וול סטריט ננעלה בירידות; "עד כמה עמוק הבור הספרדי?"

באירופה: ספרד במיתון, תשואות האג"ח ל-10 בשנים ב-7.46% ■ חשש גם מפרישת יוון מגוש האירו ■ תשואות אג"ח ארה"ב צנחו היום לשפל שלא נראה מאז המאה ה-19 ■ הנפט הגולמי צלל בכ-4%

המסחר בוול סטריט נחתם היום (ב') בירידות של עד כ-1.2%, לאחר שבתחילת המסחר נרשמו ירידות חדות ומדד הנאסד"ק ירד בכ-2.5%. זאת, בשל ההחרפה במשבר החוב באירופה, שם תשואות האג"ח בספרד מרקיעות לרמה של 7.46% לאור הגידול בחובות הממשלה והחשש כי לא תעמוד ביעדיה הפיסקאליים לשנים הקרובות. גם החשש המתגבר כי יוון לא תזכה השבוע לנתח כספי נוסף מה"טרויקה" ותיאלץ לפרוש מגוש האירו, ליבתה את הפחד בשווקים. בהיעדר נתוני מאקרו בארה"ב היום, המשקיעים התרכזו בדוחות הכספיים של החברות המדווחות, וביניהן קוקה קולה, דומינו'ס פיצה, האסברו, ומקדונלדס.

באירופה, ספרד ממשיכה להדאיג את השווקים והתשואות על איגרות החוב שלה עולות לשיא היסטורי של 7.46%, מה שמעלה ספקות לגבי יכולותיה למחזר חובות. בד בבד, היום פורסם כי התמ"ג במדינה התכווץ בכ-0.4% ברבעון השני (בהשוואה לרבעון הראשון) כי מחוז מוריסה במדינה קרס (לאחר קריסת מחוז ולנסיה בסופ"ש), והגיש בקשה לסיוע מהממשלה, שתצטרך להזרים יותר מ-18 מיליארד אירו לחילוץ המחוזות המתקשים במדינה.

"המשקיעים נמצאים על הקצה", אומר רוס קוסטריץ', מנהל מחלקת אסטרטגיה בבלקרוק. "הכלכלה הסינית מאטה ולא ברור האם חומת האש בגוש האירו מספיקה כדי לחלץ את אירופה ממשבר החוב. אומנם ידענו שממשלת ספרד נמצאת בחובות, אך השאלה הגדולה היא כמה עמוק הבור הספרדי?".

גם יוון חזרה היום לכותרות באירופה, כאשר שאלת הישארותה בגוש האירו עומדת שוב על הפרק. בימים הקרובים יגיעו נציגי ה"טרויקה" (קרן המטבע, האיחוד האירופי והבנק האירופי) לממשלה, כדי לבחון את עמידתה ביעדי הפיסקאליים - לטובת העברת סיוע חיצוני נוסף ליוון, אשר בלעדיו היא עלולה לפשוט רגל. זאת, על רקע דיווחים כי קרן המטבע עלולה למשוך ידיה מהמשך מתן סיוע כספי ליוון, בכלל.

התשואות בשפל של מאתיים שנה

ואילו בארה"ב, מתגברים הקולות לנוכח ההאטה המקומית וההחרפה במשבר באירופה, כי על הפדרל ריזרב לצאת בתוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), לטובת תמרוץ השווקים. בתוך כך ג'ון וויליאמס, יו"ר שלוחת ה'פד' בסן פרנסיסקו, קרא בראיון ל"פיננשל טיימס" למדיניות מקלה, תוך שציין כי יש לבצע רכישה של אג"ח מגובות-משכנתאות (MBS), במסגרת תוכנית שלא תוגבל לסכום מסויים. (ברננקי: "ה'פד' מוכן לפעול")

בתוך כך, תשואות האג"ח של ארה"ב ל-10 שנים נפלו לשפל שלא נראה מאז המאה ה-19 - ונסחרות סביב 1.411%. גם התשואות על האג"ח לשנתיים ירדו לרמה של 0.2%, לראשונה מאז ספטמבר 2011 - בעוד הן נסחרות בשפל של עד 0.1975%.

"עם כאלה תשואות, קשה מאד לחשוב על מכירה של אג"ח כרגע", אמר מנהל השקעות ב-Japanese trust bank בטוקיו. "הדבר אמור לתמוך בהנפקת של האוצר האמריקני השבוע".

החשש מפני קריסה באירופה בא ליידי ביטוי היום גם במחיר הנפט הגולמי שצנח בכ-4% לרמה של 88.1 דולר לחבית.

רוביני: "הכלכלה נוראית"

הפרופ' לכלכלה נוריאל רוביני, אשר התפרסם כאשר חזה את משבר הסאב-פריים שהתרחש ב-2008, ממשיך לספק היום תחזיות סחורות: "הכלכלה הופכת מרעה לפשוט נוראית, בעוד ההתאוששות של כלכלת ארה"ב לא מספקת, ויש לצפות לצמיחה עתידית מתחת לתחזיות בשנים הקרובות". (לסיפור המלא)

עונת הדוחות בעיצומה

עונת הדוחות ממשיכה, כאשר היום דיווחו מספר חברות גדולות, והמשקיעים מחכים למחר, אז תדווח ענקית הטכנולוגיה אפל את דוחותיה לרבעון השני, כאשר קונצנזוס האנליסטים מצביע על רווח למניה של 10.38 דולר. נציין כי לחברה מסורת ארוכת שנים בה היא עוקפת את התחזיות ונוסקת מעלה.

היום דיווחה ענקית המזון מקדונלדס על תוצאותיה, תוך שהיא מציגה ירידה של כ-4.5% ברווח הנקי לעומת אשתקד, ושינויים קלים בלבד בהכנסות. הרווח הנקי של החברה הסתכם בכ-1.35 מיליארד דולר (1.32 דולר למניה), לעומת 1.41 מיליארד דולר (1.35 דולר למניה) אשתקד. הכנסותיה הסתכמו בכ-6.92 מיליארד דולר, לעומת הכנסות של 6.91 מיליארד דולר ברבעון השני של 2011. תוצאות החברה איכזבו ביחס לתחזיות בוול סטריט, שם ציפו האנליסטים להכנסות של 6.94 מיליארד דולר ולרווח נקי של 1.38 דולר למניה. (לסיפור המלא)

גם קוקה קולה דיווחה היום והציגה נפילה של כ-17% ברווחי הנקי, לאור ירידה משמעותית בפעילותה באירופה על רקע משבר החוב. החברה דיווחה על רווח נקי של 205 מיליון דולר (או 0.67 דולר למניה), לעומת רווח נקי של 246 מיליון דולר (או 0.74 דולר למניה) אשתקד. הכנסותיה של החברה צנחו גם הן בכ-8.3% ל-2.21 מיליארד דולר. בוול סטריט ציפו להכנסות של 2.27 מיליארד דולר על רווח נקי של 0.73 דולר למניה.

האסברו דיווחה גם היא על תוצאותיה, תוך שהיא מציגה ירידה של כ-25% ברווח הנקי - ל-43.4 מיליון דולר (0.33 דולר למניה), לעומת רווח נקי של 58.1 מיליון דולר (או 0.42 דולר למניה). ההכנסות ירדו בכ-11% ל-811.5 מיליון דולר. בוול סטריט ציפו להכנסות של 829 מיליון דולר ורווח נקי של 0.23 דולר למניה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]