אירופה ננעלה בעליות; "המשקיעים מצפים לתוצאות חיוביות"

השווקים בעולם דרוכים לקראת פסגת מנהיגי אירופה שנפתחה בצהריים בבריסל, בירת בלגיה ■ למרות המחלוקת בינהם, המנהיגים ינסו לפתור מספר נושאים בוערים שעל סדר היום האירופי ■ תשואות ספרד זינקו שוב לרמה של כ-7%

בורסות אירופה שוב ננעלו היום (ה') בירידות, בעקבות פרסום נתוני אבטלה מאכזבים בגרמניה ועלייה בתשואות האג"ח של ספרד, כאשר התשואה ל-10 שנים שוב זינקה לרמה מדאיגה של כ-7%. בשווקים ממתינים בדריכות לתוצאות פסגת מנהיגי האיחוד האירופי שתחל היום, ומקווים להצגת צעדים נוספים לפתרון משבר החוב. איטליה הנפיקה היום אגרות חוב ל-5 ו-10 שנים ונרשמה עלייה קלה בריבית ששולמה ובתשואה על אגרות החוב של המדינה. החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט יורדים ב-0.6%.

תחילה לגרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, שם פורסמו היום נתוני אבטלה גרועים. בחודש יוני נוספו 7,000 גרמנים למעגל האבטלה, בעוד אנליסטים ציפו ל-3,000. שיעור האבטלה עלה ל-6.8% זה החודש הרביעי ברציפות. אנליסטים ציפו לשיעור אבטלה של 6.7%.

הנושא המרכזי שעמד על הפרק היום היה פסגת מנהיגי אירופה שהחלה היום בבריסל בשעות הצהריים וצפויה להימשך יומיים. במהלך הפסגה המנהיגים צפויים לדון בשלל נושאים החל מחבילות הסיוע שביקשו קפריסין וספרד בתחילת השבוע, דרך התוכנית היוונית לשינוי תוכניות הצנע במדינה ועד התוכנית שהגו בשבוע שעבר מנהיגי 4 הכלכלות הגדולות בגוש האירו לעידוד הצמיחה באירופה.

"השווקים מצפים כעת לתוצאות חיוביות", אומר גילרמו פליסס, אנליסט בבנק ההשקעות ברקליס. "אנו מצפים כי המנהיגים ייקחו אחריות וישרטטו מפת דרכים פיסקאלית ופיננסית שתוביל הן לפתרון משבר החוב והן להעמקת האינטגרציה".

למרות זאת, עדיין קיימת מחלוקת רבה בקרב המנהיגים בנוגע לאופן הטיפול במשבר החוב ביבשת. מצד אחד עומדת גרמניה והקנצלרית שלה אנגלה מרקל שמתעקשות על מנגנוני פיקוח הדוקים יותר ועל המשך החלת תוכניות צנע ברחבי היבשת על מנת לשרוד את המשבר. מנגד קיימים מדינות נוספות כמו צרפת ואיטליה שדורשות שהטיפול במבשבר צריך להיות על ידי עידוד הצמיחה במדינות החלשות.

מרקל גם התנגדה בתוקף לתוכנית של נשיא המועצה האירופית הרמן ואן רמפוי שהוצגה בתחילת השבוע להקמת משרד אוצר לאיחוד האירופי על מנת לאפשר לאיחוד הנפקת אירו-בונדס, אגרות חוב כלל אירופאיות, שנועדו לעזור למדינות החלשות לגייס כספים נוספים. קנצלרית גרמניה אמרה שלשום בתגובה להצעה של ואן רמפוי: "כל עוד אני בחיים לא יהיו אירו-בונדס".

חבר מועצת המנהלים של הבנק המרכזי האירופי יורגן אסמוסין אמר היום לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי הבנק המרכזי האירופי והאיחוד האירופי יתחילו את העבודה על תוכנית החילוץ של ספרד ביום רביעי הקרוב. על פי אסמוסין, כוח המשימה המיוחד שיורכב לצורך העניין הזה יציג ב-9 ביולי לשרי האוצר של גוש האירו מזכר הבנות בנוגע לחילוץ של ספרד.

ממשלת איטליה גייסה היום 5.4 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-5 ו-10 שנים, קצת מתחת ליעד הגיוס העליון שנקבע על 5.5 מיליארד אירו. הממשלה גייסה 2.9 מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-10 שנים עם ריבית ממועצת של 6.19% לעומת ריבית ממוצעת של 6.03% ששולמה בהנפקה הקודמת שהתקיימה לפני כחודש. התשואות על אגרות החוב של איטליה ל-10 שנים עומדות כעת על 6.25%.

מגמה מעורבת באסיה

המסחר בבורסות אסיה התנהל היום במגמה מעורבת, זאת לאחר סגירה חיובית בניו-יורק אתמול ובשעה שהסוחרים והמשקיעים באסיה ובכל העולם חיכו בדריכות לתוצאות פסגת ראשי גוש האירו המתחילה היום.

המסחר בוול סטריט ננעל אתמול, כאמור, בעליות שערים, בעוד המשקיעים ממתינים בדריכות לפסגת מנהיגי גוש האירו שתיפתח היום. גם בורסות אירופה ננעלו בעליות.

"אסור למשקיעים להניח שהיציבות חזרה לשווקים. למעשה, בימים הקרובים יעמדו על הפרק נושאים מאוד מאוד חשובים שעשויים לטלטל את השווקים", אומר אנדרו סליבן, מנהל השקעות, לאתר מארקטווטץ'.

מניות הפיננסים רשמו עליות חדות. נציין את HSBC בהונג קונג ומניית Mitsubishi UFJ Financial Group בטוקיו.