נעילה חיובית באירופה; "גרמניה כבר לא חסינה למשבר החוב"

ספרד הנפיקה היום אג"ח ל-12 ו-18 חודשים כשברקע התשואות על אגרות החוב שלה יורדות ■ מנהיגי מדינות ה-G20 החליטו להגדיל את משאבי קרן המטבע העולמית ■ דריכות לקראת הודעת הריבית של ה'פד' מחר

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ג') בעליות של יותר מ-1.5%. זאת,ברקע לציפיית המשקיעים לתמריצים מוניטארים נוספים שישיקו הבנקים המרכזיים.המשקיעים הגיבו היום להודעתה של יוון על כוונתה לפתוח את הסכמי החילוץ שנחתמו איתה עם המוסדות הבינלאומיים. ספרד הנפיקה היום אג"ח קצרות טווח בריבית גבוהה יותר מהנפקה קודמת, אולם תשואות האג"ח שלה ירדו והתשואה ל-10 שנים עומדת היום על כ-7.04% לאחר שאתמול זינקה לשיא של 7.14%. בשווקים גם המתינו בדריכות לקראת הודעת הריבית של ארצות הברית מחר, כשעל פי ההערכות ההודעה תכלול הכרזה על תוכנית תמריצים נוספת לשווקים.

"גרמניה מבינה כיום שהיא אינה חסינה למשבר החוב האירופי", אומר פרנסיס סבארי, מנהל השקעות ראשי בבנק השוויצרי Reyl. "כל הדרכים מובילות כעת לעבר הבנקים המרכזיים בעולם, הצפויים להזרים לשווקים מאות מיליוני דולרים".

העניין המרכזי בשווקים היום היה ההודעה של המנהיגים ביוון על כוונתם להקים צוות מיוחד שנועד לפתוח במשא ומתן חדש עם הגופים הבינלאומיים בנוגע לתנאים של תוכניות הצנע וחבילות החילוץ של המדינה. על פי מנהיג מפלגת ה-PASOK איוונגילוס ווניזילוס הוסכם על מסגרת עבודה של הממשלה החדשה במהלך המשא ומתן הקואליציוני עם מפלגת "הדמוקרטיה השחורה" שזכתה בבחירות. על פי ווניזילוס, צוות המשא ומתן שיוקם, יכלול גם אנשים שהם מחוץ לממשלה.

היום צפויה לצאת ההודעה על הרכבת ממשלה חדשה במדינה בראשות יושב ראש מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" אנטוניס סמאראס יחד עם מפלגת השלטון לשעבר PASOK למרות ששתי המפלגות יכולות להרכיב לבד קואליציה יציבה יחסית, נעשים נסיונות של הרגע האחרון לצרף גם את מפלגת "השמאל הדמוקרטי" המתונה לקואליציה, אולם מנהיג המפלגה הצהיר כבר בעבר שהוא לא יכנס לממשלת אחדות אלא אם תצטרף גם מפלגת "סירציה" המתנגדת לתוכניות הצנע במדינה.

התשואות על אגרות החוב של ספרד שאתמול הגיעו לשיא של כל הזמנים עבור המדינה, המשיכו להעסיק גם היום את השווקים, כשהתשואות על אגרות החוב ל-10 שנים עדיין מעל רמת ה-7% הקריטית. היום התשואות ירדו, כאמור לאחר שספרד הנפיקה אג"ח ל-12 ו-18 חודשים והצליחה לגייס 3 מיליארד אירו, כשהביקושים לשתי ההנפקות היו גבוהים לעומת ההנפקה הקודמת. הריבית הממוצעת ששולמה על אגרות החוב ל-12 חודשים זינקה ליותר מ-5% לעומת 2.9% שנרשמה בהנפקה הקודמת.

החילוץ של הבנקים בספרד כנראה יתעכב לפחות עד ספטמבר, שכן על פי מקור בבנק המרכזי הספרדי, המבקרים החיצוניים ששכרה הממשלה על מנת שיתנו הערכה לגבי גובה החילוץ שהבנקים במדינה צריכים, ידחו את פרסום הדוחות הסופיים שלהם, שהיו אמורים להתפרסם ב-21 ביוני, לחודש ספטמבר. על פי אותו מקור הדחייה נעשתה בהסכמת ממשלת ספרד, קרן המטבע הבינלאומית, והבנק המרכזי האירופי.

