נעילה שלילית באירופה עקב מדד ביטחון העסקים בגרמניה

דירוג האשראי של קרדיט סוויס נחתך ב-3 רמות ■ באסיה ננעל המסחר בירידות מתונות יחסית, בעוד התגובה להורדת דירוג הבנקים ע"י מודי'ס אמש הייתה מתונה יחסית

בורסות אירופה ירדו היום (ו') לאחר שמדד ביטחון העסקים בגרמניה ירד לשפל של יותר משנתיים, בעוד בורסות אסיה ננעלו גם כן בירידות, ואילו המדדים בוול סטריט דווקא נפתחו בעליות.

מדד Stoxx Europe 600 איבד 0.7% אך בינתיים הוא עלה ב-1% השבוע בעקבות תוצאות הבחירות ביוון. מדד ביטחון העסקים בגרמניה מכביד היום על השוק לאחר שנפל לשפל של יותר משנתיים בחודש יוני, מה שמצביע על ירידה בפעילות העסקית בכלכלה הגדולה באירופה. המדד, המתבסס על סקר שנערך בקרב 7,000 מנהלים בגרמניה, ירד זה החודש השני ברציפות לרמה של 105.3 נקודות ביוני מ-106.9 נק' במאי. אנליסטים ציפו למדד של 105.6 נק'.

במסגרת הדיונים לגבי משבר החוב ביבשת, ייפגשו היום ברומא מנהיגי גרמניה, צרפת, איטליה וספרד על מנת לקבוע קווים מנחים לקראת פסגת האיחוד האירופי בסוף השבוע הבא.

בנסיון לבלום את התפשטות משבר החוב ולתת מרווח נשימה לבנקים ביבשת, הבנק המרכזי האירופי מקל את תנאי ההלוואות שלו. הבנק המרכזי יתחיל לקבל טווח רחב יותר של בטחונות בהלוואות שלו, גם כאלה מאיכות נמוכה יותר, במהלך שנועד במיוחד לטפל במגזר הבנקאות הכושל בספרד. בהודעה שנמסרה מטעם הבנק נאמר כי הוא הנמיך את סף הדירוג ותיקן את הקריטריונים לזכאות לאג"ח מגובי נכסים (ABS).

מניות הבנקים נסחרות היום בירידות. מניית קרדיט סוויס יורדת היום לאחר שסוכנות מודי'ס חתכה את דירוג האשראי של הבנק השווייצרי ב-3 רמות. גם 14 בנקים אחרים בארה"ב ובאירופה ספגו הורדת דירוג, אולם ההורדה של קרדיט סוויס הייתה החדה ביותר. (לסיפור המלא)

בסקטור הכימיקלים, מניית Solvay נופלת לאחר שסיטיגרופ הוריד את ההמלצה למניה ל"מכירה" מ"נייטרלי". מניית Lanxess , החברה המייצרת גומי לצמיגי פירלי, מאבדת גם כן גובה בשל החולשה במניות הכימיקלים. מניית Royal Vopak משלימה יום רביעי ברציפות של ירידות לאחר שגולדמן זאקס חתך את ההמלצה ל"נייטרלי" מ"קנייה".

מדד MSCI אסיה נפל 11% מהשיא השנה

בורסות אסיה נסחרו היום בירידות שערים אם כי התגובה לנפילות בוול סטריט אמש הייתה מאופקת יחסית, בעוד מדד הניקיי ביפן קיזז חלק ניכר מהירידות עימן פתח את יום המסחר. הסיבה: בוול סטריט הגיבו המשקיעים באופן מתון להורדת דירוג אשראי הבנקים. בורסת שנחאי סגורה היום לרגל חג.

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס חתכה אמש לאחר סגירת המסחר בוול סטריט את דירוג האשראי של 15 בנקים גדולים. בשוק חששו מבעוד מועד מההורדה והמשקיעים שלחו את המדדים בארה"ב לירידות חדות של יותר מ-2%. עם זאת, בפועל ההורדה הייתה מתונה מהצפוי, כך שמניות הבנקים עלו אמש במסחר המאוחר והיום נרשמות עליות בחוזים העתידיים על מדדי המניות בארה"ב.

מדד MSCI אסיה ירד היום בכ-1.3% בלבד אך עדיין השלים נפילה של 11% מהשיא שנרשם מוקדם יותר השנה. המשקיעים חוששים מהנתונים המעידים על האטה בצמיחה, כמו מדד פילדלפיה של הפדרל ריזרב שפורסם אתמול והעיד על ההתכווצות הגדולה ביותר בפעילות הייצור מזה כשנה. מכירות בתים קיימים בארה"ב נפלו יותר מהצפוי בחודש מאי והתביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה היו גבוהות יותר מהתחזיות המוקדמות.

"העניינים נעשים גרועים יותר", אומר היום לסוכנות בלומברג פיטר אלסטון, מנהל השקעות ב-Aberdeen שבסינגפור. "כשהסקטור הפרטי חלש, אתה נאלץ להסתמך על צעדי ממשלה לעידוד הצמיחה. הבעיה היא שאנחנו רואים היחלשות ביכולת הממשלות להתערב".

מניות האנרגיה והסחורות ירדו היום באסיה בעקבות הנפילה במחיר הנפט, שירד אמש ביותר מ-3 דולרים לחבית ונסחר מתחת ל-79 דולר לחבית. זאת, על רקע הערכות כי ההאטה בצמיחה הגלובלית תוביל לירידה בביקושים. מחיר הנפט צנח ב-21% מתחילת השנה. הירידה בנפט גוררת מטה את כל שוק הסחורות, ומניות כמו BHP ביליטון , ריו טינטו ו-Aluminum Corp. of China הגיבו בירידות.

מניות הפיננסים ניצבו היום בחזית הירידות בשל הורדת הדירוג של מודי'ס והירידות החדות אמש במניות הבנקים בארה"ב. בהקשר זה נציין את מיצובישי פייננשל , בעלת המניות הגדולה ביותר במורגן סטנלי שספג הורדת דירוג. גם HSBC ירדה בהונג קונג וכך גם Agricultural Bank of China.