חב' החשמל מחזיקה 13.5 אלף נכסי נדל"ן ב-7 מיליארד ש'

החברה מודה: "בחלק מהותי מנכסי המקרקעין זכויות החברה אינן רשומות ואף אינן מוסדרות"

כמה מיליארדים קבורים בנדל"ן של חברת החשמל? שאלה זו הופכת בתקופה האחרונה לאקוטית לאור מצבה הפיננסי הקשה של החברה. לאחרונה אף הציע האוצר כי החברה תממש מתחם של 1,000 דונם שנמצא סמוך לתחנת הכוח רידינג בתל אביב על מנת לסייע בתשלום חובותיה התופחים, שהיקפם הכולל מתקרב ל-70 מיליארד שקל.

אלא שהבלגן ששורר ברכבת ישראל בסוגיית הנדל"ן מחוויר לעומת הנעשה בחברת החשמל. בתשקיף לקראת הנפקה שפרסמה אמש מודה החברה כי אין לה מושג מהו ההיקף המלא של נכסיה ומהו שוויין הכספי של זכויותיה הנדל"ניות.

"בחלק מהותי מנכסי המקרקעין זכויות החברה אינן רשומות ואף אינן מוסדרות", כותבת החברה, זאת בשל סיבות תכנוניות וכן מחלוקות עם רשויות שונות.

לחברת החשמל ידוע על 13,500 נכסים שבהם יש לה זכויות ברחבי הארץ, מ-17 אתרי תחנות כוח בשטח כולל של 6 מיליון ו-800 אלף מ"ר, דרך 150 אתרים מינהליים לוגיסטיים ועד כ-12 אלף חדרי טרנספורמציה ואפילו 900 עמודי חשמל שהחברה מחויבת לשלם ארנונה בגינם. חלק מהאתרים מיועדים כמובן לייצור חשמל ולא ניתן לממשם, אך חלק ניכר אינו קשור במישרין לייצור חשמל ובעל ערך נדל"ני רב. כך, למשל, משרדי החברה הראשיים בתל אביב המשתרעים על שטח של כ-14 אלף מ"ר ברחוב החשמל או שמונת המרכזים הלוגיסטיים העיקריים, בשטח כולל של כ-600 אלף מ"ר, שחלקם נמצאים בתוך הערים המרכזיות במדינה.

שוויים הכולל של נכסי הנדל"ן של החברה מוערך ב-7 מיליארד שקל נכון לסוף 2011, אך מדובר בהערכה שמאית המתבססת על העלות ההיסטורית של הבניינים ולא על שווי השוק העכשווי שלהם או על פוטנציאל ההשבחה. בין המדינה לחברת החשמל יש מחלוקת משפטית ממושכת בשאלת גורלם של חלק ניכר מהנכסים - אלה המוגדרים "שאינם בני שימוש ושאינם בני פיצוי". החברה טוענת כי נכסים אלה צריכים להישאר בבעלותה בעוד שהמדינה טוענת כי הנכסים צריכים לשוב אליה.