התקווה לרכישת אג"ח על ידי ה-ECB הזניקה את אירופה

מרקל והולנד: נעשה הכל עבור גוש האירו ■ האם ה-ECB ישוב לרכוש אג"ח איטליה וספרד? ■ האבטלה בספרד בשיא מאז 1994; הודתה כי תזדקק לחילוץ בהיקף 300 מיליארד אירו ■ הצמיחה בארה"ב האטה ל-1.5% ברבעון השני

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בעליות שערים לאור תקוות המשקיעים למהלך משותף של ה-ECB וגוש האירו להורדת עלויות ההלוואה של איטליה וספרד, ועל רקע צמיחה מהירה יותר של כלכלת ארה"ב ברבעון השני ממה שהיה צפוי.

העיתון הצרפתי לה מונד מדווח היום כי הבנק המרכזי האירופאי (ECB) וממשלות גוש האירו מתכננות מהלך משותף להורדת התשואה הגבוהה על האג"ח של ספרד ואיטליה באמצעות רכישת אג"ח. עוד מגבירה את תקוות המשקיעים שיחת הטלפון שנערכה היום בין קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל לנשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בה הם הסכימו לעשות כל שביכולתם כדי לשמור על גוש האירו.

הדברים הללו, בנוסף לדבריו של נגיד ה-ECB דראגי מאתמול, מביאים להתחזקות של האירו בכ-0.7% מול הדולר לרמה של 1.24 דולר, ולירידה של התשואות על האג"ח ל-10 שנים של ספרד ואיטליה. התשואה על אג"ח ספרד ל-10 שנים עומדת על 6.74% לאחר צניחה חדה אתמול, והתשואה על אג"ח איטליה לטווח דומה עומדת על 5.96%.

בזירת המאקרו, בספרד דווח היום כי שיעור האבטלה עלה לשיא של 24.63% ברבעון השני של השנה, לעומת 24.44% ברבעון הראשון השנה. במהלך הרבעון איבד המשק הספרדי 15,900 משרות לעומת ירידה של כ-870 אלף משרות בשלושת הרבעונים הקודמים.

לפי דיווח ברויטרס ממשלת ספרד הגיעה מוקדם יותר השבוע לכדי הבנה שייתכן והיא תאלץ לבקש חילוץ מלא מהאיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית - בהיקף של 300 מיליארד אירו. על פי הדיווח שר הכלכלה, לואיס דה גוינדוס, שוחח בעניין עם שר האוצר הגרמני וולפגנג שאובל, בפגישה שהתקיימה בברלין ביום שלישי. הבכיר מגוש האירו המצוטט בדיווח ציין כי גרמניה לא מרוצה מהרעיון של חילוץ שכזה כעת.

בתוך כך, קרן המטבע הבינלאומית הודיעה היום כי התחזית הכלכלית עבור ספרד עדיין קשה ופגיעה, וכי חשוב שהיא תמשיך להשקיע מאמצים למדיניות פיסקלית אחראית. מהקרן נמסר כי להזרמת הון לבנקים הספרדיים ישירות מקרן החילוץ הקבועה (ESM) תהיה השפעה חיובית על כל גוש האירו.

בארה"ב התפרסם היום האומדן הראשוני לצמיחה ברבעון השני בארה"ב. הצמיחה האטה ל-1.5% לעומת 2% ברבעון הראשון של השנה, שעה שהוצאות הצרכנים והעסקים בכלכלה הגדולה בעולם האטו בהתאם למגמה הגלובאלית והמקומית. הצפי, עם זאת, היה לצמיחה בקצב של 1.3% בלבד.

מניית ברקליס רושמת עלייה חדה לאחר שהבנק הציג דוחות טובים ותחזית מעודדת לרבעון הנוכחי. גם מניות EADS ורנו בולטות בעליות לאחר דוחות חזקים.

הסוחרים בבורסות אסיה הגיבו היום לזינוקים באירופה ובארה"ב אתמול בעקבות דברי נגיד ה-ECB מריו דרגי אתמול. באסיה ננעל המסחר בעליות חדות לאור התקווה המחודשת באירופה לרכישת אג"ח.

יום המסחר בוול סטריט ננעל כאמור אתמול בעליות שערים, לאחר נאומו של נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי, שהצהיר כי "יעשה הכל" לריסון המשבר והוביל לזינוק בבורסות אירופה לקראת הנעילה - בעוד ירידות חדות נרשמו בתשואות על האג"ח של ספרד ואיטליה. בארה"ב, עונת הדוחות נמשכה עם שטף דיווחים של חברות מובילות, וכן מספר נתוני מאקרו אשר עלו על המצופה. בסיום המסחר, ננעל ה-S&P500 בעליות של 1.65%, בעוד הנאסד"ק הוסיף 1.37% לערכו ואילו הדאו ג'ונס עלה בכ-1.67%.

בעליות חדות בלטו מניות מאזדה מוטור , סוני , פיוניר וטושיבה. בסיאול רשמה מניית סמסונג אלקטרוניקס עלייה חדה לאחר שהחברה הציגה רווחי שיא ברבעון האחרון.