"פייסבוק תשמיד הכלכלה והמניה תתרסק; זה יהיה מכוער"

הכלכלן פאול ב.פארל, מסביר בטור למרקטווץ' כי המשקיעים "התאהבו" בפייסבוק ולא רואים את חסרונותיה ■ מזהיר: "פייסבוק מסוכנת לכלכלה כמו משבר הדוט.קיום והסאב-פריים"

האם פייסבוק הינה אחת ההבטחות הגדולות בוול סטריט השנה, או שמא הנפקתה מסמלת את היווצרותה של "בועה" נוספת בכלכלה האמריקנית? אם תשאלו את הכלכלן פאול ב.פארל, התשובה הנכונה היא השנייה. בטור למרקטווץ', מסביר פארל כי משקיעים בכל העולם "התאהבו" בפייסבוק, ולפיכך מסרבים להכיר בפגמיה ובאסון העתיד לפקוד אותם ואת כלכלת ארה"ב כולה.

"פייסבוק נמצאת בצרה צרורה", מציין פארל, שמתייחס לטענות כתבים ואנליסטים בארה"ב כי החברה "גדולה מדי מכדי להיכשל" - ביטוי ששימש כלכלנים כייחוס לבנקים בארה"ב טרם משבר הסאב-פריים (בו, כידוע, קרסו בנקים רבים), וכיום שכיח מאד בשיח על משבר החוב באירופה, בהתייחס למדינות גוש האירו (למרות שדיבורים על פרישתה של יוון מגוש האירו ולמעשה "נפילתה", כבר נעשים בגלוי זמן רב).

הבעיה, מסביר פארל, היא בדיוק הפוכה, וגם מורכבת: "פייסבוק גדולה מדי מכדי להצליח. המשקיעים 'התאהבו' בחברה, ולא מסוגלים לראות את תמרורי האזהרה. המשקיעים הם לא רציונאליים, וסומכים על החבר'ה מוול סטריט שתמיד יגידו להם את האמת. אבל לרוב, זה ממש לא המצב".

עקב השיח הסנטימנטלי סביב פייסבוק בקרב אנליסטים ומשקיעים, מזהיר פארל כי החברה היא פשוט "רוצח של הכלכלה", ומציב אותה כאחד מ-12 איומים מרכזיים על יציבות המערכת הכלכלית הגלובלית: "מדובר ב'ברבור שחור' לא צפוי, ממש כמו משבר הדוט.קום ב-2000 ומשבר הסאב-פריים ב-2008", הוא מציין.

"זה יכול לקרות בשנת 2012, או בחלוף מספר שנים", מזהיר פארל. "אתם חושבים שאני צוחק? כי אני לא". פארל מציב את פייסבוק כאיום מהותי לכלכלה, יחד עם משבר גוש האירו, התפוצצות האוכלוסין בעולם, סין, משבר האקלים, עליית מחיר הנפט, מדיניות הפדרל ריזרב בארה"ב, "הקפיטליזם החזירי" ועוד אלמנט אחד: "מדובר, כמובן, ב'ברבור השחור' שאף אחד לא רואה כרגע", כותב פארל. "אפילו לא אני".

לדבריו, על פייסבוק להציג צמיחה שנתית של 41% בהכנסותיה במשך 5 השנים הבאות, אם ברצונה להצדיק את השווי בו הונפקה - מעל 100 מיליארד דולר. "שווי פייסבוק הוא פי 33 מהכנסותיה מפרסום. שוויה של גוגל, לדוגמה, הוא רק פי 5.5 מהכנסותיה", מסכם פארל. "ויש עוד סיכונים: סביבה תחרותית, טרנד רשתות חברתיות נישתיות, וכמובן גוגל".

"אנו צפויים לראות הפסדים רבים נוספים בשלושת החודשים הקרובים", התייחס פארל לירידה בשווי המניה, שמחק לחברה שווי של יותר מ-20 מיליארד דולר בשבוע. "המשקיעים יכתשו את המניה. אתם מבינים? זה עלול להיות מכוער מאד".