וושינגטון פוסט: היצרנים נפגעו מהמשבר באירופה, לא הבנקים

המגזר בארה"ב שנפגע מהמצוקה באירופה? היצרנים, לא הבנקים ■ אנליסטים אמריקניים מודאגים יותר מהירידה ביצוא, שפוגעת במפעלים וברשתות שיווק, ופחות מחשיפת הבנקים בארה"ב לאחיהם באירופה ■ פורד: האירופים קונים פחות מכוניות

אנליסטים בארה"ב חוששים שהמשבר הפיננסי באירופה משפיע על מגזרי הייצור והשיווק בארה"ב יותר מאשר על המגזר הבנקאי, יותר על מיין סטריט ופחות על וול סטריט. כך מדווח היום (ו') "וושינגטון פוסט" במאמר שמנתח כיצד פוגעת ההתכווצות הכלכלית באיחוד האירופי במשק האמריקני ובולמת את התאוששותו.

פורד, יצרנית הרכב האמריקנית, מדווחת שלא זו בלבד שהאירופים קונים פחות מכוניות אלא שהם מסתפקים בפחות חלפים. יצרנית המזון קראפט, שמשפחתה התאגידית כוללת גם מותגים כ-Swedish Fish ו-Dentyne, הפופולריים באירופה, מסרה שמכירות הממתקים והמסטיקים מתוצרתה באירופה רושמות ירידה. טיפאני, משווקת התכשיטים המובילה, קובלת שפחות תיירים אירופיים פוקדים את חנות הדגל שלה בשדרה החמישית במנהטן.

המכירות והרווחים של יצרני מזון ובגדים, רשתות בתי-מלון וחברות טכנולוגיה בארה"ב עלולים להתכווץ אם לא יחודש אמון המשקיעים בחובות של החוליות החלשות באיחוד האירופי (יוון, פורטוגל, ספרד ואיטליה), ובאיתנותו של המגזר הבנקאי שם. השפעת המשבר האירופי על הכלכלה האמריקנית היא ישירה (ירידות במכירות) ועקיפה (מה שמתרחש באירופה מעמיק את אי הוודאות הכלכלית בארה"ב ומאט את הצמיחה הכלכלית בה; כתוצאה מכך, גם העסקים וגם הצרכנים מעדיפים לשמור את הכסף קרוב לחזה לא להזרים אותו למשק).

"השפעתו של המשבר באירופה על הכלכלה האמריקנית מתבטאת בכך שהוא בולם את היצוא שלנו, שוחק את אמון הצרכנים והעסקים ולוחץ על השווקים והמוסדות הפיננסיים בארה"ב", אמר אתמול (ה') יו"ר פדרל ריזרב, בן ברנאנקי, בשימוע בקונגרס.

הבעיות באירופה הן סיבה נוספת לכך שהחברות האמריקניות הגדולות אינן שוכרות יותר עובדים, למרות רווחי השיא שלהן, ולפיכך שיעור האבטלה אינו מצליח לרדת אל מתחת לסף 8%, כותב ה"פוסט". גורמים אחרים הם הפצעים שגרמו לכלכלה האמריקנית המשבר הפיננסי והמיתון בארה"ב, פצעים שטרם הגלידו לגמרי, וכן החששות שארה"ב עלולה לגלוש שוב למיתון אם העלאות מיסים אוטומטיות ייכנסו לתוקף בתחילת השנה הבאה.

יצרני הרכב האמריקניים נפגעים במיוחד מהמצב באירופה. "אנו נאלצים לפעול בסביבה קשה מאוד מאוד", אמר באחרונה אלן מולאלי, מנכ"ל פורד. הוא השווה את מצב מכירות הרכב באירופה למצב ששרר בארה"ב ב-2008 וב-2009, לפני שהממשל העניק ליצרני הרכב בדיטרויט חבילת חילוץ נדיבה. "אנו רואים זאת לא רק במכירות כלי-רכב חדשים אלא גם בעובדה שהצרכנים לא באים בתכיפות לקבל שירות סדיר למכוניות שלהם; הם מוציאים פחות", אמר מולאלי.

סטייפלס, רשת השיווק למצרכים משרדיים, מכרה השנה באירופה פחות מוצרים, בעיקר מחשבים, ופיטרה מאות עובדים בחנויותיה מחוץ לארה"ב. "אנו מצפים שהמצב באירופה יוסיף להיות מאתגר", אמר נשיא סטייפלס, מייקל מיילס, במאי. "אנו נוסיף לצמצם הוצאות ע"י מיזוג יחידות עסקיות ופעולות אחרות".

יצרנית הצמיגים גודייר, שהמטה שלה נמצא באוהאיו, מדווחת שבעלי מכוניות פרטיות ורכבים מסחריים באירופה קונים פחות צמיגים. בעקבות זאת, החליטה החברה לצמצם את הייצור. "בעוד שהכלכלה בארה"ב מראה סימנים צנועים של שיפור, אנו מצפים שכלכלות אחרות, כמו זו שבאירופה, יוסיפו להיות בלתי יציבות. בסביבה כזו, אנו נוסיף להתנהל בזהירות ובמשמעת עצמית, ונתמקד בצמצום הוצאות ושימת דגש על מזומנים ורווחים", אמר ריצ'ארד קריימר, מנכ"ל גודייר.

מצבו של המגזר הבנקאי בארה"ב ורוד הרבה יותר מבחינת חשיפתו לתהפוכות השוק האירופי. לפי ניתוח של סיטיגרופ, לבנקים הגדולים בארה"ב, שמצמצמים את חשיפתם לאירופה מאז 2010, יש נכסים בשווי 75 מיליארד דולר בלבד שחשופים לאזור האירו, שבריר זעיר מרזרבות החירום שלהם.