מרבית בורסות אירופה ננעלו בירידות; רק פרנקפורט עלתה

ספרד מכרה אג"ח ממשלתיות ב-3.08 מיליארד אירו - אך הריביות היו גבוהות בהרבה מהנפקות דומות בחודש שעבר והביקושים נמוכים יותר

בורסות אירופה ננעלו היום (ג') בירידות שערים לאחר שספרד הנפיקה אג"ח והריביות בהנפקה עלו לשיא שלא נראה מאז נובמבר, ואיטליה הנפיקה אג"ח בריבית שיא שלא נראתה מאז דצמבר. ספרד מכרה אג"ח ממשלתיות ב-3.08 מיליארד אירו, מעט מעל הסכום שקיוותה לגייס, אולם הריביות עלו וגם תשואות האג"ח שלה עולות היום. בשוק ממתינים בדריכות לתוצאות פסגת מנהיגי אירופה בסוף השבוע, כאשר התקווה היא להכרזה על צעדים נוספים לטיפול במשבר החוב.

מדד ה-Stoxx 600 האירופי נסחר היום ביציבות אך נפל ב-11% מהשיא ב-16 במארס. מתחילת השנה הניב המדד תשואה שלילית של 0.7%.

כאמור, ספרד הנפיקה אג"ח ב-3.08 מיליארד אירו לאחר שקיוותה לגייס עד 3 מיליארד אירו. מדובר באג"ח ל-3 ו-6 חודשים, כאשר הריבית על האג"ח ל-3 חודשים נסגרה ברמה של 2.362% לעומת 0.846% בהנפקה דומה שנערכה בחודש שעבר; הריבית על אג"ח ל-6 חודשים נסגרה על 3.23% לעומת 1.737% בחודש שעבר.

הסיבה לעלייה בתשואות היא ביקושים נמוכים יחסית בהנפקה, בהשוואה לחודש שעבר. ביקושי היתר בהנפקת האג"ח ל-3 חודשים עמדו על פי 2.6 לעומת 3.9 בהנפקה הקודמת, בעוד שבהנפקה של האג"ח ל-6 חודשים נרשמו ביקושי יתר של פי 2.8 בלבד לעומת 4.3 בחודש שעבר.

גם איטליה הנפיקה אג"ח לשנתיים ב-3.9 מיליארד אירו ושילמה ריבית של 4.712%, עם ביקושי יתר של פי 1.65.

"יש ציפיות לקראת הפסגה באירופה אבל נראה שבסופו של דבר נקבל פסגה עם הרבה רעיונות והצעות, אך בלי תאריכים לביצוע שייתנו תקווה למשקיעים", אמר לסוכנות בלומברג כריס ווסטון מ-IG Markets.

אחד הפתרונות שהועלו לאוויר לקראת הפסגה באירופה הוא הנפקת אירו-בונדס (אג"ח כלל-אירופיות), אולם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הקשיחה את עמדתה בנושא ונראה שהצעה זו תיפול. בינתיים, צרפת ואיטליה דוחקות בגרמניה לנקוט פעולה גדולה שתביא לסופו של משבר החוב בן השנתיים וחצי. תשואות האג"ח ל-10 שנים של ספרד חצו את ה-7% בשנה שעברה, רמה אותה מגדירים כלכלנים כבלתי אפשרית עבור המדינה.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, מניית יצרנית התרופות שייר עולה לאחר שאנליסט בסוסייטה ז'נרל העלה ההמלצה למניה ל"קנייה" מ"החזק". אמש בארה"ב צנחה המניה בשיעור החד מזה 9 שנים לאחר שה-FDA אישר לחברה מתחרה להשיק גרסה גנרית לתרופה השנייה הכי נמכרת של שייר.

מניית אדקו (סימול בבורסת שווייץ: ADEN), חברת כוח אדם השנייה בגודלה בעולם, עולה לאחר שהחברה הכריזה על תוכנית רכישה עצמית של מניות מאמצע יולי, בדרך למחיקה מהמסחר.

נטייה לירידות באסיה

בבורסות אסיה נרשמת היום מגמה מעורבת עם נטייה לירידות לאחר סגירה שלילית בוול סטריט אמש. זהו היום הרביעי ברציפות של ירידות בשוקי אסיה, לאחר שסיטי ו-HSBC חתכו את תחזית הצמיחה של סין.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בירידות שערים, על רקע החששות הלא נגמרים מהמשך הדרדרות בכלכלת אירופה. המסחר באירופה התנהל היום גם הוא בירידות של עד 2.8% (ספרד). זירת הסחורות המשיכה לרכז היום עניין רב, כשמחיר הנפט צנח ב-0.7% למחיר של 79.21 דולר לחבית. היום ממשיך מחיר הנפט לרדת והחבית נסחרת מתחת ל-79 דולר.

"יש חששות גדולים בקרב השחקנים בשווקים כי פסגת ראשי גוש האירו לא תספק את הסחורה והמנהיגים לא יצליחו להגיע להבנות שיצילו את הגוש. ייתכן שלא יצליחו לשכנע את גרמניה להסכים למהלך של הנפקת אירו-בונדס", אמר לבלומברג Fumiyuki Nakanishi, אסטרטג בבית השקעות בטוקיו.

מניות סוני ופאנסוניק רושמות ירידות חדות בטוקיו למרות ששתי החברות הכריזו על שיתוף פעולה בפיתוח הדור הבא של טלוויזיות מסוג OLED.