נעילה מעורבת באירופה; דריכות לקראת הודעת הפד הערב

הפדרל ריזרב יפרסם הערב את החלטת הריבית שלו לאוגוסט; השווקים ממתינים ל-QE3 ■ אולם על פי הערכות של אנליסטים הפד יאכזב ויודיע על הארכת הרמה הנוכחית של הריבית בשנה נוספת

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ד') במגמה מעורבת על רקע הדריכות בקרב המשקיעים להודעת הפדרל ריזרב בארצות הברית שתצא הערב לאחר החלטת הריבית בארצות הברית. לאחר שאתמול הייתה אופטימיות בקרב המשקיעים שהפד יכריז על תוכנית תמריצים משמעותית, היום נראה שהאופטימיות הזאת התפוגגה מעט. גם הקריאה של הבנק המרכזי הגרמני לבנק המרכזי האירופי תרמה לסנטמנט והובילה את בורסות אירופה לנעול את המסחר אתמול בירידות שערים.

כאמור הנושא המרכזי היום הינו החלטת הריבית של הפדרל ריזרב בארצות הברית. החלטת הריבית עצמה היא לא משמעותית שכן כבר ידוע שהריבית בארצות הברית תישאר ברמתה האפסית עד לסוף שנת 2013 לפחות. מה שמעניין את המשקיעים תהיה ההודעה שתבוא אחרי הריבית בה הם מצפים שהפד יכריז על תוכנית תמריצים נוספת לכלכלה או לפחות לשמוע רמזים על הכנת הקרקע לקראת תוכנית הקלה כמותית שלישית (QE3)

אולם הערכות שנשמעות היום בקרב אנליסטים מצננות קצת את ההתלהבות וטוענים שבן ברננקי, יושב ראש הפד, יכריז היום על הארכת הרמה האפסית של הריבית בעוד כשנה, בעוד שדיבורים על QE3 יהיו לקראת ספטמבר.

העמדה הזאת של האנליסטים מנוגדת להצהרות שהשמיעה בשבוע שעבר אחת מהחברות בוועידת השוק הפתוח של הפד כשאמרה כי נושא התוכנית להקלה כמותית נוספת יעלה לדיון בישיבות של הוועידה שמתקיימות ביומיים האחרונים ושהחלטה לגביה תתקבל עוד השבוע.

המשקיעים גם נושאים את עיניהם אל עבר הבנק המרכזי האירופי שם צפוייה להתקבל מחר החלטת הריבית של גוש האירו לחודש אוגוסט, וזאת לאחר שבחודש שעבר הודיע הבנק על הורדת הריבית בגוש ב-0.25% והריבית עומדת כעת על 0.75% - הרמה הנמוכה ביותר מאז הקמת האירו.

המשקיעים ממתינים בכיליון עיניים למסיבת העיתונאים של מריו דרגי, נשיא הבנק המרכזי, שתתקיים לאחר הודעת הריבית. המשקיעים מצפים מדרגי שיודיע על השקת תוכנית כלשהי לטיפול במשבר החוב ביבשת, כשחלק מהאנליסטים מעריכים שדרגי יודיע על סבב שלישי של הלוואות לטווח ארוך לבנקים באירופה תמורת ריבית כמעט אפסית.

אולם כנראה יש מי שלא מתלהב מהאפשרות שהבנק המרכזי האירופי ישיק תוכנית תמריצים לכלכלה האירופית. הבנק המרכזי של גרמניה פרסם אתמול הודעה לפיה הוא קורא לבנק האירופי שלא יחרוג מהמנדט שהוענק לו, קרי שמירה על יציבות המחירים, ושלא ינקוט בצעדים שהם לא בסמכותו. ההודעה של הבנק המרכזי בגרמניה הובילה לכך שבורסות אירופה נעלו את יום המסחר אתמול בירידות שערים.

בזירת המאקרו התפרסם היום מדד מנהלי הרכש בתחום הייצור בגרמניה ובגוש האירו, כשבשניהם נרשמה קלה במדד לחודש יולי. המדד בגרמניה ירד לרמה של 43 נקודות מרמה קודמת של 43.3 נקודות, כשהצפי היה שהוא יישאר יציב. גם המדד של גוש האירו ירד ל-44 נקודות מרמה קודמת של 45.1 כשהצפי היה שהמדד ירשום ירידה לרמה של 44.1. מדובר בעצם ברמה הנמוכה ביותר עבור המדד מזה 3 שנים. נזכיר שקריאה מתחת ל-50 נקודות מצביעה על התכווצות בהיקף הפעילות.

מגמה מעורבת באסיה

מגמה מעורבת נרשמה הבוקר (ד') בבורסות אסיה ברקע נעילה שלילית אמש בוול סטריט ולקראת פגישות הבנק המרכזי האירופי והפדרל ריזרב האמריקני. בסין פורסמו נתוני ייצור חלשים.

המשקיעים במזרח הרחוק כמו עמיתיהם בעולם ממתינים למוצא פיהם של יו"ר ה-ECB מריו דרגי ויו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי בנוגע לצעדים אפשריים בהם ינקטו הנגידים בכדי לרסן את ההאטה הגלובלית. היום צפויה ועידת השוק הפתוח של ה'פד' (FOMC) לפרסם את החלטת הריבית לחודש אוגוסט, ורבים מקווים כי בד בבד יכריז היו"ר ברננקי על תוכנית רכישות אג"ח שלישית (QE3), לאור ההאטה בצמיחה בארה"ב (1.5% ברבעון השני, בשיעור שנתי), וההידרדרות בשוקי התעסוקה והדיור המקומיים במדינה.

מאידך, אסטרטגים בברקליס קפיטל מעריכים היום כי גם ה-ECB וגם ה'פד' יאכזבו את השווקים.

מדד הייצור הסיני (PMI) ירד בחודש יולי ל-50.1 נקודות לעומת 50.2 נקודות ביוני. עם זאת, אנליסטים חזו עלייה ל-50.4 נקודות. נזכיר כי כל קריאה מעל 50 נקודות פירושה התרחבות כלכלית, אך כאמור רף המדד קרוב מאוד ליפול מתחת ל-50 נקודות.

יצרנית הרכב היפנית הונדה נופלת. הונדה אומנם דיווחה על זינוק של פי 4 ברווחיה הרבעוניות, אך לא העלתה את תחזיות ההכנסות והרווח התפעולי שלה.

[לפורטל הפיננסי][לבורסות בעולם]