קבוצת איילון יניב פגוט, ציין לקראת ההחלטה כי "בנק ישראל יותיר את ריבית הבסיס על כנה חודש נוסף, אולם ינקוט בשפה מוניטארית 'יונית' הרבה יותר מן הפגישות הקודמות. על פניו נראה כי מדובר בהחלטת ריבית חודשית אינטואיטיבית וקלילה, אולם לחץ הדם בקרב קובעי המדיניות בנק המרכזי מצוי במגמת עלייה ניכרת בשבועות האחרונים ואנו בנקודת זמן בה הבנק המרכזי נדרש לגבש אסטרטגיה להתמודדות עם שורה של איומים סימולטניים אשר ההסתברות להתממשותם גברה בשבועות האחרונים".

"הבנק המרכזי המקומי נדרש להערכתנו לסייע בפתיחת 'פקקי אשראי' הן בזירת האשראי הבנקאי והן בזירת האשראי החוץ בנקאי על לקיים סביבה נוחה יותר למחזור אשראי למגזר התאגידי בישראל ולקדם פני קריסת לווים גדולים והיה ואכן תתרחש. התנהגות כדור הבדולח של הכלכלה הלו הן מדדי המניות הגלובליים והמקומיים וכן שוק האג"ח התאגידי המקומי מתחילת החודש מלמדים ממה חוששים הפעילים בשווקים הפיננסיים, עתה נותר לראות איזה תרופות מתכוון הבנק המרכזי להקדים למכות באם אכן יפלו על ראשנו", ציין פגוט.

בנוסף, כלכלני בנק דיסקונט מעריכים כי בנק ישראל עומד להוריד ריבית לפחות באחת משתי ההחלטות הבאות, על רקע התמתנות האינפלציה והמצב בכלכלה ובשווקים, למרות שהקונצנזוס בשווקים מצביע על הותרת הריבית ללא שינוי.

"אחת הסיבות כי הקונצנזוס לא צופה הורדת ריבית היא על רקע העובדה כי הריבית נותרה ללא שינוי במשך תקופה ארוכה, עניין שגרם ל'עיגון' של תחזיות הריבית סביב רמתן הנוכחית, אולם אנו צופים כי החזאים בשוק ימשיכו לעדכן כלפי מטה את תחזיות הריבית", מציינים בדיסקונט.

באירופה, בינתיים, נמשכים הדיונים בין מנהיגי אירופה בנוגע לדרכים לטיפול במשבר ביבשת, כשהדיונים מתרכזים גם בשאלת הישארותה של יוון בגוש האירו, במיוחד לאור ההתבטאות של ראש ממשלת יוון לשעבר לוקאס פפדימוס לפיהם יוון עלולה למצוא את עצמה מחוץ לגוש האירו. הדיונים צפויים להימשך גם במהלך סוף השבוע.

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]