שוק המט"ח: הדולר היציג נחלש ל-3.92 ש', האירו התחזק

בעולם מתחזק האירו ביותר מ-1% לרמה של 1.257 דולרים לאירו ■ הליש"ט מתחזקת לרמה של 1.56 דולרים לליש"ט

הדולר נחלש והאירו מתחזק במהלך יום המסחר במטבעות (ו'). זאת, לאחר ההודעה שהתפרסמה הבוקר בבריסל, בתום דיונים שנמשכו אל תוך הלילה בפסגת ראשי גוש האירו.

הדולר היציג נחלש בכ-0.5% לרמה של 3.92 שקלים ומנגד האירו מתחזק בכ-0.7% לרמה של 4.93 שקלים. בעולם מתחזק האירו ביותר מ-1% לרמה של 1.257 דולרים לאירו. הליש"ט מתחזקת לרמה של 1.56 דולרים לליש"ט.

בשעת לילה מאוחרת אמש הסכימו מנהיגי גוש האירו להקים "מכניזם משותף לפיקוח פיננסי" ( financial supervisory mechanism), כלומר מעין משרד אוצר משותף שיפקח על הפעילות הפיננסית בגוש ובכל מדינה החברה בו. זאת, במטרה להביא ליציבות בשווקים ולאפשר למדינות הנמצאות בקשיים, כמו איטליה וספרד, להמשיך לגייס הון.

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר הזהיר אתמול (ה') בפורום קיסריה של המכון הישראלי לדמוקרטיה מפני התפרקות גוש האירו, ורמז שאין לשלול תרחיש זה, ולפיכך אמר שאסור להגדיל את יעד הגירעון בשנה הבאה. פישר דיבר בפעם הראשונה מאז החליטו רה"מ נתניהו ושר האוצר שטייניץ להכפיל את יעד הגירעון בשנה הבאה ל-3%.

כפי שפורסם ב"גלובס", פישר מתנגד להגדלת יעד הגירעון ותומך בהעלאות מסים, ונשא היום נאום לוחמני במיוחד תוך שהוא תוקף בחריפות את הממשלה. "יש האטה רצינית בארה''ב, יש גם האטה בסין, גם בהודו יש ירידה בצמיחה. מדינות גוש האירו שנקטו ברפורמות מבניות, בעיקר בתחום העבודה, וששמרו על המשמעת הפיסקאלי - במצב טוב יותר באופן יחסי. אנו יודעים היטב את זה כי זה המצב גם שלנו", אמר פישר. הנגיד המשיך באזהרה שלא משתמעת לשתי פנים: "הדבר הכי גרוע שיכול לקרות באירופה זה התפרקות הגוש, משבר פיננסי ומיתון עמוק וארוך. ההסתברות שזה יקרה היא פחות מ-50% לדעתי; כמו שאמר פורסט גאמפ: 'דברים קורים'".