בורסות אירופה סגרו בעליות; "רצון לשמר את גוש האירו"

אופטימיות מתגברת מכיוון אירופה באשר לאפשרות למהלכי הרחבה מוניטארית נוספת - לרבות רכישות אג"ח ■ בארה"ב מקווים לצעדים מצד ה'פד', כבר ביום רביעי השבוע

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ב') בעליות שערים על רקע תקוות המשקיעים לצעדי הקלה מוניטרית על ידי ה-ECB באירופה וה'פד' בארה"ב. שר האוצר האמריקני גייתנר יגיע היום לביקור בברלין וייפגש עם שר האוצר הגרמני. בורסות ספרד ואיטליה הובילו עם עליות של כ-2.8%.

הרמיזות מהימים האחרונים של מנהיגי אירופה לגבי צעדים ליציאה מהמשבר משכו את תשומת לב המשקיעים. התבטאותו המשמעותית ביותר הייתה של יו"ר הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, שהצהיר ביום ה' כי יעשה ככל יכולתו על מנת לשמור על האירו. דרגי אומנם לא פירט באילו צעדים בכוונתו לנקוט, אך הקפיץ את השווקים ואת האירו כשרמז: "תאמינו לי - זה יספיק", מה שפורש כאפשרות לרכישות אג"ח על ידי הבנק האירופי.

אל דרגי הצטרפו גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת פרנסואה הולנד, אשר הביעו כוונה בשיחת טלפון משותפת לנקיטת צעדים לטיפול במשבר. זאת, כאשר ברקע צפוי להיפגש היום שר האוצר האמריקני טימותי גייתנר עם שר האוצר הגרמני וולפגנג שובל, ומאוחר יותר גם עם יו"ר ה-ECB דרגי. הפגישה תהיה אמנם סגורה לעיתונאים, אך מקורבים לשניים טוענים כי סדרת הפגישות נועדה לתאם עמדות בכל הנוגע לצעדים החדשים לטיפול במשבר.

היום ריכזה עניין ספרד, על רקע הגעתו של שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, לברלין לפגישה עם עמיתו הגרמני, וולפגנג שאובל. השניים צפויים לדון במשבר החוב, ובעיקר במצבן של יוון וספרד.

ספרד הודתה לראשונה שהיא עשויה להזדקק לחילוץ ריבוני מלא, אך מומחים אירופאים מעריכים כי חילוץ כזה אינו אפשרי מבחינה כלכלית ופוליטית. לפי דיווח של "סאנדיי טלגרף", חבילת חילוץ מלאה לספרד תעלה עד 650 מיליארד אירו (800 מיליארד דולר). עוד מדווח העיתון כי צוות חשיבה אירופי בשם ‏Open Europe‏ מזהיר כי חילוץ כזה אינו אפשרי מבחינה כלכלית ופוליטית. חבילת חילוץ מלאה לספרד תייבש את קרן החילוץ של גוש האירו.

נתוני צמיחה ראשוניים לרבעון השני של 2012 פורסמו היום בספרד. אלה מצביעים על המשך ההאטה בכלכלה המקומית, בימים בהם מנהיגי אירופה מודאגים ממצבה ההולך ומחמיר. התמ"ג בספרד האט ב-1% בהשוואה לרבעון השני של 2011 וב-0.4% בהשוואה לרבעון הראשון השנה. כך עולה מהערכות ראשוניות שפורסמו על ידי משרד הסטטיסטיקה הלאומית בספרד היום. הנתונים תואמים לנתונים שהוערכו על ידי הבנק המרכזי הספרדי לפני כשבוע.

ביוון הכריזה הממשלה ביום חמישי כי תבצע קיצוצים נוספים של כ-12 מיליארד אירו בתקציב שלה, וזאת - כהוכחה של "דמי רצינות" לנציגי משלחת ה"טרויקה" (קרן המטבע, האיחוד האירופי והבנק המרכזי האירופי), אשר נחתה במדינה לפתיחת הדיונים באשר לעמידת הממשלה היוונית ביעדיה הפיסקאליים. כעת מחפשת הממשלה מקורות (כנראה פנסיה וקיצוץ במשכורות המיגזר הציבורי) לכ-1.5 מיליארד אירו נוספים.

בזירת המאקרו של גוש האירו פורסם היום מדד הסנטימנט הכלכלי לחודש יולי, אשר נפל ל-87.9 נקודות מ-89.9 נקודות. זאת, לעומת צפי האנליסטים לקריאה של 88.9 נקודות. מדד בטחון הצרכנים ירד ל-21.5- נקודות לעומת 19.8- נקודות ביוני, ומדד סנטימנט התעשייה ירד ל-15- מ-12.8-.

בארה"ב, הפדרל ריזרב מושך את מלוא תשומת הלב השבוע - כאשר רבים מצפים להכרזות משמעותיות מכיוון הבנק המרכזי (בסיום כינוס ועידת השוק הפתוח ביום ד'), לאחר נתוני צמיחה מאכזבים שפורסמו ביום ו' האחרון (צמיחה של 1.5% ברבעון השני, לפי האומדן השני לנתון זה). כעת, רבים מקווים למהלך של הקלה כמותית ורכישות אג"ח נוספות בארה"ב, אולם אנליסטים מעריכים כי ה'פד' לא צפוי להכריז על מהלך כזה לפחות עד ספטמבר השנה.

עליות באסיה

המסחר בבורסות אסיה נסגר היום בעליות שערים, בהובלת סקטור הפיננסיים, וזאת על רקע האופטימיות המתגברת באירופה בהמשך לשורה של התבטאויות מעודדות של מובילי המדיניות הפיננסית ביבשת, באשר לאפשרות למהלכי הרחבה מוניטארית נוספת - לרבות רכישות אג"ח.

כאמור, גם בורסות אסיה רוכבות על הגל החיובי מאירופה, לאחר התבטאויות מנהיגי אירופה בדבר צעדים אפשריים לריסון משבר החובות.

"יש כוח רצון גדול גם מהכיוון הפוליטי וגם מהכיוון הפיננסי לשמור על האירו", אמר ג'ורג' בודוראס, מנהל השקעות ב-UBS. "צעדים אשר נועדו להתמודד עם האתגרים הנמצאים בפני האיחוד האירופי, יאפשרו לתחזק את הראלי".

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]