בפסגת מנהיגי ה-G20 שמתקיימת זה היום השני במקסיקו הודיעו מספר מדינות מתפתחות על התחייבותם להגביר את הזרמת הכספים לקרן המיוחדת שהקימה קרן המטבע הבינלאומית לטיפול במשבר באירופה. על פי הודעה של יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד, 12 מדינות, ביניהן גם רוסיה, הודו ודרום אפריקה, הסכימו להגדיל את תמיכתן בקרן הגדילה את יכולתה לתת הלוואות לכ-456 מיליארד דולר, לעומת כ-430 מיליארד דולר באפריל.

השווקים בעולם דרוכים לקראת החלטת הריבית של הפדרל ריזרב בארצות הברית. השווקים כמובן לא דרוכים לקראת החלטת הריבית עצמה, שכן הפד כבר הודיע על כך שהיא תישאר ברמתה הנוכחית עד שנת 2014 לפחות, אלא ממתינים למוצא פיו של ברננקי בנוגע לאפשרות של השקת תוכנית להקלה כמותית נוספת.

בגולדמן זאקס מעריכים שועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב שמתחילה את דיוניה היום תסכים על הצורך בהשקת תוכנית הקלה כמותית נוספת לאור נתוני התעסוקה המדשדשים בארצות הברית שמאיימים על מאמצי ההתאוששות של ארצות הברית. בגודלמן מעריכים שהפד יודיע על כוונתו לרכוש אגרות חוב של ממשלת ארצות הברית ומניות מגובות משכנתאות, או שהוא יודיע על הארכת תוקף ה-Operation Twist שמסתיימת בסוף החודש ובמסגרתה ממיר הפד את אחזקותיו באגרות חוב לטווח קצר ובינוני ולאגרות חוב לטווח ארוך.

בזירת המאקרו התפרסם היום סקר הסנטימנט הכלכלי של גרמניה לחודש יוני והוא רשם קריסה חדה יותר לעומת הקריסה שנחזתה. הסנטימנט ירד לרמה של (-16.9) נקודות לעומת צפי לרמה של 2.5 נקודות כשהסקר בחודש מאי עמד על 10.8 נקודות. מדובר בעצם ברמה הנמוכה ביותר שהסנטמנט הגיע אליה מאז אוקטובר 1998. הקריסה בסנטמנט הינה בעיקר הודות להחרפה שנראתה במשבר החוב באירופה בחודשים האחרונים.

אסיה ננעלה בירידות

יום המסחר (ג') בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים כשהונג קונג רושמת ירידה של כ-0.3%. זאת, בשעה שהמשקיעים באסיה ובכל העולם ממשיכים לדאוג בנוגע להתפתחויות באירופה בכלל ובספרד בפרט. המסחר בוול סטריט נפתח בעליות שערים.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול במגמה מעורבת, כאשר המשקיעים בעמדת המתנה על רקע שטף חדשות מעורבות בשווקים: תוצאות הבחירות ביוון עודדו את המשקיעים לאחר שמפלגת "הדמוקרטיה החדשה" התומכת בצנע זכתה ברב בפרלמנט, אולם עליית תשואות האג"ח בספרד לרמה של 7%, חוסר הוודאות סביב פעילות בנקים מרכזיים במהלך מוניטארי משותף והצורך במינוף יתרות החירום של קרן המטבע הבינלאומית - העיבו כולם על המסחר בשווקים.

"לדעתנו המצב באירופה רק ילך ויחמיר. הם לא פותרים את הבעיות שלהם. כעת הפוקוס עובר לספרד ובעבר, בכל פעם שהתשואות על האג"חים עברו את ה-7% זה היה סימן ברור לכך שיש עוד צרות בדרך", אמר לבלומברג Tim Riordan, מנהל בקרן הון סיכון בסידני.

ירידות נרשמו במניות יצרניות כלי הרכב בטוקיו, על רקע חוזקתו הנמשכת של הין היפני. נציין את הונדה מוטור ומאזדה מוטור.