שוקלים קריירה בתחום הביטוח? אלה המשכורות שתקבלו

קריירה בענף הביטוח לא קורצת לצעירים, לפחות לא במבט ראשון ■ אבל לאחר שהם מתוודעים לביטחון התעסוקתי, לשכר הטוב ולאפשרויות הקידום, רבים מהם לא נשארים אדישים

תחום הביטוח נחשב לענף ארכאי שלא קורץ לצעירים, לפחות לא במבט ראשון. סטודנטים שמסיימים לימודי מנהל עסקים, כלכלה, סטטיסטיקה או תעשייה וניהול - לא ממש רואים את עצמם מתברגים בענף ומפתחים בו מסלול קריירה.

"יחד-עם-זאת", אומרת אורית דחבש, מנהלת חטיבת Key Accounts פיננסים במנפאואר, "כשאנחנו מראים לאותם צעירים את הזדמנויות הקריירה הטובות הטמונות דווקא בבחירה זו, הם לא אומרים לא. נכון, התגובה האוטומטית הראשונה שלהם היא 'מה יצא לי מזה?', אבל אחרי ששוטחים בפניהם את הנתונים ישנה היענות, ומאות צעירים שמגיעים אלינו עם כיווני קריירה אחרים בראש, מגלים נכונות לעבור את קורס ההכשרה הראשוני שחברות הביטוח מציעות. לדידם, זהו קורס שמעניק להם תעודה, שפותח בפניהם דלתות, ושלא משאיר חורי זמן ריקים ברזומה - מה גם שעצם ההכשרה מתגמלת אותם בשכר. מאוחר יותר הם כבר נקלטים בחברות הביטוח, שתמיד צריכות עובדים".

"תחום הביטוח נתפס כמקצוע יציב, מקצועי ורווחי", אומרת דפנה קליינר, סמנכ"לית משאבי אנוש בביטוח ישיר. "הפירמות בתחום ידועות גם בהקפדה שלהן על טיפוח רווחת העובדים וגם באפשרויות הקידום הגבוהות, תוך שדרוג שכר ושדרוג מקצועי. יתר על כן, זהו אחד המקצועות שנותר יציב ואיתן גם בתקופות מיתון. אנשי מקצוע טובים בתחום יצליחו להשתלב בכל חברה ותמיד יהיו רלבנטיים בשוק".

"צריך לזכור", מוסיפה דחבש, "שהיום יש כבר מכללות שמספקות מסלולים אקדמיים להכשרת עובדים בענף. המשמעות היא שיש גם צעירים המגיעים ללמוד את הנושא מיוזמתם, ולא בכדי. מעבר לכך שהענף גדול ומעסיק עשרות אלפי עובדים בשכר הולם מאוד, גם רפורמת בכר הועילה: הגברת התחרות בתחום החיסכון הפנסיוני העבירה נתחים מפעילויות הבנקים לחברות הביטוח, מהלך ששיפר את מעמדן של פירמות הביטוח בקרב מחפשי עבודה. מנקודת מבט של צעיר המחפש לבנות קריירה - הוא רוכש מקצוע לחיים בתחום 'שיישאר לעד', בין השאר מכיוון שהוא נוגע בחיים של כל פרט בחברה, שהרי בסופו של יום כולם נדרשים לביטוח רכב או לקרן פנסיה".

האישיות: שירותיות ואמפטיה ללקוחות

- מהו הפרופיל האישיותי המתאים לעיסוק בענף הביטוח?

דחבש: "צריך לזכור שלמרות כל היתרונות יש גם קשיים מובנים בעיסוק הזה: ביטוח הינו תחום המתאפיין בעונתיות ובשיאי עבודה, ובסוף חודש קלנדרי ובסוף שנה העובדים נדרשים לספק תפוקות גבוהות הרבה יותר מהרגיל. בנוסף, ענף הביטוח מפוקח והרגולציה משנה את הנחיותיה ומנחיתה על העוסקים בתחום לבצע 'מתיחת פנים' בפעילותם. לפיכך, העובדים חייבים להיות בעל אופי סתגלן ומתגמש שמתאים לסביבת עבודה מהירה ודינמית מאוד".

קליינר: "בנוסף, חלק הארי של עבודה בענף הביטוח מונח בשירות בזמן אמת, לעתים במצבים רגישים מאוד בחיי הלקוח, כשהוא חווה אירועים אישיים כבדים כמו מות קרוב, תאונה או אסון. לאור זאת, העוסקים בענף נדרשים להיות שחקני נשמה ולעמוד ברף גבוה מאוד של שירותיות ואמפטיה ללקוחות, יכולות למידה טובות, יחסי אנוש מעולים, ויכולת עבודה בלחץ".

ההשכלה: אפשר גם בלי אקדמיה

- רף הכניסה לענף נתפס כנמוך והתחושה היא שאין כמעט חסמי השכלה. האם באמת כל אדם שני יכול לעסוק במכירת פוליסות?

