נעילה מעורבת באירופה; בריטניה במיתון קשה מהצפוי

מודי'ס הורידה את תחזית הדירוג עבור קרן הסיוע הזמנית של אירופה ■ בספרד ממשיך חוסר הוודאות בנוגע לעתידה של המדינה, בשל כך התשואות על האג"ח ממשיכות לעלות

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') במגמה מעורבת, למרות פרסום נתוני התמ"ג לרבעון השני של בריטניה שהבציעו על העמקת המיתון שבו נמצאת המדינה. סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הודיעה היום על הורדת התחזית עבור קרן החילוץ הזמנית של גוש האירו. המצב בספרד ממשיך להדאיג את המשקיעים כשהם מצפים מהמדינה לקבל חבילת סיוע עבור המדינה עצמה בנוסף לחבילת הסיוע לבנקים.

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס הודיעה לפנות בוקר על הורדת תחזית הדירוג של קרן החילוץ הזמנית של גוש האירו מ"יציב" ל"שלילי", וזאת בהמשך להודעה דומה שפרסמה הסוכנות בתחילת השבוע בנוגע להורדת התחזית עבור גרמניה, לוקסמבורג והולנד.

בסוכנות ציינו כי פגיעה בדירוג האשראי של מדינות כמו גרמניה צרפת והולנד תוביל להורדת דירוג לקרן החילוץ (ה-EFSF). בנוסף, גם ירידה במחוייבות של אחת מהמדינות בגוש האירו לתמוך בקרן יוביל להורדת דירוג הקרן.

"השינוי בתחזית עבור קרן החילוץ הזמנית של גוש האירו (ה-EFSF) משקף את ההתדרדרות בתחזית עבור כל המדינות הערבות של חבילת החילוץ שיש להם דירוג של Aaa למעט מדינה אחת - פינלנד שעדיין שומרת על תחזית יציבה", נכתב בהודעה של מודי'ס.

בספרד ממשיך לשרור חוסר וודאות בנוגע לעתידה של ספרד, לאחר שבסוף השבוע האחרון הודיעה מחוז ולנסיה שהוא קורס, הודיע לפני מספר ימים גם מחוז מורסיה שהוא נמצא בקשיים כלכליים, אתמול רמז מחוז קטלוניה שגם הוא נמצא בקשיים כלכליים ושהוא בוחן את צעדיו. בשל כך עולות התשואות על אגרות החוב של ספרד ועמודות כעת על 7.55%.

"הסנטמנט באירופה ממשיך להתדרדר במהירות", אמר מייקל הוסון, אנליסט בחברת CMC Markets. "התחזית הכלכלית של אירופה ממשיכה להתדרדר ולא נראה שהיא עומדת להשתפר בעתיד הקרובף להפך התחזיות ממשיכות להצביע על היחלשות".

ראש ממשלת יוון אנטוניס סמאראס ייפגש ביום שישי עם נציגי ה"טרויקה" - האיחוד האירופה, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - שהגיעו ליוון על מנת לבחון את התקדמות המדינה ביישום הרפורמות הדרושות ממנה לקבלת נתח נוסף מחבילת הסיוע למדינה.

במהלך הפגישה ינסה סמאראס לשכנע את הנציגים לתת הקלות ליוון בביצוע הרפורמות ויטען שהרפורמות הללו פוגעות יותר ביוון מאשר עוזרות לה. אך נציגי ה"טרויקה" צפויים לדחות על הסף את הבקשות של יוון ויאיצו בה להמשיך ביישום הרפורמות במיוחד לאור העובדה שהמדינה לא מתקדמת בקצב הרצוי מבחינת יישום הרפורמות.

בזירת המאקרו התפרסם היום מדד אמון העסקים בגרמניה לחודש יולי והוא איכזב כשרשם ירידה חדה מהצפוי. המדד ירד לרמה של 103.3 נקודות מרמה קודמת של 105.3 נקודות כשהצפי היה לירידה לרמה של 104.5 נקודות. מדובר ברמה הנמוכה ביותר עבור המדד מאז מארס 2010.

אולם הנתון המשמעותי באמת היום הגיע מכיוונה של בריטניה שפרסמה את נתוני התמ"ג שלה לרבעון השני של השנה ומהם עולה שהמיתון במדינה ממשיך להחריף. התמ"ג במדינה התכווץ ברבעון השני ב-0.7% - הרבה מעבר לתחזיות האנליסטים - וזה ממשיך את ההתכווצות שנרשמה ברבעון הראשון של השנה שעמדה על 0.3%. כבר ברבעון השני של השנה נכנסה בריטניה באופן רשמי למיתון לאחר שבשני רבעונים רצופים (רבעון רביעי של 2011 ורבעון ראשון של 2012) רשמה צמיחה שלילית בתמ"ג, והנתון של היום מחזק את המגמה הזאת.

המסחר באסיה ננעל בירידות

ירידות שערים נרשמו בבורסות אסיה היום (ד') לאחר סגירה שלילית בוול סטריט אמש. החוזים בוול סטריט מאותתים על פתיחה חיובית. לאחר סיום המסחר אמש דיווחה חברת אפל על תוצאותיה ברבעון האחרון ופספסה את התחזיות - המניה צנחה ב-5.5% במסחר המאוחר.

המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בירידות, שהתמתנו לקראת הסיום לאור דיווח בוול סטריט ג'ורנל כי הפדרל ריזרב מתקרב למהלך לתמרוץ הכלכלה, וכי החלטות הקשורות בכך יתקבלו בשבוע הבא או בספטמבר. נציגי ה"טרויקה" פתחו אתמול ביקור ביוון כדי להעריך האם היא מיישמת את התנאים שהם הציבו לה וכדי לנסות להבין לאן מועדות פניה של המדינה מוכת החובות. כל זאת, כאשר ברקע סוכנות הדירוג מודי'ס הורידה את התחזית של כלכלת גרמניה לשלילי ועלויות המימון של ספרד ממשיכות להעיב על השווקים, חרף העובדה שהיא צלחה אתמול הנפקת אג"ח.

אפל כאמור אכזבה אמש את המשקיעים: ענקית הטכנולוגיה דיווחה לאחר נעילת המסחר על תוצאותיה הפיננסיות לרבעון השני של 2012 (הרבעון הפיסקאלי השלישי) ופספסה את תחזיות האנליסטים גם בשורת ההכנסות וגם בשורת הרווח.

"הסנטימנט בשווקים הוא שלילי וזה כל הסיפור. יש השפעה שלילית לאירועים שצריכה להיות להם השפעה מועטה אם בכלל על מדדי המניות המובילים, בעיקר אירועים באירופה", אמרה נעמי פינק, אסטרטגית ב-Jefferies Japan.

הדוח המאכזב של אפל ועוצמת הין מעיקים על מניות הטכנולוגיה בטוקיו. נציין את טושיבה, Sharp Corp ופנסוניק שרושמות ירידות חדות. גם הונדה מוטור בולטת בירידה חדה.