לא קולעים: גם השנה האנליסטים מפספסים - ובגדול

סיטי המליץ על לאומי - והמניה נפלה 20% ■ ברקליס שלח את המשקיעים לקנות את מניית פרטנר - והיא נחתכה ב-52% ■ יניב חברון מאקסלנס זיהה הזדמנות באג"ח IDB, וכולם יודעים מה קרה איתן ■ הפספוסים הגדולים של האנליסטים

מחצית הראשונה של 2012 בשוק המניות המקומי - אם מנטרלים את הזינוק במניות הטכנולוגיה - הייתה גרועה למדי. בדומה למשברים קודמים, גם הפעם קשה היה למצוא מי שיחזה זאת; רבים האמינו שאחרי המפולת של שנת 2011, ב-2012 יבוא התיקון.

תמרורי האזהרה השונים, כמו נתוני המאקרו המאכזבים ומחנק האשראי המתהווה, לא הבהבו למשקיעים. כך לדוגמה, סקר מנהלי הקרנות של מריל לינץ' לחודש ינואר, מצא כי המשקיעים הגלובליים החלו את 2012 עם אופטימיות כלפי הכלכלה העולמית ותיאבון גדול יותר לסיכון. הסקר הראה כי מספר המשקיעים הצופים האטה גלובלית ירד ל-3% לעומת 27% (!) בדצמבר 2011, וכי התיאבון לסיכון הוא הגבוה ביותר מאז תחילת משבר החוב באירופה.

כך, אל מול האופטימיות המופרזת של המשקיעים, היום ברור כבר שהכלכלה העולמית הולכת לכיוון של האטה.

גם בזירה המקומית לא ניתן היה למצוא הרבה פסימיות בתחילת השנה. ניקח לדוגמה את סקטור מניות התקשורת. הרי מזה זמן רב ידוע כי התחרות בענף צפויה להתגבר, ובכל זאת קשה היה למצוא אנליסט שיזהיר מפני השקעה במניות התקשורת, לפני שהן נפלו בעשרות אחוזים החל מחודש מאי.

כך למשל, בסקירה על סקטור התקשורת הישראלי שפרסם בנק ההשקעות ברקליס קפיטל בתחילת פברואר, זכתה פרטנר לשדרוג המלצה עם מחיר יעד ששיקף פרמיה של 19% על מחירה דאז (31.85 שקל למניה).

"השוק מתמחר בתגובת יתר את הסיכונים הגלומים בפרטנר, ומתעלם מהערכות השווי שלה ותחזיותיה, תוך התמקדות בתשומת הלב השלילית שמושכת סקיילקס", כתבו אז בברקליס, ואף הוסיפו כי הם "רואים אפסייד במניה על בסיס מחירה הנוכחי". פרטנר, נזכיר, נחתכה מאז ב-52%. בדומה, באותם ימים התייחסו בבנק ההשקעות מריל לינץ' למניית בזק כאל "הזדמנות קנייה נדירה", והמליצו עליה במחיר יעד של 9 שקלים - יותר מכפול ממחירה כיום בשוק.

ההמלצות לא החזיקו מים

אך עם כל הכבוד לרגולציה בתחום התקשורת ולקצב האירועים המסחרר בענף, לא רק האנליזה בתחום זה נכשלה; ניתן לציין גם את תחום הבנקאות.

מדד הבנקים, נזכיר, איבד בחודש פברואר כ-9%. במהלך חודש זה המליצו בסיטיגרופ על מניית בנק לאומי כ"קנייה" במחיר יעד של 18.1 שקל - גבוה בכ-90% (!) ממחירה בשוק באותם ימים. מאז ההמלצה איבדה מניית לאומי למעלה מ-20% מערכה.

ובזירת חברות ההחזקה - בתחילת חודש ינואר המליצו בבנק ההשקעות UBS על מנייתה של קבוצת דלק ב"קנייה", במחיר יעד ששיקף פרמיה של 38% על מחירה באותם ימים, אך מאז היא נחתכה ב-18%.

איש גם לא חזה את המפולת הקשה שיעברו ניירות הערך של קבוצת אי.די.בי . בבית ההשקעות אקסלנס ציינו בתחילת פברואר כי "קבוצת אי.די.בי עובדת קשה כדי לזכות מחדש באמון המשקיעים, עובדה שעשויה לקבל ביטוי בהמשך ירידת התשואות באג"ח שלה", וכן כי הם "עדיין מעריכים שהשקעה באג"ח הקבוצה עשויה להניב רווחי הון". האג"ח של קבוצת אי.די.בי, נזכיר, נסחרות כיום בתשואות של עד 70%, כך שרווחי הון המשקיעים לא ממש ראו.

בשורה התחתונה, ניתן לראות כי לא תמיד כשמניה או אג"ח נופלות, הן מהוות הזדמנות קנייה. במקרה הזה היה מדובר ב"סכין נופלת", שמי שהתעקש לתפוס אותה, רק נפגע.