הבורסה סגרה בעליות; מלאנוקס זינקה 5.2%, פרטנר 4.3%

דברי מריו דרגי הקפיצו את השווקים מסביב לעולם ■ האופציות על המעו"ף לחודש יולי פקעו בשער של 1,083.08 נק' ■ המחזור הסתכם בכ-1.66 מיליארד שקל

המסחר בבורסה בת"א נסגר היום (ה') בעליות שערים בעקבות דבריו של נגיד ה-ECB מריו דראגי, על רקע עליות חדות באירופה, העליות בבורסת אסיה הבוקר, והפקיעה באופציות על מדדי המעו"ף והבנקים לחודש יולי מיד לאחר הפתיחה. האופציות על מדד המעו"ף פקעו בשער של 1,083.08 נק' - עלייה של 0.34%. האופציות על מדד הבנקים בשער של 789.71 נק'. המחזור הסתכם בכ-1.66 מיליארד שקל

כאמור, עם פתיחת המסחר פקעו האופציות על מדדי המעו"ף והבנקים ליולי. בבנק מזרחי טפחות העריכו אתמול כי הפקיעה תהיה אחת המעניינות והתנודתיות שהיו לנו באחרונה, על רקע הפער שנוצר בין החוזה הסינטטי לבין נכס הבסיס מדד המעו"ף. לדברי מנור סעדי, עלייה של 2% או ירידה של 2% בפקיעה לא אמורה להפתיע את הפעילים בשוק, שינסו לבצע מרווחי יחס עולים או יורדים כדי לנצל סיטואציה זו.

עוד ברקע למסחר בת"א, הדיווחים כי הבנק המרכזי האמריקני מתקרב לתוכנית QE3 לתמרוץ הכלכלה, והפעם בהתמקד ברכישות אג"ח מגובות-משכתנאות. שר האוצר האמריקני טים גייתנר אמר אתמול כי "משבר חמור באירופה ישפיע בוודאות ובחומרה על ארה"ב וכי המיתון הכלכלי באירופה פוגע בצמיחה הכלכלית ברחבי העולם, והמתח הכלכלי הגובר גורם להידוק כללי של התנאים הפיננסיים, מה שמגביר את ההאטה הגלובלית".

נשיא הבנק המרכזי האירופי התחייב היום "לעשות הכל" כדי לשמור על האירו. בכנס משקיעים בלונדון אמר דרגי ש"הבנק המרכזי האירופי ייעשה הכל על מנת לשמור על האירו, ותאמינו לי - זה יספיק". דראגי לא פירט לאילו צעדים הוא מתכוון, אולם בשווקים ישנה תקווה כי הבנק המרכזי האירופי ישוב לרכוש אג"ח ממשלתיות של ספרד ואיטליה בהיקפים גדולים מאוד על מנת להוריד את תשואות האג"ח של ממשלות אלה.

עליות חדות במלאנוקס, סלקום ופרטנר

יחידות ההשתתפות של חברות הגז נסחרו על רקע חשיפת "גלובס" על כוונת הממשלה להגדיל את אפשרויות יצוא הגז הישראלי. ראש הממשלה ושר האוצר לוחצים על ועדת צמח להגמיש את המדיניות, ולהשתמש ביצוא הגז ככלי מדיני-אסטרטגי, שעשוי להביא להידוק היחסים עם מעצמות הזקוקות לגז טבעי. נציין את מניות הגז המרכזיות - ישראמקו , דלק קידוחים , אבנר ורציו .

מניות הטכנולוגיה מלאנוקס ובבילון המשיכו לרכז עניין כפי שעשו בימים האחרונים שהתאפיינו במחזורי מסחר גבוהים במיוחד. שווי השוק של מלאנוקס עבר היום את זה של בנק הפועלים. גם מניות סלקום ופרטנר ריכזו עניין והמשיכו לתקן למעלה.

דלק נדל"ן נסחרה על רקע המשך המגעים להסדר החוב עם מחזיקי האג"ח. אתמול ציינו כלכלני מגדל שוקי הון כי המתווה המוצע כתוב בצורה בלתי ברורה, ללא סדר הגיוני של נושאים, כפילויות, ו"חורים סתומים". במגדל סבורים כי על רשות ני"ע להתערב ולחייב את הצדדים לנסח או להציג מחדש את ההסדר. להערכתם, בתרחיש של חדלות פירעון של דלק נדל"ן, בעלי האג"ח עלולים לספוג "תספורת" של עד כ-88%.

בפסגות הצמידו אתמול המלצת "קנייה" למניית רמי לוי , וציינו כי מדובר "בהזדמנות אטרקטיבית לחברה צומחת בענף המתמקד בקונסולידציה". להערכת האנליסט אביעד שימון, הירידות החדות במחיר המניה בשבועות האחרונים לא מוצדקות.

מניות הבנקים הפועלים , לאומי , ודיסקונט נסחרו על רקע הדוח השנתי של הפיקוח על הבנקים שהראה אתמול כי הסיכון במשק המקומי עלה, מסיבות פנימיות וחיצוניות - אך למרות זאת הצביע על מערכת בנקאית איתנה ויציבה. לפי הדוח, החשיפה של הבנקים למוסדות פיננסיים באירופה אינה מסכנת את היציבות, אך יתרת סיכון האשראי לדיור גדלה משמעותית בשנה החולפת.

[לאתר המעו"ף][לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]