אירופה המשיכה את העליות מסוף השבוע עקב החלטות הפסגה

המשקיעים הגיבו באופטימיות לתוצאות פסגת האיחוד האירופי מהשבוע שעבר ■ צרפת תודיע במהלך השבוע על הורדת תחזית הצמיחה ■ בבריטניה שוקלים את עתיד היחסים עם האיחוד האירופי

המסחר באירופה ננעל היום (ב') בעליות שערים וזאת בהמשך למגמה שנרשמה במהלך סוף השבוע על רקע תוצאות פסגת מנהיגי אירופה שהתקיימה במהלך הימים חמישי ושישי של השבוע שעבר. צרפת צפוייה להודיע במהלך השבוע על הורדת תחזית הצמיחה לשנה הנוכחית ולשנה הבאה, בעוד שבבריטניה שוקלים את המשך הקשר עם האיחוד האירופי. בזירת המאקרו, התפרסמו היום נתוני האבטלה בגוש האירו ונרשמה עלייה קלה במספר המובטלים, בעוד שמדד מנהלי הרכש בתחום הייצור בגרמניה רשם שיפור מזערי בחודש יוני.

השווקים באירופה פתחו את הרבעון השלישי של השנה עם אופטימיות לגבי המשבר באירופה בעקבות ההחלטות שהתקבלו במהלך פסגת מנהיגי גוש האירו, שכללו בין היתר מנגנון לפיקוח על מערכת הבנקאות האירופית והחלטה עקרונית להתערב בשוק אגרות החוב על מנת לשמור על התשואות של אגרות החוב של ספרד ואיטליה בעיקר, ברמה סבירה.

המשקיעים מקווים כעת שהבנק המרכזי האירופי יצא במהלך דרמטי על מנת לייצב את השווקים, כי ההיסטוריה הקצרה מלמדת שמיד אחרי שנרשמה התקדמות במישור הפוליטי הבנק המרכזי נוקט במהלך דרמטי, כמו השקת תוכנית ההלוואות לטווח ארוך לבנקים מיד עם הסכמת מנהיגי גוש האירו על האיחוד הפיסקאלי. על פי ההערכות, מהלך שכזה יבוא ביום חמישי הקרוב עם החלטת הריבית של הבנק המרכזי וקרוב לוודאי זה יכלול הורדת הריבית, שממילא נמצאת ברמתה הנמוכה ביותר מאז הקמת גוש האירו - 1%.

אולם כנראה שהשמחה של השווקים בנוגע להחלטות שהתקבלו בפסגת מנהיגי גוש האירו במהלך סוף השבוע הייתה מוקדמת מדי. ממשלת פינלנד הודיעה היום שהיא מתנגדת לאחת מההחלטות שהתקבלו בפסגה ובשל כך מאיימת לטרפד אותה, שכן על מנת שההחלטות ייכנסו לתוקף חייבות כל 17 המדינות בגוש האירו לאשר אותן בפרלמנטים שלהן. גורם בממשלה פינלנד אמר היום כי ההחלטות שהתקבלו בפסגה לא יצליחו לייצב את השווקים.

בצרפת, הממשלה צפויה להודיע במהלך השבוע הקרוב על הורדת תחזית הצמיחה לשנת הנוכחית ולשנת 2013 וזאת במסגרת שינויים בתקציב שהכניסה הממשלה החדשה ויוצגו במהלך השבוע הקרוב. על פי ההערכות, הצמיחה בתמ"ג של צרפת תעמוד על לא יותר מ-0.4% השנה, ובשנת 2013 הצמיחה צפויה להיות מתונה יותר.

ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון הודיע במהלך סוף השבוע שהוא מוכן לקיים משאל עם בנוגע לעתיד היחסים של אנגליה עם האיחוד האירופי. על פי סקר שנערך לאחרונה עולה שרוב הבריטים מעדיפים לעזוב את האיחוד האירופי, אם ניתנה להם הזדמנות. הקשר של בריטניה עם האיחוד האירופי ראה במשך השנים עליות ומורדות רבות, כשבתקופה האחרונה הסיבה לכוונה של בריטניה לעזוב את האיחוד נובעת מההחלטות של מנהיגי האיחוד האירופי בנוגע למשבר החוב באירופה.

מרקוס אגיוס, יו"ר בנק ההשקעות ברקליס , התפטר מתפקידו בעקבות שערוריית זיוף הריביות בה היה מעורב הבנק, בעקבותיה הרגולטורים בבריטניה הטילו עליו קנס בהיקף שיא של 456 מיליון דולר. העיתון הבריטי "גארדיאן" דיווח לראשונה על ההתפטרות הצפויה, ושעות לאחר מכן יצא הפרסום הרשמי.

בזירת המאקרו, התפרסמו היום מדד מנהלי הרכש של גרמניה בתחום הייצור לחודש יוני, והוא הפתיע לטובה כשרשם עלייה לרמה של 45 נקודות,למרות ההערכות שהמדד ישאר ללא שינוי על רמה של 44.7 נקודות. בהמשך התפרסם גם שיעור האבטלה בגוש האירו לחודש מאי והוא רשם עלייה קלה, בהתאם לתחזיות, ל-11.1% לעומת 11% שנרשמו בחודש אפריל.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת על רקע הנתונים מסין

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום במגמה מעורבת. המשקיעים מעודדים מתוצאות פסגת האיחוד האירופי מהשבוע שעבר, ובעוד נתוני מאקרו מעודדים מתפרסמים ביפן (על כך בהמשך). ברקע, החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה חיובית בארה"ב.

המשקיעים באסיה מגיבים היום לראשונה, בפתיחת שבוע המסחר בשווקים בחו"ל, לתוצאות פסגת מנהיגי האיחוד האירופי בשבוע שעבר - במסגרתה החליטו הפוליטיקאים על הקמתו של מנגנון פיננסי אחוד, מעין משרד אוצר כלל-אירופי, אשר מטרתו אחת: לפקח על הפעילות הפיננסית של כלכלות גוש האירו, במטרה "להרגיע" מעט את השווקים, להחזיר את אמון המשקיעים ביבשת, ולרסן את משבר החובות.

מורה נבוכים לפסגה האירופאית: כל ההחלטות וכל המשמעויות

בזירת המאקרו באסיה, פורסם נתון סנטימנט היצרנים הגדולים ביפן ומדד מנהלי הרכש בסין, אשר היכו את תחזיות האנליסטים בשוק. ביפן, פורסם כאמור מדד טנקן (Tankan) הרבעוני, אשר הצביע על אומדן של מינוס 1 בחודש יוני, לעומת אומדן של מינוס 4 במארס, בעוד השוק ציפו לנתון הדומה לזה שפורסם במארס.

בסין, ירד מדד מנהלי הרכש לרמה של 50.2 נקודות בחודש יוני, לעומת אומדן של 50.4 נקודות בחודש מאי - כך מסרה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה במדינה, היום. יש לציין כי הנתון "היכה" את התחזיות בשוק, שציפו לאומדן של כ-49.9 נקודות בלבד ביוני.

"המשקיעים לוקחים יותר סיכונים", אומר הוט יונג, כלכלן ב-Aberdeen Asset Management בסינגפור. "אף אחד כאן לא אופטימי יתר על המידה לגבי הצמיחה, אבל אנחנו משתדלים להיות ריאליים. אנו קרובים מאד לתחתית, ולכן להיכנס לשוק זה מהלך נכון כרגע".

חברת הכרייה הגדולה בעולם BHP Billiton , מטפסת באוסטרליה על רקע עליית מחירי הסחורות בשבוע החולף.

חברת סמסונג נופלת במסחר לאחר שהמתחרה אפל זכתה בתביעה משפטית, המגבילה את מכירות הסמסונג גלקסי נקסוס (Nexus) בארה"ב.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]