מה יהיה עם פייסבוק? עקפה את התחזיות וצללה יותר מ-15%

הרשת החברתית שפרסמה את דוחותיה הראשונים ביום חמישי עקפה את התחזיות בשורת ההכנסות אך המשקיעים לא התרשמו ■ "ציפינו למשהו חדש מפייסבוק אך לא קיבלנו זאת", אומר ריצ'ארד גרינפילד, אנליסט ב-BTIG

נראה כי פייסבוק מתקשה לקבל את חסדיה של וול סטריט. הרשת החברתית שפרסמה ביום חמישי את הדוחות הכספיים הראשונים שלה מאז הונפקה, הצליחה אומנם להכות את תחזיות האנליסטים, אך נראה כי עניין זה לא הרשים במיוחד את המשקיעים שכן מניית החברה צללה ביותר מ-15% לרמה הנמוכה ביותר שלה (מתחת ל-24 דולר למניה).

אולם, היחסים הגועשים שבין פייסבוק לוול סטריט התחילו הרבה לפני פרסום הדוחות. יום לאחר שהרשת החברתית הונפקה שמה נקשר בשערוריות מסחר שונות ומאז היא נמצאת במגמת ירידה.

אז מדוע פייסבוק לא מתאוששת? מרבית האנליסטים סוברים כי הסיבה המרכזית לכך היא שהרשת החברתית פשוט אינה מצליחה לשכנע את המשקיעים שהתוכניות שלה לגבי הפרסום הסלולרי באמת יעבדו. לבכירי החברה שקיימו שיחת ועידה מייד לאחר פרסום הדוחות, הייתה הזדמנות לשכנע את המשקיעים שבאמתחת החברה קיימות מספר תוכניות אסטרטגיות שישנו את המצב, אך הם לא עשו זאת והמניה הגיבה בהתאם.

"ציפינו למשהו חדש מפייסבוק אך לא קיבלנו זאת", אומר ריצ'ארד גרינפילד, אנליסט ב-BTIG, שטוען כי המשקיעים והאנליסטים ציפו כי פייסבוק תכריז על דרכים חדשות שבהן היא יכולה להרוויח כסף מהפלטפורמה שלה בסלולר, אך הם התאכזבו כאשר שמעו את שריל סאנדברג, מנהלת התפעול הראשית של החברה, טוענת כי הסיפורים הממומנים הן עדיין מנוע הצמיחה המרכזי של פייסבוק בסלולר.

כאמור, הרשת החברתית הגדולה בעולם דיווחה על תוצאותיה לרבעון השני של 2012 והצליחה לעקוף את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות. פייסבוק דיווחה על הכנסות של 1.18 מיליארד דולר (זינוק של 32% לעומת אשתקד) ורווח נקי של 295 מיליון דולר, או 0.12 דולר למניה (על בסיס non-GAAP). בוול סטריט ציפו לרווח של 0.12 דולר למניה על הכנסות של 1.15 מיליארד דולר (קרי, מעל הצפי בשורת ההכנסות, ובהתאם לציפיות בשורת הרווח).

אומנם נראה כי המניה סובלת בימים אלו ממשבר אמון חמור מצד המשקיעים, אך אנליסטים מסויימים עדיין אופטימיים לגבי עתידה של הרשת החברתית. ויקטור אנטוני, אנליסט בחברת טופקה, טוען כי ההשקעות בפלטפורמת הפרסום הסלולרי עשויות להשתלם בעתיד לפייסבוק ומעניק לה מחיר יעד של 40 דולר בשנה הקרובה. "התגובות בשוק היו מוגזמות, ובתור השקעה לטווח הארוך יותר זוהי הזדמנות לקנות את פייסבוק", הוא מסביר.

מנגד מארק הולברט סבור כי מניית החברה תצנח עוד יותר לרמה של 17.9 דולר למניה. כלומר כ-25% פחות מהמחיר שבו היא נסחרת כיום. הולברט, מייסד חברת הפיננסים Hulbert Financial Digest, טוען כי העלייה בהכנסות החברה היא יחסית וכי הוא אינו מוצא דבר בדוחות הכספיים שהיא פרסמה שבגינו הוא יכול להעניק לה מחיר יעד גבוה יותר.