נעילה שלילית באירופה; מדריד נפלה 3.6% ומילאנו 2.7%

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הודיעה על הורדת התחזית עבור הכלכלה הגרמנית ל"שלילי" ■ נציגי ה"טרויקה" מגיעים היום ליוון על מנת לבחון את התקדמות המדינה ביישום תוכניות הצנע

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים לאור ההתפתחויות הדרמטיות ביומיים האחרונים. חוץ מהבעיות שצצו בספרד מאז סוף השבוע, הודיעה לפנות בוקר סוכנות דירוג האשראי מודי'ס שהיא מורידה את התחזית עבור הכלכלה הגרמנית ל"שלילי", מה שמעמיד בסכנה את דירוגה המושלם של הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו. סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה הלילה כי היא מעניקה תחזית שלילית ל-3 כלכלות באירופה בעלות דירוג "Aaa" - גרמניה, הולנד ולוקסמבורג, לאור "חוסר הוודאות ההולך וגובר" באשר למשבר. בסוכנות מציינים במיוחד את הפאשרות של פרישה של יוון מגוש האירו כאחת הסיבות לשינוי בתחזיות.

על פי סוכנות הדירוג, פרישה של יוון מגוש האירו עלולה להצית אפקט דומינו של זעזועים פיננסים שעלול להוביל בסופו של דבר להורדת דירוג בפועל לגרמניה, שכן היא זו שתצטרך לספוג את רוב העלויות של מהלך מהסוג הזה, יחד עם מספר כלכלות אמידות נוספות באירופה. הנושא הזה עלול לעלות במסגרת פגישה שתתקיים הערב בברלין בין שר האוצר הספרדי לבין גורמים רשמיים בברלין.

ז'אן קלוד יאנקר, ראש ממשלת לוקסמבורג שגם התחזית הכלכלית שלה הורדה על ידי מודי'ס וראש קבוצת היורוגרופ אמר היום כי שרי האוצר של אירופה חוזרים ומדגישים את המחוייבות שלהם להמשך היציבות של גוש האירו.

"ההחלטה היום מאששת את הדירוג החזק שנהנות ממנו חלק מהמדינות בגוש האירו שנתמכים בעזרת יסודות איתנים", אמר יאנקר בהדעה שפורסה מטעם היורוגרופ, קבוצת שרי האוצר של גוש האירו. "על רקע הדברים הללו, אנחנו חוזרים ומדגישים את המחוייבות שלנו לשמור על היציבות של גוש האירו כולו".

כאמור, יוון הינה הסיבה העיקרית להורדת התחזית עבור הכלכלה הגרמנית ונראה כי החשש שהעלו במודי'ס עלול להתממש כבר בסוף החודש הנוכחי. נציגים של ה"טרויקה" - האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - יגיעו היום ליוון על מנת לבחון את ההתקדמות שלה ביישום הרפורמות הדרושות מהמדינה בתמורה להמשך קבלת נתחים נוספים של חבילת החילוץ.

על פי ההערכות, נציגי ה"טרויקה" צפויים להביע בפני היוונים את חוסר השביעות שלהם מקצב ההתקדמות ביישום הרפורמות הדרושים מהמדינה, וינסו להאיץ בה להמשיך ביישום הרפורמות למרות הנסיונות של היוונים לשנות את תנאי חבילת הסיוע שמקבלת המדינה.

ממשלת ספרד גייסה היום כספים בעזרת הנפקת אג"ח לטווח קצר כשברקע עומדת העלייה שנרשמה אתמול בתשואות על אגרות החוב שלה. הממשלה גייסה 3.04 מיליארד אירו, בהתאם ליעד הגיוס העליון, כשהנפיקה אג"ח ל-3 ו-6 חודשים. בהתאם להערכות, הריביות הממוצעות על אגרות החוב רשמו עלייה. התשואות על אגרות החוב של המדינה ל-10 שנים עלו הבוקר במעט ועומדים כרגע על 7.56%.

בזירת המאקרו התפרסם היום מדד מנהלי הרכש של גוש האירו לחודש יולי, המדד המשוקלל נותר ללא שינוי לעומת חודש יוני על 46.4 נקודות, כשהצפי היה לעלייה קלה ל-46.5 נקודות. נזכיר שכל קריאה מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות בהיקף הפעילות.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

בורסות אסיה ננעלו היום במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים, בעוד תשואות האג"ח הממשלתיות ביבשת ממשיכות לרדת, על רקע ההחרפה המסתמנת במשבר החוב באירופה - שם נסקו אמש תשואות האג"ח הספרדיות לרמות מדאיגות של כ-7.4%, בעוד מודי'ס מורידה היום את תחזיותיה לדירוגי האשראי של 3 מדינות ביבשת. החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה יציבה בארה"ב.

"נעשה ברור יותר ויותר שהמצב באירופה ייפתר רק כעבור זמן רב", אומרת דיאן לין, מנהל השקעות ב-Pengana Capital. "אירופה היא כלכלה גדולה ומשמעותית בעולם ותהיה לכך השפעה רצינית על הייצוא והייבוא עבור כל המדינות באזור".

מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק, המהווה בנצ'מארק לשווקים במזרח, ירד היום בכ-0.3% על רקע ההחרפה במשבר החוב באירופה - שם נסקו תשואות האג"ח של ספרד אמש לרמות מדאיגות במיוחד של 7.46% - אשר מעלות ספקות לגבי יכולותיה למחזר חובות. בד בבד, אתמול פורסם כי התמ"ג במדינה התכווץ בכ-0.4% ברבעון השני (בהשוואה לרבעון הראשון) וכי מחוז מוריסה במדינה קרס (לאחר קריסת מחוז ולנסיה בסופ"ש), והגיש בקשה לסיוע מהממשלה, שתצטרך להזרים יותר מ-18 מיליארד אירו לחילוץ המחוזות המתקשים במדינה.

על רקע הפאניקה, תשואות האג"ח של ארה"ב ל-10 שנים נפלו אתמול לשפל שלא נראה מאז המאה ה-19 - ונסחרו סביב 1.411%. גם התשואות על האג"ח לשנתיים ירדו לרמה של 0.2%, לראשונה מאז ספטמבר 2011 - בעוד הן נסחרות בשפל של עד 0.1975%.

גם באסיה, התשואות על האג"ח האוסטרליות ל-15 שנים והאג"ח של דרום קוריאה ל-3 שנים, צנחו לשפל כל הזמנים (3.025% ו-2.81% בהתאמה).

בזירת המאקרו, מדד מנהלי הרכש בסין עלה בחודש יולי לרמתו הגבוהה ביותר מאז פברואר 2012 - כך לפי סקר הבנק HSBC, אשר פורסם הבוקר. לפי נתוני HSBC, עלה מדד מנהלי הרכש (PMI) לרמה של 49.5 נקודות ביולי, לעומת רמה של 48.2 בחודש יוני (לפי אומדן הבנק, ולא האומדן הרשמי של ממשלת סין).

נינטנדו, אשר מבססת 34% ממכירותיה על השוק האירופי, יורדת היום במהלך המסחר לאור ההחרפה במשבר. גם Sharp Corp צונחת על רקע פרסום תוצאותיה הכספיים לרבעון, אשר הציגו הפסד של כ-100 מיליארד ין (1.3 מיליארד דולר).

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]