11% מהפירמות האמריקניות יחפשו רכישות מחוץ לארה"ב

סקר של מוריסון פורסטר מציג נתונים שלפיהם שוק המיזוגים והרכישות יתאושש ב-2012

אופטימיות זהירה בארה"ב: סקר שערכה פירמת עורכי הדין הבינלאומית מוריסון פורסטר בקרב מנהלים של חברות אמריקניות ומומחים בתעשיית המיזוגים והרכישות, מעלה כי היקף המיזוגים והרכישות של החברות בארה"ב צפוי לגדול במהלך 2012. 59% מהמנהלים העריכו כי היקף המיזוגים והרכישות יהיה גבוה יותר ביחס לשנים קודמות.

הנתון הזה מתבסס על כך שלחברות שהצליחו לשרוד את המיתון בארה"ב, יש היום מזומנים בכמות גדולה לעומת השנים האחרונות. מנגד, המיתון פגע בחברות אחרות וכיווץ את השווי שלהן, לרמה שבה הן מהוות יעד נוח לרכישה.

הסקר נערך בקרב 300 בכירים, לרגל כנס בנושא עסקאות בינלאומיות ובריתות אסטרטגיות שתערוך מוריסון פורסטר, במשותף עם KPMG סומך חייקין, ב-2 ביולי בתל אביב.

תרבויות שונות

כאשר יש כל כך הרבה יעדים זמינים וקרובים לבית, לא מפתיע לגלות ש-62% מהנסקרים הודיעו שלא יחפשו השנה השקעות מחוץ לארה"ב, וזאת למרות העלייה המתמדת בגיוון ובאטרקטיביות של פעילות ההיי-טק במדינות המתפתחות, ובצמיחה של המדינות הללו כשווקי מטרה. עם זאת, נקודת האור מבחינת ההייטק הישראלי, היא כי 11% מהמנהלים כן יחפשו השקעות מחוץ לארה"ב.

המרואיינים שאינם מעוניינים להשקיע מחוץ לארה"ב ציינו כמניעים עיקריים לכך, את סיכוני האינטגרציה של פעילויות מתרבויות שונות ואת הסיכונים הכרוכים בבדיקת נאותות לחברה זרה ורחוקה. כמו כן, 30% מהם טרם פגשו חברות זרות אטרקטיביות להשקעה.

לדברי עו"ד דיויד ליפקין, ראש מחלקת מיזוגים ורכישות בסניף של מוריסון פורסטר בעמק הסיליקון: "בהתחשב בדומיננטיות של הקונים האמריקנים בשוק העולמי של מיזוגים ורכישות, בעיקר לגבי רכישת חברות הזנק (סטארט-אפ) ישראליות, למנהלים ויזמים ישראלים תמיד יהיה עניין רב בגורמים המשפיעים על פעילות ה-M&A בארה"ב".

לדבריו, המשיבים בסקר ציינו כי פעילות ה-M&A פחתה במידה ניכרת ברבעון הראשון של 2012, בשל ספקות לגבי המשך ההתאוששות של הכלכלה האמריקאית, החששות מפני משבר החוב באירופה וחוסר הוודאות סביב הבחירות לנשיאות בארה"ב. למרות ההתחלה המדשדשת של השנה, חברות טכנולוגיה מובילות רבות מצפות שפעילות המיזוגים והרכישות תואץ במהלך 2012 ותתעלה על הפעילות בשנה שעברה.

ליפקין הוסיף כי חברות ישראליות דילגו על מגמת ההאטה ורשמו 29 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף של יותר מ-4.15 מיליארד דולר בחמשת החודשים הראשונים של 2012, לפי mergermarket. ייתכן שהסיבה לכך, בחלקה, היא גודלו הקטן יותר של שוק ההון סיכון הישראלי.

למול הציפיה לעלייה במספר עסקאות, קיימת מגמה נגדית של ירידה בערך העסקאות. אי לכך חברות שאינן מתפשרות על שווים נמוכים מאלה שהתרגלו אליהם בעבר, עלולות למצוא את עצמן ללא עסקה. הירידה היא בעיקר בשווי של חברות ציבוריות, בעוד בחברות פרטיות, 43% מהנשאלים טענו כי שווי החברות בעסקאות יהיה גבוה יותר ב-2012, לעומת השנה שעברה.

בטווח הרחוק מצב הרוח פחות חיובי. 60% מהמשיבים אמרו כי תהליכים כלכליים גלובליים ממשיכים להקשות על עסקאות. זאת, למרות שלחברות ששרדו בהצלחה את המיתון יש היום מזומן: רובן ירדו בעקבות המיתון לרמות מלאי ותעסוקה נמוכות ושמרו על הרמות הללו גם כאשר המכירות התאוששות.

יותר עסקאות
 יותר עסקאות