הדירוג העולמי של שוקי הנדל"ן: ישראל נחתה למקום 27

"גלובל פרופרטי גייד": מחירי הדירות בישראל ירדו בכ-5% השנה ■ ‎‎‏"המחירים הושפעו מחוסר ודאות עולמי וכן מהצעדים שננקטו ע"י ממשלת ישראל ובנק ישראל" ■ אילו מדינות ספגו את הירידות החדות ביותר במחירי הדירות?

‎‎אחרי שנים ב"עשירייה הפותחת": שוק הנדל"ן הישראלי דורג במקום ה-27 מתוך 36 שוקי נדל"ן בעולם. כך עולה מנתונים שפרסם מגזין "גלובל פרופרטי גייד" במהלך סוף השבוע.

מסקירה של השינוי במחיריהן הנומינליים של דירות ברבעון הראשון של השנה, עולה כי בישראל ירדו מחירי הנדל"ן ב-3.2% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, וב-0.63% בהשוואה לרבעון האחרון של 2011. במגזין מתארים את המצב כ"חולשה במחירי הדירות בישראל", ומציינים שהירידה הריאלית (המשקללת את האינפלציה) במחירי הדירות בישראל בשנה החולפת הגיעה לכ-5%.

שיעור השינוי במחירי הדירות
 שיעור השינוי במחירי הדירות

‎‎‏"המחאה לא שככה"

‎‎‏"המחירים הושפעו מחוסר ודאות עולמי, וכן מהצעדים שננקטו על-ידי ממשלת ישראל ובנק ישראל", כותבים ב-‏Global Property Guide‏. "ירידת המחירים נרשמה לאחר הפגנות עממיות שהחלו בקיץ שעבר כנגד המחירים הגבוהים, מחאה שעדיין לא שככה".

עוד עולה מסקירת ה"גלובל פרופרטי גייד", כי המדינה בה עלו מחירי הדירות בשיעור הגבוה ביותר היא הודו (דלהי), שם זינקו המחירים בכ-33% בתוך שנה. אחריה ניצבת ברזיל, בה נדגמה העיר סאו פאולו, שרשמה עליית מחירים של 25.5% בשנה החולפת. ארה"ב, בריטניה וסין שמרו על יציבות מחירים. בתחתית הטבלה דורגה אירלנד, עם צניחה של 17% במחירי הנדל"ן; ביוון, שם נדגמה אתונה, ירדו המחירים ב-10%.

באופן כללי, התחזקה מגמת ירידת המחירים בעולם בין הרבעון האחרון של 2011 לרבעון הראשון של 2012, מציינים במגזין: מחירי הדירות ירדו ב-26 מתוך 36 המדינות שנסקרו. נראה כי המצב הכלכלי באירופה נותן את אותותיו במרבית שוקי הנדל"ן ביבשת: ספרד, פולין, פורטוגל, יוון ואירלנד דורגו כחמשת שוקי הנדל"ן שהוכו הכי קשה במהלך השנה האחרונה, עם ירידות של 7%-17% במחירי הדירות הנומינליים. עם זאת, אסטוניה ואוסטריה מככבות בחמישייה הפותחת של הדירוג העולמי, עם עליות מחירים של 14% ו-11%, בהתאמה.