מיקרוסופט מחקה 6.2 מיליארד דולר על חברת אינטרנט שרכשה

ענקית התוכנה הודתה אמש לאחר סיום המסחר כי רכישת חברת הפרסום באינטרנט aQuantive, לא הניבה לה כל ערך וכי היא מבקשת למחוק את סכום הרכישה ■ בתגובה לידיעה מניית החברה ירדה לרמה של 30.3 דולר לאחר המסחר

מיקרוסופט זרקה הלילה פצצה. ענקית התוכנה בישרה כי תוצאות הרבעון הקרוב, יכללו מחיקת מוניטין של כ-6.2 מיליארד דולר. הסכום, שיימחק מהפעילות המפסידה של חטיבת שירותי האונליין, משויך ברובו לרכישת חברת השיווק הדיגיטלי aQuantive באוגוסט 2007, תמורת 6.3 מיליארד דולר.

aQuantive, נתפסה כרכישה שאמורה לספק למיקרוסופט נקודת כניסה לתחום, אבל משהו לא עבד. חטיבת האונליין של מיקרוסופט סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה הפיסקלית עם הפסד תפעולי של 1.5 מיליארד דולר. למעשה, פעילות האונליין היא הסגמנט היחיד בחברה שרושם הפסדים לאורך השנים.

מחיקת המוניטין בדיעבד אומרת למעשה כי החברה לא העריכה נכון את הנכס. במילים אחרות, aQuantive תרמה למיקרוסופט אולי טכנולוגיה והכרת הסביבה העסקית, אך לא סיפקה את התוצאות. תוצאות שכאלו יכלו לבוא לידי ביטוי בעקבות כישלון של מיקרוסופט בניהול הנכס שנרכש. אפשרות אחרת היא שהרכישה בוצעה לפי שווי מנופח.

הפרסום דווקא צומח

לכאורה, אפשר לקבל את המחיקה כאקט חשבונאי. מיקרוסופט אמורה על-פי הערכות אנליסטים, לסיים את הרבעון עם רווח של קרוב ל-5.5 מיליארד דולר. המחיקה תעביר ככל הנראה את החברה להפסד מבלי להביא בחשבון את נטרול ההוצאות החד פעמיות (Non-GAAP).

המעבר להפסד אינו מה שאמור להטריד את המשקיעים. זוהי אינה תקופה רעה עבור פרסום באינטרנט, ומחיקת נכס כל כך מרכזי בתחום לא יכולה שלא לעורר תמיהה. על-פי הערכות eMarketer יגיע שוק הפרסום באינטרנט לכ-36 מיליארד דולר בארה"ב בלבד, לאחר צמיחה של כ-20%.

לצד זה, במשך השבועות האחרונים התבצעו על-ידי מיקרוסופט מספר מהלכים אסטרטגיים, שנראים משמעותיים לא פחות מהרכישה של aQuantive בזמנה. כיצד על המשקיעים ו/או השותפים להעריך את הרכישה של ספקית הרשתות החברתיות הארגוניות Yammer - שלה הכנסות מוערכת של כ-20 מיליון דולר בלבד - לפני כשבוע בתמורה לכ-1.2 מיליארד דולר? האם יתכן וגם במקרה זה, תודה מיקרוסופט בדיעבד כי העסקה לא הצדיקה את המחיר?

בנוסף צריכות לעלות השאלות שהודחקו ביחס לטאבלט החדש, ה-Surface. נראה כי מיקרוסופט בחרה בהשקת הטאבלט החדש כדרך הטובה ביותר להחדיר את הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה, Windows 8 לשוק. אולם, האם נכון למיקרוסופט להיכנס לשוק ששוויו השנה יעמוד על כ-46 מיליארד דולר, עם רווחיות גולמית של 40%-50% - נתון נמוך ביחס לעסקי התוכנה - ללא היכרות עמוקה של שרשרת המזון של הרכיבים בתחום, ומעל לכל, להתחרות בשותפיה?

מיקרוסופט היא ספינת ענק שמנסה לשנות את הנתיב תוך כדי שייט במים סוערים. לעיתים נדמה כי עצם הניסיון הוא חלק משמעותי מההצלחה, אבל כמו בכל מנגנון גדול, גם בספינה של סטיב באלמר יש חריקות כאשר המאמצים גדולים מדי. רק הזמן יגיד האם המחיקה הנוכחית הייתה ציון דרך סתמי, או חריקה שהעידה כי הספינה מתחילה להתפרק.