השווקים סוערים ו"הפחד" גואה; על מה ממליץ המומחה?

מדד ה-VIX מזנק בכ-15%, שוקי המניות צוללים והאירו צונח לשפל של שנתיים ■ ניקולס קולאס, מנהל מחלקת האסטרטגיה בחברת ConvergEx, מנסה לספק 5 המלצות כיצד להתגונן מפני הסערות בשווקים

בעוד משבר החוב האירופי הולך ומעמיק וגורם לשווקים להיכנס למצב של "מניה דיפרסיה" הבא ליידי ביטוי במדד ה-VIX ("מדד הפחד") שמזנק היום (ב') בכ-15%, לאחר שבתחילת המסחר זינק ביותר מ-26% לרמה של 20 נקודות. ניקולס קולאס ( Nicholas Colas) מנהל מחלקת האסטרטגיה בחברת ConvergEx, מנסה לספק 5 המלצות כיצד להתגונן מפני הסערות בשווקים.

"תהיו מוכנים מבחינה נפשית לעוד תנודתיות", אומר קולאס. "הסוחרים המנוסים יודעים שאם קורה משהו בשווקים אז הפחד גדל והמשקיעים אינם מוכנים לכך ובורחים", הוא מוסיף ומציין כי כלכלת ארה"ב אינה בריאה ונגררת אחר אירופה.

"אנחנו מאויימים ע"י מיתון שני וקיימים גורמים רבים המונעים מהמשקיעים לרכוש יותר נכסים", טוען קולאס. "מאוד קשה כעת לומר כי שוקי המניות יעלו מבלי שה'פד' ישיק סבב נוסף של תוכנית לרכישות אג"ח".

אז על מה הוא ממליץ? קולאס טוען כי יש לנקוט משנה זהירות בכל הנוגע לרכישת מניות בתקופה זו, משום שהמסחר מתנהל בעיקר על סמך רגשות ולא על סמך הנתונים הכלכליים הריאלים. אולם, למי שבכל זאת מעוניין להשקיע קולאס מספק 5 המלצות מעניינות לימים סוערים אלו.

1. קנו מניות דיבידנד דפנסיביות - אסטרטגיית מניות הדיבידנד הפכה לפופלרית במיוחד עבור בקרב אסטרטגים ומשקיעים. "למיתון הגלובלי ייקח זמן להחלים ולכן עדיף לרכוש מניות 'בטוחות' המחלקות דיבידנד ולחכות בסבלנות". באופן ספציפי יותר, קולאס ממליץ לרכוש את מניותיהן של יצרניות וקמעונאיות המזון, בטענה ש"אנשים עדיין אוכלים, שותים ומעשנים בתקופות של מיתון".

2. להימנע מהסקטור הפיננסי - קולאס טוען כי מניות הפיננסים נהנו במיוחד מתחילת ההתאוששות הכללכית ורשמו ביצועים יפים במחצית הראשונה של השנה. אולם, בשל החוסר ודאות הגובר, קולאס טוען כי עדיף להימנע בתקופה זו מהסקטור הפיננסי. "אם אתה לא בטוח היכן הכלכלה ממוקמת במחזור הכלכלי הנוכחי, עדיף להימנע ממניות בסקטור הפיננסי", הוא מוסיף.

3. חכו לשובה של אירופה - אומנם האירו ירד היום לשפל של שנתיים ביחס לדולר, אך קולאס עדיין מאמין כי מצפים לו ימים טובים יותר ואירופה תתאושש בקרוב. אסטרטג ההשקעות המנוסה טוען כי למרות שרבים ממבקריו של גוש האירו טוענים כי קובעי המדיניות שלו "מורחים את הזמן", לבסוף הם יאלצו להתמודד עם האמת והבנק המרכזי האירופי יחל במבצע חדש לרכישות אג"ח וימשיך להוריד את הריבית. כשזה יקרה, הסנטימנט בשווקים ישתנה ואפשר יהיה להשקיע גם במניות אירופיות.

4. עדיין לחשוב על אג"ח ממשלתיות - "כדי לרכוש אג"ח ממשלתיות של ארה"ב המציעות תשואות נמוכות במיוחד, חייבים להאמין כי המצב הכלכלי יחמיר עוד יותר", טוען קולאס. "במצב שכזה, האג"ח של ארה"ב אכן משמשות כמקום מפלט עבור הכסף שלכם ובסופו של דבר התשואות ימשיכו לרדת אך הערך שלהן יעלה".

5. השקיעו בזהב - אומנם ההאטה בסין ובהודו, הנחשבות לקנייניות הגדולות בעולם של הזהב, גרמה למתכת היקרה לדעוך. אולם, קולאס טוען כי הזהב הוא עדיין "תעודת הביטוח" שיכולה להגן על המשקיעים מפני האינפלציה וחוסר הוודאות.