מיקרוסופט משתדלת

למי שיפסיד בשיתוף בעבודה לא יהיה מה לחפש אצל המשתמשים כשיחזרו ממנה

השבוע נסגרה עסקת הרכישה של חברת יאמר על-ידי מיקרוסופט. יאמר מאפשרת לעובדים באירגון לבנות רשת חברתית עסקית לצורך שיתוף פעולה ביניהם בענייני עבודתם. הענקית מרדמונד תשלם 1.2 מיליארד דולר על חברה בת ארבע שנים, בעלת הכנסות משוערות של כ-20 מיליון דולר, 200 אלף לקוחות עסקיים וכ-5 מיליון משתמשים. ביאמר הושקעו כ-142 מיליון דולר.

כבר כתבתי כאן בעבר על כך שלמזלם הטוב של קובעי המחירים בעסקאות מסוג זה, גם אם יתברר בעתיד שהעסקה הייתה טעות נוראית הם לעולם לא יישאו באחריות אישית לכישלונם. גם הפעם קשה לומר האם מחיר העסקה היה הגיוני, אבל מה שכן ניתן לקבוע בוודאות זה שמיקרוסופט נמצאת במלחמה על גורלה.

הקרב שבו תשתמש מיקרוסופט ביכולותיה של יאמר הוא חלק מהמלחמה על העליונות בתחום האירגוני. הקרב הזה הוא כבר מזמן לא רק על גיליונות אלקטרוניים או על תוכנות לעיבוד תמלילים. בקרב זה נלחמים על נאמנותם של המשתמשים, שמביאים עימם למקום העבודה את ההרגלים החדשים שרכשו בעולם הרשתות החברתיות.

מאחורי המאבק הזה מסתתרת ההבנה, שמי שיפסיד בתחום השיתופי במקום העבודה, אין לו מה לחפש אצל אותם המשתמשים, כשאלה יחזרו הביתה בתום יום עבודתם. בלשון צבאית, מיקרוסופט מבצעת כאן איגוף אנכי כדי לתקוף את פייסבוק ואת גוגל מהחזית האירגונית.

אפשר לנחש, שאם המהלך הזה יצליח תנסה מיקרוסופט למנף אותו לכיוון אחיזה כלשהי בעולם הרשתות החברתיות. את העולם הזה, למרות אחזקתה הסמליות בפייסבוק (בה השקיעה בעבר 240 מיליון דולר), מיקרוסופט החמיצה לחלוטין. בהתחשב בכך שמדובר במגמה המשמעותית ביותר בעולם המקוון בשנים האחרונות, הרי שהיעדרה של מיקרוסופט מהרשתות החברתיות הוא כישלון אסטרטגי מכאיב. ומכאן - הניסיון המעניין לחזור לתמונה, גם אם זה אומר לשלם מחיר תמוה על חברה קטנה בשם יאמר.

הניסוי הזה מצטרף למאבק של מיקרוסופט לכבוש מקום כלשהו בעולם הסלולר, בו נחלה כישלון צורב בעשור האחרון. ושני אלה מצטרפים להכרזה של מיקרוסופט מהשבוע שעבר שהיא נכנסת לעולם הטאבלטים על ידי פיתוח מכשיר משלה. הטאבלט החדש של מיקרוסופט - ה-Surface - אמור לנגוס בדומיננטיות המוחלטת של אפל ושל גוגל (באמצעות אנדרואיד) בעולם החדש הזה, שגם אותו השכילה מיקרוסופט לפספס בגדול, לפחות עד כה.

כל הסימנים בשנה האחרונה מראים שמיקרוסופט מתכוונת להילחם עלינו, הצרכנים, בשיא הרצינות. בהתחשב בכך שפייסבוק, אפל וגוגל הן למעשה מונופול - כל אחת בתחומה - הרי שהמלחמה הזו היא בשורה טובה בשביל כל מי שמאמין שהתחרות מיטיבה עימנו. קשה לנבא האם מיקרוסופט תצליח לנצח או לפחות לתת קרב אמיתי למתחרותיה. מה שכן, היא באמת משתדלת.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל