נעילה מעורבת בוול סטריט לאחר התכווצות סקטור הייצור

סקר ה-ISM לחודש יוני הצביע על התכווצות כשירד מתחת ל-50 נקודות ■ רכישת ענק בתחום התרופות: בריסטון-מאיירס ואסטרה-זנקה רוכשות את אמילין ■ יו"ר ברקליס מתפטר בעקבות פרשת הזיוף ■ האבטלה בגוש האירו בשיא

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות, לאחר שהסוחרים התאוששו מעט מהאכזבה של נתוני המאקרו, כאשר ברקע מרחפות עדיין תוצאות פסגת מנהיגי אירופה שנערכה בסוף השבוע. במקביל המשקיעים הגיבו למספר נתונים כלכליים מהותיים שמשפיעים על כיוון השווקים מחוץ לארה"ב - כגון שיעור האבטלה בגוש האירו וגל הפרסומים של מדד מנהלי הרכש באירופה. בזירת המאקרו בארה"ב: סקר ה-ISM איכזב והצביע על קריאה של מתחת ל-50 נקודות וגם מדד מנהלי הרכש לחודש יוני ירד מתחת לציפיות. נזכיר כי ביום ד' לא יתקיים מסחר לרגל יום העצמאות האמריקני.

"נפילתו של מדד מנהלי הרכש של סקטור הייצור אל מתחת ל-50 נקודות היא הסימן הברור ביותר שהיה עד עכשיו לכך שארה"ב נדבקת בהאטה שכבר נוכחת באירופה ובסין", אמר פול דיילס מקפיטל אקונומיקס. "אבל המדד לא מצביע על כך שעוד מיתון אורב מעבר לפינה. אם ההנחות שלנו שסין תמנע מנחיתה קשה ושפירוק אפשרי של גוש האירו יהיה מסודר נכונות - אז המדד יעלה בחזרה וכלכלת ארה"ב תמשיך לצמוח".

נזכיר כי המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בסוך השבוע במגמה חיובית אך חתמו רבעון שני שלילי בעיקרו. מדד S&P 500 עלה בחודש יוני ב-3.4%, אולם בסיכום הרבעון הוא ירד ב-3.8%; מדד הדאו ג'ונס עלה ביוני 3.5% וברבעון כולו ירד 3%; נאסד"ק עלה ביוני 3.1% וברבעון כולו ירד 5.7%; מחירו של הזהב עלה ביוני ב-2.8% ובסיכום הרבעון הוא ירד 4%; והנפט ירד ביוני 3.4%, ובסיכום הרבעון צנח 20%.

"עדיין קיימת אופטימיות בעקבות תוצאות הפסגה האירופית שהסתיימה ביום שישי", אומר דיויד ג'ונס, אסטרטג ראשי בחברת IG Index. "כעת, המשקיעים דרוכים לקראת החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי (בהמשך השבוע) ומצפים להקלות כמותיות נוספות".

כאמור, מנהיגי גוש האירו נפגשו בסוף השבוע לפסגה מכרעת והסכימו על מספר צעדים שמטרתם לטפל במשבר החוב. בטווח הקצר, מנהיגי גוש האירו החליטו כי קרנות החילוץ והבנק המרכזי האירופי יוכלו להזרים הון נוסף למדינות המתקשות בגוש האירו, מבלי להציב להן תנאים כלשהם כגון ביצוע רפורמות וצעדי צנע. זאת, בניגוד לתפיסה שהובילה אנגלה מרקל שהייתה בדעת מיעוט ונאלצה "להיכנע" לדרישות של יתר המנהיגים.

בטווח הארוך, החליטו המנהיגים כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) יהפוך להיות הסמכות העליונה שתפקח על כל הצעדים הפיננסים של מדינות גוש האירו, זאת כצעד מקדים לאיחוד בנקאי מלא. בנוסף, כצעד משלים, המנהיגים החליטו על הקמתו של "מכניזם משותף לפיקוח פיננסי" (financial supervisory mechanism), כלומר מעין משרד אוצר משותף כלל-אירופי.

אלכס ז'בזנסקי, הכלכלן הראשי של דש ממשיך להיות פסימי לגבי תוצאות הפסגה האירופית. "הצלחתה של פסגת מנהיגי אירופה במבחן השווקים נובעת כנראה מציפיות נמוכות ולא מהישגים גדולים", טוען ז'בזנסקי. "ההחלטות אינן כוללות אלמנטים חשובים להשבת היציבות לגוש האירופאי: אין אג"ח אירופאי משותף, אין צעדים לכיוון של האיחוד הפיסקאלי, אין ביטוח פיקדונות בבנקים ברמה הכלל אירופאית ואין 'חומת אש' של כסף שתהיה מספיק גדולה וזמינה למקרה שעלויות המימון של איטליה וספרד שוב יתחילו לעלות מחר בבוקר".

מורה נבוכים לפסגת המנהיגים

מעבר לפסגה האירופית, כיוון השווקים הושפע היום גם ממספר נתונים כלכליים שפורסמו בסין ובאירופה. תחילה, נציין כי שיעור האבטלה של גוש האירו ממשיך להרקיע שחקים וזינק בחודש מאי לשיא של 11.1%. מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור של גוש האירו לחודש יוני רשם עלייה קלה לרמה של 45.1 נקודות לעומת נתון של 44.8 נקודות בחודש מאי כשהצפי היה שהמדד יישאר ללא שינוי. אולם, הנתונים מצביעים על המשך התכווצות הפעילות הכלכלית, משום שנשארו מתחת לרמה של 50 נקודות. גם בסין, ירד מדד מנהלי הרכש לרמה של 50.2 נקודות בחודש יוני, לעומת אומדן של 50.4 נקודות בחודש מאי - עניין שמעיד על המשך ההאטה הכלכלית של הענקית הסינית.

התכווצות בסקטור הייצור

מדד מנהלי הרכש ירד בחודש יוני לשפל של שנה וחצי, כשהגיע לקריאה של 52.5 נקודות - קריאה נמוכה אפילו מהקריאה הראשונית שעמדה על 52.9 נקודות, ונמוכה מהצפי שעמד על 53 נקודות. בחודש מאי עמד הנתון על 54 נקודות.

סקר ה-ISM בתחום הייצור אכזב, כאשר הנתונים מראים כי קצב הייצור בחודש יוני ירד מתחת לרמת ה-50 נקודות, מה שמצביע על התכווצות. קונצנזוס האנליסטים הצביע על קריאה של 52.1 נקודות, לעומת קריאה של 53.5 נקודות בחודש מאי, אולם הקריאה של הנתון עומדת על 49.7 נקודות. מדד ההזמנות החדשות ירד ל-47.8 נקודות, מה שמצביע על התכווצות בתחום לראשונה מאז אפריל 2009.

בנוסף פורסמו גם נתוני הוצאות הבניה לחודש מאי אשר עלו מעבר לציפיות - 0.9%, כאשר צפי האנליסטים הצביע על עלייה של 0.3% - בהתאם לקצב העלייה בחודש הקודם. מדובר בעלייה החדה ביותר של השנה.

האייפון חגג 5

אפל במוקד, זאת לאחר "חגיגות" ה-5 שנים להולדת האייפון ביום שישי. לפי הערכות הכנסות החברה מהמכשיר המהפכני הסתכמו עד כה בכ-150 מיליארד דולר. כמו כן, החברה הודיעה היום כי תלשם לחברה הסינית ProView Technology 60 מיליון דולר, כדי ליישב סיכסוך על השם המסחרי של האייפד.

מיזוג ענק בתחום התרופות. בריסטון-מאיירס-סקוויב ואסטרה-זנקה רוכשות את אמילין בעיסקה שהיקפה כ-7 מיליארד דולר.

ענקית המיחשוב דל מחשבים רוכשת את חברת קווסט סופטוור בעסקה המוערכת בכ-2.4 מיליארד דולר. דל הודיעה כי המוצרים של קווסט המתמחים בפתרון לבעיות טכנולוגיה עומדים בקו אחד עם אסטרטגיית התוכנה שלה. העסקה צפויה להחתם בקרוב.

האם צ'ק פויינט לקראת עלייה? בשנתיים האחרונות גמעה המניה 68% עד שבאפריל האחרון נגעה בשווי שיא של 13.4 מיליארד דולר. ואז משהו השתבש. מאז היוודע תוצאות החברה לרבעון הראשון של השנה, איבדה המניה כרבע משוויה וזה נפל ל-10.2 מיליארד דולר.

ברקליס ריכזה עניין, זאת לאחר שאמש פורסם כי מנכ"ל הבנק מרקוס אגיוס מתפטר מתפקידו, בעקבות פרשת הזיוף שגרמה לשינויים מלאכותיים בריבית הליבור בבריטניה.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]