גרינסטון הציעה למשה שטרן לחזור להנהלת EER

מייסד החברה לטיפול בפסולת עזב בתחילת השנה על רקע חילוקי דעות עם היו"ר

ערב העסקה שבמסגרתה אבי רויכמן ואריה עובדיה ירכשו 30% מגרינסטון תעשיות, ל"גלובס" נודע כי הנהלת RVB, שבשליטת גרינסטון, פנתה באחרונה למשה שטרן, שיחזור להנהלת החברה הבת EER. שטרן, מייסד חברת מחזור הפסולת, סיים את תפקידו כנשיא החברה אשתקד, ובתחילת השנה התפטר מתפקידו כדירקטור ויועץ.

מנכ"ל EER כיום הוא עופר סנדלסון, והיו"ר הוא צחי אפלויג, המכהן גם בתפקיד יו"ר החברה האם של גרינסטון, לידר החזקות והשקעות. בחודש שעבר התפטר המדען הראשי של EER, לירן דור, שנחשב לדמות מפתח לאחר שעבד בה כשבע שנים. בין דור לחברה נתגלעו חילוקי דעות, בין השאר בעקבות סירובה להעניק לו הלוואה.

שטרן, שייסד את EER בשנת 2000, סיים באוגוסט 2011 את תפקידו כנשיא החברה, והחל לעבוד כיועץ ודירקטור. בהמשך פרש לחלוטין מהחברה על רקע חילוקי דעות עם היו"ר צחי אפלויג. ל"גלובס" נודע שכעת אף ייתכן ששטרן יארגן קבוצת משקיעים ויחזור לשליטה מלאה ב-EER. גרינסטון (לשעבר אורדן תעשיות) תשמח להיפטר מתחום פעילות שאין לה בו עניין רב.

"נוטרלתי מכל פעילות"

ממשה שטרן נמסר, כי "אכן הייתה אליי פנייה רשמית של הדירקטוריון לחזור לחברה. לא נכנסנו לפרטים מה משמעותה המעשית של הפנייה. הקמתי את אי.אי.אר לפני 12 שנה, ואולצתי על-ידי צחי אפלויג, שרכש את השליטה בחברה, לעזבה לפני שנה, לאחר שנוטרלתי על-ידיו מכל פעילות, וסירבתי לשמש יועץ בשכר.

"עזבתי את החברה כאשר היא בשיאה מבחינת הפיתוח העסקי והטכנולוגי (גם לפי הצהרתו של צחי) ובקופתה 8 מיליון דולר. אין לי ספק כי לאי.אי.אר יש הטכנולוגיה המתקדמת בעולם בתחום הטיפול באשפה, טכנולוגיה שתוכר כסטנדרט העולמי בתהליך נקי, ללא זיהום, הטמנה או שריפה, וכמוצר לוואי מייצר אנרגיה. אשקול את ההצעה ואבדוק את מצבה של החברה היום והשינויים שחלו בה מאז עזיבתי, ואחליט בהתאם".

EER מחזיקה לטענתה בגישה חדשנית וייחודית לטיפול בפסולת מוצקה. החברה הוקמה בשנת 2000 על-ידי שטרן וקבוצת שרם-פודים-קלנר, וגייסה במשך השנים קרוב ל-60 מיליון דולר מגורמים שונים, כולל משלמה נחמה (לשעבר יו"ר בנק הפועלים) ומרעיה שטראוס שהשקיעו כל אחד 1.5 מיליון דולר. החברה לא הצליחה מעולם לייצר הכנסות, ובקופתה נשארו כ-5 מיליון דולר בלבד.

לאחר כמה ניסיונות שלא צלחו להסחיר את ההשקעה ב-EER, רכשה אשתקד גרינסטון את מניות השליטה בשלד הבורסאי RVB (לשעבר BVR) מידי היזם אביב צידון, תמורת כ-23 מיליון דולר.