נעילה חיובית באירופה לקראת הפסגה; איטליה זינקה 2.6%

המשקיעים ממתינים לפתיחתה של פסגת מנהיגי גוש האירו מחר (חמישי) ■ מרקל חזרה שוב על התנגדותה לאירו-בונדס ■ סוכנות הדירוג אגאן ג'ונס הורידה את דירוג האשראי של גרמניה

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים על רקע הדריכות לקראת פסגת מנהיגי אירופה שתתקיים מחר ומחרתיים בבריסל בירת בלגיה. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל חזרה אתמול והדגישה את התנגדות מדינתה להנפקת אירו-בונדס, בעוד שסוכנות דירוג האשראי אגאן ג'ונס הודיעה על הורדת דירוג האשראי של המדינה בדרגה אחת. המדדים האירופאים התעודדו היום גם מנתוני מאקרו חיוביים מעבר לים - ההזמנות למוצרים בני-קיימא בארה"ב עלו ב-1.1% ומכירות הבתים בהמתנה זינקו ב-5.9% לשיא של שנתיים.

מנהיגי אירופה צפויים להתכנס מחר בבריסל לפסגה שנחשבת לדרמטית במיוחד לאור תוצאות הבחירות ביוון ובקשת הסיוע של ספרד. במסגרת הפסגה ינסו המנהיגים למצוא פתרונות אפשריים למשבר החוב באירופה, כשבין ההצעות שידונו הינה התוכנית שהציגו ראשי ארבע הכלכלות הגדולות ביותר בגוש האירו בשבוע שעבר לעידוד הצמיחה. צוות המחקר של Atrade מציין כי "לתוצאות ועידת הפסגה הנוכחית בבריסל צפויה להיות השפעה מכרעת על השווקים לכן , ראש הממשלה האיטלקי הציע להאריך את הפסגה עד יום ראשון לקראת פתיחת השבוע החדש באסיה".

במסגרת התוכנית שהוצגה בתום פגישה מרובעת שנערכה ברומא בין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת פרנסואה הולנד, ראש ממשלת איטליה מריו מונטי וראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי, תוקם קרן מיוחדת בהיקף של 130 מיליארד אירו לעידוד הצמיחה בגוש האירו.

נשיא המועצה האירופית הרמן ואן רמפוי הציג אתמול דוח בן שבעה עמודים בנוגע לאיחוד הפיסקאלי המתגבש ואיחוד מערכת הבנקאות האירופית. בין היתר, פירט ואן רמפוי את התוכנית שלו להקמת משרד אוצר מאוחד לגוש האירו שיכול בין היתר להנפיק אירו-בונדס, אגרות חוב כלל אירופאיות, על מנת לעזור למדינות חלשות כמו יוון לגייס כספים נוספים.

התגובה של מרקל לדוח של ואן רמפוי לא איחרה לבוא והיא יצאה בתוקף נגד ההצעה שלו ובמיוחד לתוכנית להנפקת אירו-בונדס. מרקל אמרה ש"כל עוד אני בחיים לא יהיו אירו-בונדס".

לקראת הפסגה מחר יקיימו היום שרי האוצר של גוש האירו שיחת ועידה ובה הם ידונו בבקשות שהגישו קפריסין וספרד בתחילת השבוע לקבלת חבילות חילוץ על מנת לייצב את המערכת הכלכלית במדינות הללו.

סוכנות דירוג האשראי אגאן ג'ונס הודיעה אתמול על הורדת דירוג האשראי של גרמניה בדרגה אחת לרמה של (+A) מרמה קודמת של (-AA) עם תחזית שלילית. בסוכנות טוענים שלמרות תוצאות הבחירות ביוון שהצביעו על ניצחון למפלגות הפרו-אירופאיות, עדיין קיים חשש שהמדינה תיאלץ לפרוש מגוש האירו וזה יפגע בכלכלה היוונית.

ממשלת איטליה גייסה היום 9 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-6 חודשים במהלכה נאלצה לשלם את הריבית הגובהה ביותר מאז חודש דצמבר - 2.957%. בהנפקה הקודמת, שהתקיימה לפני כחודש, הממשלה שילמה ריבית ממוצעת של 2.1%, בעוד שהיקף הביקוש להנפקה הנוכחית עומד על פי 1.6.

ההנפקה של היום מהווה הקדמה בלבד לקראת ההנפקה המשמעותית שתתקיים מחר, במהלכה הממשלה האיטלקית תנפיק אגרות חוב ל-5 ו-10 שנים בהיקף של 5.5 מיליארד אירו. התשואות על אגרות החוב ל-10 שנים של איטליה עומדות כעת על 6.13%.

אסיה ננעלה בעליות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ד') בעליות שערים (למעט בורסת שנגחאי), לראשונה מזה חמישה ימים, בציפייה לחדשות מעודדת מכינוס מנהיגי גוש האירו אשר יחל מחר (חמישי).המסחר בוול סטריט נפתח בעליות שערים.

מחזורי המסחר היום באסיה (בורסות יפן והונג קונג) נמוכים ביותר מ-20% מהממוצע של 30 הימים האחרונים, בעוד המשקיעים מעדיפים "להוריד פרופיל" ולהמתין לחדשות מאירופה.

שם, בעוד עננת משבר החוב מאיימת לפרק את גוש האירו - מנהיגי היבשת מפולגים ומחולקים לשתי מחנות, לקראת פסגת המנהיגים שתתקיים בבריסל החל ממחר (חמישי). בצד האחד עומדת הקנצלרית הגרמנית אנגלה מרקל התומכת בהעמקת האינטגרציה ומהצד השני עומדים מנהיגי איטליה, ספרד וצרפת התומכים בהנפקת אג"ח משותפות (אירו-בונדס) ובהמשך הדפסת כספים - רעיון אליו מתנגדת מרקל.

"ראינו כמות עצומה של ועידות באירופה - בדרך-כלל יש מהן בשורות כאלה או אחרות, אבל לרוב לא נשמע אלא את המינימום ההכרחי בכדי להרגיע את השוק", סבור שיין אוליבר, ראש מחלקת ההשקעות והאסטרטגיה של AMP Capital Investors. "בסין, אין שום ספק שהכלכלה בהאטה וכי הרגולטורים מהססים בתגובה בכדי לא ליצור התפרצות אינפלציונית".

המסחר באירופה ננעל אמש בירידות שערים, לאחר פרסום תוצאות מכרזי אג"ח בספרד ואיטליה - אשר הנפיקו אג"ח קצרות טווח בריביות גבוהות מבשגרה. לאחר הנעילה, הורידה סוכנות הדירוג אגאן ג'ונס את דירוג האשראי של כלכלת גרמניה, הגדולה והחזקה באירופה, לרמה של "+A" מרמה קודמת של "-AA".

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]