המבקר שפירא והאותיות המתות

האם המבקר באמת חרד הוא יצטרך לעשות הרבה יותר מאשר לדבר על כך

"ביקורת הנותרת אות מתה בספרים חוטאת לתפקידה", אמר מבקר המדינה החדש, יוסף שפירא, בטקס השבעתו בכנסת. אין באמירה זו שום גילוי או חידוש, אלא חזרה על אמת מובנת מאליה.

דברים דומים השמיעו כל מבקרי המדינה שקדמו לשפירא, ולמרות זאת, הרבה מאוד, הרבה מדי, אותיות מתות קיימות בספרים. גם בספרי הביקורת, וגם - וזה אולי חמור אף יותר - בספרי החוקים.

הפרקליטות המחוקקת

יש המון חוקים כאלה, שמנוסחים להפליא, אבל איש לא נוהג על פיהם. כמו חוקים מתים מהלכים המהווים מכשול בפני עיוורים. הציבור לא יכול לדעת מתי וכיצד ייאכף החוק, או אם במעשה מסוים יש עבירה או שהחוק כבר הפך לגווייה. חוקים שאינם נאכפים גם פוגעים בדמוקרטיה ובבסיס שלה - עקרון הפרדת הרשויות.

הכנסת היא הזרוע המחוקקת, הפרקליטות היא הזרוע המבצעת. אבל כשההחלטה אם להפעיל חוק או להוציא את נשמתו נתונה בידיה, הרי שהיא זו הקובעת מהו חוק - ומהי אות מתה. המשמעות המעשית היא שהפרקליטות נוטלת את תפקיד המחוקק.

הסוביודיצה כמשל

דוגמה בולטת הוא חוק הסוביודיצה. האיסור על פרסומים העלולים להשפיע על תוצאות הליך משפטי חל בעבר על כל תחומי המשפט. לפני כמה שנים בוטל האיסור באשר לתחום האזרחי, ונשאר רק התחום הפלילי.

החוק הזה כמעט לא יושם לפני השינוי - ובכלל לא אחריו. התוצאה היא שכולם עוברים על החוק - העיתונות, עורכי דין וגם הפרקליטות עצמה, האמורה לאכוף את החוק. לאחרונה עשה זאת פרקליט המדינה עצמו, כאשר אמר על אולמרט דברים העלולים להשפיע על בית המשפט (משה לדור התנצל על כך לאחרונה).

המתת חסד לחוקים

אם מבקר המדינה חרד לתופעת האותיות המתות, רצוי שיתחיל מתחום החוקים. הזכרתי כאן את חוק הסוביודיצה, אבל יש עוד עשרות. הצעתי היא שהמבקר ואנשיו יערכו רשימה של החוקים המתים, וייצאו למסע חקירה ובדיקה בעקבותיהם. מדוע אינם מיושמים, אולי במקרים מסוימים קימת רשלנות; אולי למישהו יש אינטרס; ואולי יש חוקים שעבר זמנם, או חוקים הזקוקים ל"שיפוץ". או, וזה כנראה המקרה המצוי, חוקים שהתיישנו והם ראויים להמתת חסד - איתם ואיתנו.

עוד נאום כזה?

נאומים בטקסים הם לרוב בעצמם אותיות גבוהות הגוועות מיד לאחר צאתן לאוויר העולם. הדבר המאפיין נאומים כאלה הוא סיסמאות שנשמעות יפה, אבל במקרים רבים הנואם אפילו לא חולם ליישמן. האם נאום המבקר בטקס השבעתו הוא עוד נאום כזה? האם המבקר באמת חרד לעניין האותיות המתות? אם כן, הוא יצטרך לעשות הרבה יותר מאשר לדבר על כך.

ובאשר לאותיות הביקורת המתות - נשמח לקבל מהמבקר הסבר כיצד הוא מתכוון לפעול נגד התופעה שעליה התריע.