שוקי אירופה ננעלו בירידות: בורסת מדריד נפלה 5.8%

תשואות האג"ח ל-10 שנים בספרד זינקו ל-7.22% ■ בהלה גם באיטליה: תשואת האג"ח ל-10 שנים עלתה ל-6.16% - הבורסה איבדה 4.8% ■ מחוז ולנסיה בספרד קרס וביקש סיוע מהממשל

המסחר בבורסות אירופה התנהל היום (ו') בירידות שערים חדות על רקע נתוני מאקרו מאכזבים אמש בוול סטריט והמשך העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות של ספרד. בורסות איטליה וספרד צנחו עד 5.8%. גם לאחר ששרי האוצר של גוש האירו אישרו היום בצהריים רשמית את חבילת הסיוע לספרד, המשיכו המדדים לרשום ירידות והן הלכו והתחזקו. האירו נסחר מתחת 1.22 דולרים.

שרי האוצר של גוש האירו אישרו היום את חבילת הסיוע לבנקים בספרד בסך של עד 100 מיליארד אירו, בתום שיחת ועידה. למרות זאת, תשואות האג"ח הממשלתיות של ספרד ממשיכות לעלות והתשואה ל-10 שנים עולה ב-3.6% ל-7.22% וזו של איטליה עולה ב-2.8% ל-6.16%. למעשה, המרווח בין תשואת האג"ח הממשלתיות של ספרד ל-10 שנים וזו של גרמניה התרחב היום לשיא, מה שמגביר את החששות בשווקים.

אם לא די בכך, מחוז ולנסיה בספרד קרס ופנה לממשל המרכזי בבקשה לסיוע. ספרד כבר הודיעה בשבוע שעבר כי תזרים עד 18 מיליארד אירו למחוזותיה השונים עד סוף השנה.

מדד Stoxx 600 האירופי איבד היום 1.4% אך עלה השבוע ב-0.8% על רקע דוחות כספיים טובים מהצפוי שפרסמו חברות רבות באירופה ובארה"ב, בעיקר בשל תחזיות נמוכות של אנליסטים. המדד סגר שבוע שביעי ברציפות של עליות.

"טבעי לראות מימושים אחרי מהלך יפה של עליות", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-Swiss & Global. "הדוחות עזרו לשפר קצת את הסנטימנט, אך המצב עדיין שברירי".

בכל הקשור לנתונים כלכליים בעולם, התמונה רחוקה מלהיות ורודה. אתמול פורסמו בארה"ב נתוני התביעות השבועיות לדמי אבטלה שזינקו במפתיע, וכן פורסם אומדן מכירות הבתים - שירדו בכ-5.4% ביוני, והיוו עדות לכך שבנוסף לשוק התעסוקה המקרטע בארה"ב, גם שוק הדיור ממשיך לדשדש מאז המשבר.

מבין המניות הבולטות היום באירופה, מניית וודאפון נפלה לאחר שהודיע היום כי ההכנסות משירותים ברבעון השני צמחו ב-0.6% בלבד, בעוד אנליסטים בשוק ציפו ל-0.8%. נוקיה ירדה גם כן בשיעור החד מאז ה-20 באפריל לאחר שהחברה פרסמה דוחות כספיים שפספסו את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח.

מניית Galenica ירדה בשיעור חד לאחר שבית ההשקעות Vontobel חתך את ההמלצה למניה ל"הפחת" מ"החזק".

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

המסחר בבורסות אסיה ננעל במגמה מעורבת עם נטייה לירידות קלות, על רקע ההתפתחויות בעולם.

"סדרה של נתונים מאכזבים מגבירה את התקווה להקלה כמותית. ומכאן, חלק מהמשקיעים דווקא מגבירים את התיאבון שלהם לסיכון", כתבו הבוקר כלכלני Credit Agricole במזכר יומי ללקוחות.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]