נעילה חיובית בבורסות אירופה; בורסת פריז עלתה 1.7%

יו"ר הפד אמר אתמול שהוא מוכן להתערב בשוק במידה והמצב בארצות הברית יחמיר ■ שר האוצר הגרמני אמר שממשלת ספרד תהיה אחראית על החזר התשלומים על חבילת הסיוע

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') בעליות שערים וזאת לאור הדברים שאמר ברננקי במהלך העדות שלו בפני הקונגרס האמריקאי במהלכה הוא טען שהפדרל ריזרב מוכן להתערב במידה והכלכלה האמריקאית תמשיך לדשדש. שר האוצר הגרמני אמר היום כי ממשלת ספרד היא זו שתהיה אחראית על חבילת החילוץ שתוענק למערכת הבנקאות שלה.

הנושא המרכזי היום הינו, כאמור, העדות שנתן אתמול יושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי בפני הקונגרס. במהלך העדות ברננקי אומנם לא הזכיר במפורש את צמד האותיות QE אך הוא כן אמר שהפדרל ריזרב יהיה מוכן להתערב אם המצב הכלכלי של ארצות הברית ימשיך להתדרדר, או כשתחזית התמ"ג של ארצות הברית למשך השנה תישאר מתחת ל-2%.

ההתבטאות הזאת של ברננקי הייתה מספקת עבור וול סטריט שנעלה את המסחר אתמול בעליות שערים. השאלה שנותרה פתוחה היא מתי יחליט הפדרל ריזרב לנקוט בצעדים מעשיים? בבנק ההשקעות גולדמן זאקס מעריכים שהפדרל ריזרב יודע כבר בחודש אוגוסט או ספטמבר על השקת תוכנית הקלמה כמותית שלישית.

נעזוב את ארצות הברית ונחזור לאירופה שם הודיע היום שר האוצר הגרמני במהלך ראיון לעיתון מקומי כי הממשלה הספרדית היא זו שתהיה אחראית על חבילת החילוץ שתקבל המדינה עבור הבנקים המקומיים, והיקפה עומד על 100 מיליארד אירו. את הדברים אמר שר האוצר יום לפני הצבעה בפרלמנט הגרמני על אישור חבילת החילוץ לספרד.

"הכסף יועבר לרשות ממשלתית, והממשלה היא זו שתהיה אחראית על החזר סכום חבילת החילוץ", אמר שר האוצר הגרמני וולפגנג שאובל בראיון. "בתמורה הממשלה תתחייב לבצע רפורמות נרחבות במערכת הבנקאות שלה".

נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי אמר היום כי נושא הטלת חלק מההפסדים של הבנקים על חלק ממחזיקי האג"ח הבכירים של הבנק עדיין מתפתח באירופה ואם יהיו התפתחויות בעניין הזה זה ישתקף בתוכנית התיקונים עבור אירלנד. למרות השינוי בעמדה של הבנק המרכזי בנושא הזה, שרי האוצר של מדינות גוש האירו מתנגדים בתוקף למהלך.

הבנק השוויצרי קרידט סוויס הוציא הבוקר הודעה לפיה הוא מתכוון לבצע תוכנית קיצוצים להגדלת ההון העצמי שלו בהיקף של ב-8.7 מיליארד שוויצרי. בנוסף לכך הוא פרסם חלק מהדוח הכספי שלו לרבעון השני של השנה, וממנו עולה שהבנק רשם רווח נקי של 788 מיליון פרנק שוויצרי, לעומת רווח נקי של 768 מיליון פרנק ברבעון המקביל אשתקד.

ברננקי לא הרשים את אסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים, לאחר סגירה חיובית בניו-יורק אמש, וזאת למרות הדברים שאמר ברננקי בעדות שלו בפני הקונגרס. ירידות של כ-0.2% נרשמות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול (ג') בעליות שערים לאחר נאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי, שנשא דברים מול הקונגרס האמריקני. ברקע, המשיכו המשקיעים להגיב גם להודעתה של קרן המטבע הבינלאומית לפיה היא חותכת את תחזית הצמיחה של הכלכלה העולמית. באירופה, השלימה אתמול ספרד הנפקת אג"ח בהצלחה, בעוד נתוני מאקרו מעורבים התפרסמו בגרמניה ובבריטניה.

"ברור שברננקי מודאג מהצמיחה המאטה, אבל הוא עדיין לא מדבר על QE3 כך שאנחנו הולכים להמשיך לנסות לשמור על שיווי משקל - נראה שהסביבה המאקרו-כלכלית שומרת על שיווי משקל בין גורמים חיוביים ושליליים", כך אמר מארק מרטיאק, אנליסט בכיר בוול סטריט.

לאחר סיום המסחר פרסמו דוחות אינטל ויאהו. מניותיהן רשמו ירידות מתונות לאחר פרסום התוצאות והתחזיות.

"ברננקי אותת שיש לו עוד מספר כלים שהוא יכול להפעיל במטרה לתמרץ את הפעילות הכלכלית במידה וראשי הפדרל ריזרב יחליטו על כך. זה ישאיר את הציפיות באוויר לתוכנית הקלה כמותית כזו או אחרת במהלך אוגוסט וספטמבר", אמר Kintai Cheung, מנהל השקעות בקרדיט אגריקול, לאחר מארקטווטץ'.

בהונג קונג בולטת מניית HSBC בירידה חדה ומנגד רושמת מניית ניסאן מוטור עלייה חדה בטוקיו.