דחבש: "זה לא מדויק, מכיוון שהדרישה להשכלה מקצועית תפסה תאוצה מיד לאחר ועדת בכר. הגידול במספר המשרות והצורך בעובדים מקצועיים הוליד פתיחת מסלולי הכשרה ייעודיים בתוך חברות הביטוח, שבסופם עומדות בחינות שבודקות רמות בקיאות ויכולות קוגניטיביות.

"יתר על כן, היום ישנן מספר מכללות פרטיות המציעות קורסים מקצועיים בתפקידי החיתום, הסילוק, והכנה למבחני הרשות לניירות ערך - שלא לדבר על כך שצמיחת התחום דחפה מוסדות אקדמאים שונים לפתוח פקולטות לתואר BA בביטוח.

"למעשה, בכל התמחות נדרשת הכשרה אחרת: על מנת לעסוק בשיווק/ייעוץ פנסיוני יש צורך בתעודה אותה ניתן לקבל רק לאחר מעבר בחינות הרישוי הנערכות על-ידי המפקח על הביטוח והרשות לניירות ערך, וכן לאחר תקופת התמחות. בתחומים אחרים כגון חיתום, סילוק או תביעות אין צורך בהשכלה אקדמית, אלא בהכשרה פנימית. במקרים הללו ניתן להיכנס לענף ללא תואר ראשון, אבל כדי להתקדם בסולם הקריירה בענף - המעסיק ידרוש השלמת השכלה אקדמית בהמשך".

הכישורים: דייקנות, דקדקנות וסדר

- אלו יכולות וכישורים נבדקים בתהליכי סינון מועמדים לענף ומה המעסיקים מחפשים במועמדים?

דחבש: "בתפקידי BACK OFFICE החברה המגייסת תשים דגש על מבנה אישיותי שיורד לפרטים, אדם דייקן דקדקן ומסודר. בתפקידי סילוק תביעות, תיבדק המיומנות לבצע משא ומתן ברמה גבוהה ואפקטיבית, ובתפקידי שיווק פנסיוני אחת התכונות הראשונות שנבדקות היא יכולת המכירה של המועמד.

"יחד-עם-זאת, לכל התפקידים בענף המגייסים יתעקשו לדעת שאתה באמת רוצה להיכנס לעולם הזה לטווח ארוך - ושלא באת רק לעבודה זמנית ומזדמנת. הנושא הזה קריטי לפרימות המגייסות, מכיוון שהן משקיעות משאבים אדירים על הכשרות עובדים. לפיכך, למועמד שרוצה להגביר את סיכויי הקבלה שלו מומלץ להדגיש בראיון שלא מדובר מבחינתו בהרפתקה חולפת".

הקידום: נסמך על הידע הנצבר

- איך ניתן לצמוח למעלה בתוך הארגון? מה ניתן לייעץ לעובד זוטר לעשות כדי להגביר את סיכויי הקידום שלו כדי להאיץ אותם לכיוון של תפקידי ניהול?

קליינר: "ההמלצה הראשונה שלי לצעירים היא דווקא להתחיל מלמטה, כנציג במוקד תביעות או מוקד שירות, כדי ללמוד את התחום מן המסד ורק אז לבחור תחום להתמקצעות, למשל, תביעות או חיתום ולנסות להתקדם.

"המפתח לקידום בענף הביטוח מונח ביכולת מקצועית גבוהה, ולכן חובה להקפיד לצבור ידע רלבנטי עדכני. כלומר, צריך לעקוב אחר התפתחויות השוק (שינויי רגולציה, פסיקות, השתתפות בכנסים מקצועיים), ללמוד דרך קבע את התחום, לנסות להשתלב בתחומים משיקים, ולא להישאר רק בטריטוריה המצומצמת שלך. כדאי גם להרחיב את הידע המקצועי בתחומים משיקים, כגון תחום הבנקאות, ההשקעות, הייעוץ הפיננסי - מה שיעלה את ערך העובד בשוק".

דחבש: "מעבר ללמידה מתמדת במסגרות המקצועיות השונות, הרי שמתחילים בתחום חייבים להצטייד בסבלנות. אמנם גם לקידום יש דד ליין, אך יחד-עם-זאת חובת ההוכחה מונחת על העובד: אתה זה שצריך לאפשר למנהל הישיר 'ללמוד אותך', ועליך לצרוב בתודעתו שאתה כשיר לבצע תפקידים נוספים וגבוהים יותר מבחינה מקצועית. מסיבה זו אני ממליצה בחום לא לפסול תפקידי רוחב: אמנם לא תקפוץ ישר לתפקידי ניהול, אך בביצוע תפקיד רוחבי אתה הופך להיות מתמודד חזק כשתפתח משרת ניהול בהמשך".

כמה ביטוח
 כמה ביטוח