נעילה שלילית באירופה; גרמניה מתנגדת לרכישות אג"ח

בהמשך השבוע צפויים נשיאי הבנק המרכזי האירופי והפדרל ריזרב להודיע על החלטתם בנוגע להשקת צעדים לעידוד הצמיחה ■ בספרד יתפרסם היום דוח שיקבע את הנתח שכל בנק יקבל מחבילת הסיוע

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בירידות שערים על רקע הדריכות בקרב המשקיעים בנוגע לצעדים אפשריים שיכריזו עליהם הבנק המרכזי האירופי והפדרל ריזרב לטיפול בבעיות הכלכליות באירופה ובארצות הברית. ראש ממשלת איטליה מריו מונטי יצא הבוקר לפריז שם ייפגש עם הנשיא הצרפתי. תשומת לב המשקיעים תופנה היום גם לספרד שם אמור אחד משני משרדי רואי החשבון שנשכרו על ידי המדינה להציג את הדוח שלו שקובע את סכום הסיוע שיקבל כל בנק במדינה. בזירת המאקרו התפרסם היום שיעור האבטלה בגרמניה ובגוש האירו.

כאמור, בימים האחרונים ממתינים המשקיעים למוצא פיהם של נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי ויושב ראש הפדרל ריזרב בן ברננקי בנוגע לצעדים שהם מתכננים להשיק בהמשך השבוע לטיפול במשבר הכלכלי שפוקד את אירופה והדשדוש בצמיחה בארצות הברית. המשקיעים תולים את תקוותם באמירה של דרגי מיום חמישי כשבכנס משקיעים הוא אמר: "הבנק המרכזי יעשה הכל על מנת לטפל במשבר - ותאמינו לי זה יספיק".

לאחר פרסום דבריו של דרגי התחילו הספקולציות בקרב המשקיעים והאנליסטים בנוגע למשמעות דבריו של דרגי והשווקים רשמו עליות חדות בסוף יום המסחר ביום חמישי לאור האמירה הזו.

אולם, לקראת סיום המסחר בבורסות אירופה הירידות החריפו, לאחר שהתברר כי גרמניה ממשיכה להתנגד לרכישות אג"ח ע"י הבנק המרכזי האירופי ומסרבת להעניק לו את הרישיון לרכוש אג"ח של המדינות הבעייתיות בגוש האירו. גורם בכיר בבונדסבנק הגרמני, אמר ל-CNBC בעילום שם, כי "מדיניות מוניטארית צריכה להתמקד במנדט המרכזי שלה, והוא שמירה על יציבות מחירים ביבשת". (לסיפור המלא)

ראש ממשלת איטליה מריו מונטי נפגש היום עם נשיא צרפת פרנסואה הולנד על מנת לדון עמו במשבר החוב ביבשת ובמיוחד בעלייה האחרונה בתשואות על אגרות החוב של איטליה וספרד. מונטי והולנד נחשבים לבעלי ברית קרובים והם אלו שעמדו מאחורי ההחלטות שהתקבלו בפסגת מנהיגי אירופה האחרונה בה הצליחו לקבל החלטות בניגוד לעמדתה של קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

תשומת לב המשקיעים בעולם חזרה היום לספרד לקראת פרסום אחד משני הדוחות שהוכנו על ידי שני משרדי רואי חשבון שנשכרו על ידי הממשלה לקביעת היקף הסיוע שכל בנק במדינה יקבל. פירמת רואי החשבון דילויט תפרסם היום את הדוח שלה ובו תנקוב בנתח שכל בנק במדינה יקבל מחבילת החילוץ שהוענקה למערכת הבנקאות במדינה ושהיקפה עומד על 100 מיליארד אירו. משרד האוצר הספרדי מסרב למסור את מועד פרסום הדוח.

משרד האוצר הספרדי הודיע אתמול בלילה כי הגירעון התקציבי יעמוד על 4% מהתוצר המקומי הגולמי בחצי הראשון של 2012. מדובר בחדשות טובות עבור ספרד שכן הקהילה הבינלאומית לוחצת על הממשלה להגיע ליעד של 6.3% בסוף שנת 2012.

האבטלה בגרמניה בחודש יולי נותרה ללא שינוי על 6.8% בהתאם לתחזיות, וזאת למרות עלייה של 7,000 במספר המובטלים במדינה כשהצפי היה שמספר המובטלים החדשים במדינה יעלה ב-10,000. העלייה במספר המובטלים בחודש יולי דומה למספר המובטלים החדשים שנרשם בחודש יוני.

בהמשך היום התפרסם גם שיעור האבטלה בכל גוש האירו לחודש יוני שרשם עלייה קלה לשיא חדש - 11.2% לעומת שיעור האבטלה שנרשם בחודש מאי ועמד על 11.1%. מדובר על שיעור האבטלה הגבוהה ביותר מאז הקמת גוש האירו לפני יותר מ-10 שנים.

עליות באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום (ג') בעליות שערים (למעט שנגחאי), בציפייה להודעות של נשיאי ה'פד' וה-ECB בנוגע להתערבות מוניטרית חריפה יותר בשוק.

היום התפרסם מדד מנהלי הרכש ביפן שנפל בקצב המהיר ביותר מאז רעידת האדמה בשנה שעברה, שעה שהדרישה למוצרים יפנים קטנה באסיה ובאירופה.

אתמול ננעל המסחר בוול סטריט בירידות ובבורסות אירופה בעליות, על רקע תקוות המשקיעים לצעדי הקלה מוניטרית על ידי ה-ECB באירופה וה'פד' בארה"ב. שר האוצר האמריקני גייתנר הגיע לביקור בברלין ונפגש עם שר האוצר הגרמני. הפגישה הייתה סגורה לעיתונות אך לפי הערכות השניים דנו בצעדים הבאים שבהם ינקטו מדינות גוש האירו כדי לטפל במשבר החוב.

ההתבטאות המשמעותית ביותר בימים האחרונים הייתה של יו"ר הבנק המרכזי האירופי, מריו דרגי, שהצהיר ביום ה' כי יעשה ככל יכולתו על מנת לשמור על האירו. דרגי אומנם לא פירט באילו צעדים בכוונתו לנקוט, אך הקפיץ את השווקים ואת האירו כשרמז: "תאמינו לי - זה יספיק", מה שפורש כאפשרות לרכישות אג"ח על ידי הבנק האירופי. אל דרגי הצטרפו גם קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת פרנסואה הולנד, אשר הביעו כוונה בשיחת טלפון משותפת לנקיטת צעדים לטיפול במשבר.

מחר תתפרסם הודעה של ועידת השוק הפתוח של ה'פד' בארה"ב, והמשקיעים מחכים לראות האם יכריזו על תוכנית הקלה כמותית חדשה, מה שעשוי להביא לראלי בשוקי המניות.