מנסים לפתות אתכם לקנות מניות לקראת הקיץ? תיזהרו

למרות שחודשי הקיץ אינם העונה האידיאלית לשוק מניות, הברוקרים תמיד יודעים להמציא סיבות שנשמעות משכנעות לכך שלקוחות צריכים בכל זאת להמר על מחירים גבוהים

מעיינות התקווה לעולם לא מתייבשים בוול סטריט, והם שופעים מים בייחוד ביוני.

למרות שחודשי הקיץ אינם העונה האידיאלית לשוק מניות, הברוקרים תמיד יודעים להמציא סיבות שנשמעות משכנעות לכך שלקוחות צריכים בכל זאת להמר על מחירים גבוהים. למעשה, תמצית ההיגיון הזה היא שאחרי ממוריאל דיי (יום הזיכרון לחללי המלחמות) תמיד מגיע ראלי (גאות) של הקיץ.

לרוע המזל, הרעיון הזה בדיוני לחלוטין, עד כמה שאני בדקתי.

לצורך ניתוח סטטיסטי הייתי זקוק, כמובן, להגדרה מדויקת. השתמשתי בהגדרה פשוטה: מדדתי את ביצועי שוק המניות מסוף מאי עד הסגירה הגבוהה ביותר שלו בשלושת החודשים הבאים, כלומר עד סוף אוגוסט.

שימו לב שההגדרה הזו אינה מתמקדת בתשואה הכוללת של השוק בשלושת חודשי הקיץ - שאנחנו יודעים שהיא נטולת ברק במקרה הטוב, על סמך ים המחקרים שהוקדשו לכלל הוותיק Sell in May and Go Away. במקום זאת, ההגדרה שלי מתבססת על הסגירה הגבוהה ביותר ביוני-אוגוסט בהשוואה לרמת השוק בסוף מאי. כדי לממש תשואה כזו צריך, כמובן, למכור את המניות ביום השיא - משימה די בלתי אפשרית.

מה שגיליתי עשוי להרשים אתכם במבט ראשון: בממוצע של 115 השנים האחרונות, מדד דאו ג'ונס עלה ב-5.25% מסוף מאי עד הסגירה הקיצית הגבוהה ביותר שהייתה לו. במונחים שנתיים, זו עלייה מצטברת של יותר מ-20%.

אבל לפני שאתם רצים לשים את כל המזומנים שלכם בשוק, כדאי לכם לדעת שבמדידה כזו, כל עונה של השנה יכולה להניב תשואות כאלה.

כדי להדגים זאת, חישבתי את העלייה של דאו מסוף כל חודש (לא רק מאי) עד לסגירה הגבוהה ביותר בשלושת החודשים הבאים. התברר שהממוצע של כל אותם חודשים היה 5.24% - כלומר ללא הבדל סטטיסטי מובהק מה"ראלי של הקיץ".

איך נולד בכלל הסיפור הבדיוני הזה על הראלי של הקיץ? כאשר כתבתי על הנושא הזה בשנים קודמות, וביקשתי את תגובת ההיסטוריונים של השוק מבין הקוראים, נאמר לי שאפשרות אחת היא הראלי החריג שנרשם בקיץ 1932, בעיצומו של השפל הגדול. מדד דאו כמעט הכפיל את עצמו באותו קיץ.

בלי שנים חריגות כמו 1932, האגדה על הראלי של קיץ מאבדת עוד יותר גיבוי סטטיסטי. מאז 1940, לדוגמה, העלייה הממוצעת של דאו מסוף מאי עד לסגירה הגבוהה ביותר הייתה רק 4% - פחות מהעלייה אחרי סופי חודשים אחרים של השנה.

השורה התחתונה: בפעם הבאה שמישהו מדבר על ראלי של קיץ ומנסה לפתות אתכם להגדיל את החשיפה שלכם למניות, זכרו שתקווה אינה אסטרטגיה.

*** כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2012