מדוע השוק לא פירגן ל"הוט"?

לא רק תחום הטלוויזיה - הלחם והחמאה של הוט - נמצא בסכנה

בניתוח ההזדמנויות מול הסיכונים בקבוצת הוט עולה כי עוצמת הסיכונים גוברת. בצד ההזדמנויות אפשר למנות את החדירה לשוק הסלולר באמצעות הוט מובייל ואת הכניסה לשוק ה-ISP (אספקת שירותי אינטרנט) והשיחות הבינלאומיות. בצד הסיכונים, נמצאת בעיקר ההתקפה המסתמנת על שירותי הטלוויזיה של החברה.

תזרים המזומנים הנובע כיום מפעילות הטלוויזיה משרת את רוב פעילות הקבוצה, כלומר מסבסד פעילויות שרווחיותן נמוכה. מכאן שלפגיעה ברווחיות של פעילות הטלוויזיה יש השפעה רבה על איתנותה של הוט.

הכניסה של מתחרים חדשים, כמו פרטנר וסלקום, לשוק הטלוויזיה תיצור בדיוק את מה שגולן טלקום והוט מובייל עושות בשוק הסלולר היום (השתיים כבר הצהירו שבתוך חצי שנה הן מתכוונות למכור טלוויזיה בשליש מחיר מזה שמציעה הוט, כלומר בפחות מ-100 שקל בחודש). מהלך זה ייצור מאזן אימה בהכנסות ורווחים של הוט, שבו היא תהיה מאוד מוגבלת ביכולת התמרון שלה.

יתרונות ברשת הקווית

אבל לא רק תחום הטלוויזיה - הלחם והחמאה של הוט - נמצא בסכנה. מוסכמה ידועה בענף התקשורת היא ששליטה בשוק התשתיות הנייחות מעניקה למחזיק בהן יתרון משמעותי, בטח על פני אלה שקונים את התשתיות הללו ומוכרים את אותו השירות בעטיפה אחרת. להוט יישאר אולי יתרון מובנה בעולם הקווי על פני פרטנר וסלקום, אבל לבזק יש יתרון על שלושתן, ואם השוק הולך למבנה של ארבע קבוצות תקשורת, בזק מקבלת הזדמנות להילחם בכל החזיתות, ללא מגבלה של פיקוח על מחיריה או הפרדה מבנית.

מבט על שוק הסלולר מראה שהוט מובייל מצליחה לא רע בגיוס מנויים לשירות החדש שהיא מציעה, אבל הרווחיות שלה ממנו נמוכה. שוק המניות לא פרגן להוט על הכניסה לתחום הסלולר, כנראה בגלל שהעריך כי מחיר כזה ימשוך את הרווח שלה כלפי מטה, ולאורך זמן יקשה עליה לשמור עליו.

בהשוואה למתחרה החדש האחר, גולן טלקום, להוט מובייל יש אמנם יתרון ברור בהיותה שחקן סלולרי ותיק (באמצעות מירס), עם בסיס לקוחות של 450 אלף איש. עם זאת, בתוך חודשים אחדים עומדים להיגרע ממצבת לקוחות מירס 60 אלף מנויי צה"ל שעוברים לסלקום. זאת אומרת שהמנויים שהיא תגייס בחודשים הקרובים, באים למעשה כפיצוי על אובדן המנויים מצה"ל.

למרות הנימה המתארת סיכון גבוה בהוט, בסופו של דבר צריך לזכור שהחברה נמצאת בתנופת השקעות גדולה ברשת הקווית שלה. דבר זה עשוי לייצר לה בעתיד יתרונות גדולים, לאו דווקא מבחינת המהירויות שהיא תוכל להציע (שכבר עכשיו הן גבוהות יותר משל בזק), אלא מבחינת אמינות ויציבות הרשת. זה עשוי להיות הישג לא מבוטל, מפני שהעדפות הצרכנים היום נוטות בבירור לכיוונה רשת בזק.