דרגי הקפיץ את אירופה; ספרד זינקה ב-6%, איטליה 5.2%

נגיד ה-ECB דיבר היום בכנס משקיעים בלונדון ואמר ש"הבנק המרכזי האירופי ייעשה הכל על מנת לשמור על האירו" ■ ירידה חדה בתשואות האג"ח של ספרד ואיטליה

הדברים שנשא דרגי היום בכנס משקיעים בלונדון יחד עם נתונים טובים שהגיעו מארצות הברית גרמו לבורסות באירופה לרשום עליות חדות, בהובלת הבורסות של מדריד ומילאנו. התשואות על אגרות החוב של ספרד ירדו בחדות בעקבות האירועים הללו מתחת לרמה של ה-7% לאחר שרק לפני יומיים היא הגיעה לשיא של קרוב ל-7.7%. נזכיר שבתחילת יום המסחר המדדים נסחרו בירידות.

נגיד הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, אמר היום במסיבת עיתונאים בלונדון ש"הבנק המרכזי האירופי ייעשה הכל על מנת לשמור על האירו". בעקבות דבריו של דרגי האירו רושם עלייה מול הדולר והחוזים העתידיים על מדד הדאו ג'ונס רושמים עלייה של 80 נקודות. במהלך מסיבת העיתונאים אמר דרגי כי גוש האירו הינו חזק יותר ממה שהאנשים והאנליסטים חושבים. בנוסף הוא גם התייחס לאפשרות של שיתוף החובות הריבוניים והוא טען שזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה.

אתמול בערב חתכה סוכנות הדירוג אגאן ג'ונס את דירוג האשראי של איטליה מ-"+B" ל-"+CCC", ומעריכה כי הסיכוי שהמדינה תגיע תוך שנה לחדלות פרעון עומד על 22%. סוכנות הדירוג הודיעה כי ההערכה הזו היא בשל העובדה כי איטליה צריכה לגייס כ-183 מיליארד אירו ב-2012 ו-214 מיליארד אירו ב-2013, וכל זאת במסגרת התשואות העולות על האג"ח שלה.

כלכלני סיטי הודיעו אתמול כי הם צופים סדרה של הורדות דירוג ב-2-3 רבעונים הקרובים לאוסטריה, בלגיה, צרפת, גרמניה, יוון, אירלנד, איטליה, הולנד, פורטוגל וספרד. עוד הם מעריכים כי הדירוג של מדינות הפריפריה ייפגע מהתנאים הכלכליים. בנוסף, מציינים כלכלני סיטי כי הסיכוי שיוון תפרוש מגוש האירו בשנה-שנה וחצי הקרובה עלה ל-90%, לעומת 50%-75% בהערכה הקודמת. ההערכה הגסה, לפי בנק ההשקעות, היא כי היציאה תתרחש בינואר 2013.

ראש ממשלת יוון אנטוניס סמאראס ייפגש ביום שישי עם נציגי ה"טרויקה" - האיחוד האירופה, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - שהגיעו ליוון על מנת לבחון את התקדמות המדינה ביישום הרפורמות הדרושות ממנה לקבלת נתח נוסף מחבילת הסיוע למדינה. במהלך הפגישה ינסה סמאראס לשכנע את הנציגים לתת הקלות ליוון בביצוע הרפורמות ויטען שהרפורמות הללו פוגעות יותר ביוון מאשר עוזרות לה. אך נציגי ה"טרויקה" צפויים לדחות על הסף את הבקשות של יוון ויאיצו בה להמשיך ביישום הרפורמות במיוחד לאור העובדה שהמדינה לא מתקדמת בקצב הרצוי מבחינת יישום הרפורמות.

בנוסף אתמול הורידה סוכנות דירוג האשראי מודי'ס את תחזית הדירוג של קרן החילוץ הזמנית של גוש האירו מ"יציב" ל"שלילי", וזאת בהמשך להודעה דומה שפרסמה הסוכנות בתחילת השבוע בנוגע להורדת התחזית עבור גרמניה, לוקסמבורג והולנד. בסוכנות ציינו כי פגיעה בדירוג האשראי של מדינות כמו גרמניה צרפת והולנד תוביל להורדת דירוג לקרן החילוץ (ה-EFSF). בנוסף, גם ירידה במחוייבות של אחת מהמדינות בגוש האירו לתמוך בקרן יוביל להורדת דירוג הקרן.

עליות באסיה

לאחר פתיחה שלילית, בורסות אסיה עברו הבוקר להיסחר בעליות שערים, על רקע תקווה לתמרוץ של בנקים בעולם ובעיקר ה'פד', ולאחר שהעלאת תחזיות של חברות גדולות בוול סטריט עזרו להעלות את הסנטימנט בשווקים והביאו לנעילה חיובית גם בדאו ג'ונס בארה"ב אמש.

אתמול העלו את תחזיותיהן שתי חברות ענק - באוינג וקטרפילר. טום קאן, אנליסט מהונג קונג, אמר כי אלו סייעו להרים את הסנטימנט: "הרווחים לא כל כך גרועים. עם זאת, המצב הגרוע באירופה מקשה, ובגלל זה לא רואים סנטימנט חיובי יותר בקשר למניות".

אירופה צפוייה להשפיע גם היום על התנהלות המדדים, שם מתגברות הבעיות במסגרת משבר החוב הניצת ביבשת לפני כשנתיים וחצי. תשואות האג"ח הספרדיות נסחרות סביב 7.4% - וזאת על רקע החשש כי הממשלה תזדקק לחילוץ עבור חובותיה, ולא רק עבור המערכת הבנקאית במדינה. גם יוון במוקד, לאור ביקור ה"טרויקה" במדינה ובחינת עמידת הממשלה היוונית ביעדיה הפיסקאליים, לקראת קבלתו של סיוע חיצוני נוסף.

בטוקיו מרכזות עניין חברות נינטנדו וקאנון , שחתכה את תחזיותיה לשנה הקרובה.