"קניתי 100 מניות של פייסבוק - לברוח או שהמניה תעלה?"

סטודנט בן 19 שהפסיד 3,000 דולר במהירות ■ היי-טקיסט ששם משכורת שלמה במניה - בלי שהתכוון לכך ■ והמשקיע שנתקע עם 1,000 מניות והחל לחשוב "לטווח ארוך" ■ האנשים שפייסבוק מחקה להם 630 מיליון דולר עד כה

הנפקת פייסבוק לא יורדת מהכותרות בארה"ב: לאחר שהמניה תומחרה גבוה מדי בהנפקה ונפלה מאז בכ-16%, כ-630 מיליון דולר נמחקו למשקיעים הקטנים ולמעשה פייסבוק הותירה שובל של משקיעים מאוכזבים. עושי השוק שהשתתפו בהנפקה הפסידו כבר מעל 100 מיליון דולר. סוכנות הידיעות בלומברג הביאה את סיפורם של כמה מהמשקיעים הקטנים שקנו מניות פייסבוק במיטב כספם - וספגו מכה.

"חשבתי שיהיה כיף להצטרף להמולה", אומרת לינדה לנץ, אשת שיווק באינטרנט מקליפורניה, שקנתה 100 מניות של פייסבוק. "עכשיו אני חושבת, 'אלוהים, לברוח או שהמניה תעלה בחזרה?'".

ריאן קפלו, מהנדס מלואיזיאנה שמשתכר כ-4,000 דולר בחודש, השתתף גם הוא ב"חגיגה" כשרכש מניות פייסבוק בהנפקה בכ-4,000 דולר, כלומר סכום השווה למשכורת חודשית שלו כאמור. "מאכזב לראות שהיה סתם הייפ סביב זה. שמתי משכורת שלמה במניה. אני מנסה להגיע לפרישה באופן עצמאי", הוא מסביר בשיחה עם בלומברג.

פייסבוק, הרשת החברתית בה חברים 901 מיליון איש, הקצתה כרבע מהמניות בהנפקה למשקיעים קטנים, מה שאומר שאותם משקיעים ספגו הפסד כולל של כ-630 מיליון דולר עד כה. הייתה זו ההנפקה הגדולה בהיסטוריה, אך עד מהרה דברים השתבשו ובעלי מניות כבר מגישים תביעות נגד החברה, החתמים ואפילו בורסת הנאסד"ק. גם הרגולטורים בארה"ב אמרו שיבדקו את ההנפקה, על מנת לראות אם נעשו דברים לא כשורה. מורגן סטנלי, החתם שהוביל את ההנפקה, טוען כי הכל נעשה כראוי.

על מה בדיוק מלינים בעלי המניות הקטנים? קפלו, למשל, טוען כי לא התכוון לקנות מניות ב-4,000 דולר אלא בהרבה פחות. אז מה קרה? לטענתו, הוראת קנייה שהוא ביטל נכנסה לתוקף שעה אחרי הביטול, ובכך הוא למעשה רכש מניות בכמות כפולה ממה שתכנן. קפלו מחזיק גם במניות זינגה שנפלו יחד עם פייסבוק, כך שעד כה הוא מופסד "על הנייר" בסכום של כ-2,250 דולר.

מייקל מקלפרטי, סטודנט בן 19 למימון שביצע את ההשקעה הגדולה הראשונה שלו בפייסבוק, הפסיד במהירות 3,000 דולר ומכר את המניה בשער של 35 דולר. "לא רציתי להפסיד יותר, לא ידעתי מה לעשות", הוא אומר.

פייסבוק גייסה 16 מיליארד דולר לפי שווי של 104.2 מיליארד דולר. משקיעים רבים טוענים כי חלו שגיאות כמו אי-ביצוע הוראות ביום הראשון למסחר, ששבר גם שיא מבחינת מחזורי המסחר במניה. פאט ברוגן, הסוחרת במניות כבר 30 שנה, אמרה לבלומברג כי "הם הציפו את השוק בכל כך הרבה מניות... אני מתכוונת לזרוק את המניה אם היא תעלה חזרה ל-38 דולר".

ויש גם מי שהפך את פייסבוק להשקעה לטווח הארוך, מה שגורם לו להרגיש יותר בנוח להתעלם מההפסדים בטווח הקצר. צ'ארלס לנדרי מקליפורניה, שקנה 1,000 מניות, אומר כי "תנודות בטווח הקצר לא מעניינות אותי. לפייסבוק יש פוטנציאל להפוך לחברת ענק בסיליקון ואלי, כמו גוגל או אפל".