דראגי איכזב את המשקיעים: ספרד צנחה 5.1%, איטליה 4.6%

נגיד ה-ECB הותיר את הריבית בגוש האירו בשפל, ואמר כי הבנקים צריכים לשפר את האיתנות ■ דראגי: "הבנק המרכזי עשוי לנקוט צעדים בשוק הפתוח. ייתכן שננקוט צעדים לא סטנדרטיים" ■ זינוק בתשואות אג"ח ספרד

המדדים המובילים בבורסות אירופה סגרו בירידות היום בעקבות הדברים שאמר נגיד הבנק המרכזי האירופי במסיבת העיתונאים החודשית שלו לאחר פרסום הריבית לחודש אוגוסט שנותרה על כנה ברמה של 0.75%. האמירות שפגעו בביצועי השווקים התייחסו לבנקים באירופה כשאמר שעל הבנקים באירופה להגדיל את איתנותם. במקביל נרשמה עלייה חדה בתשואות האג"ח של ספרד ואיטליה.

הנושא המרכזי להיום היה החלטת הריבית של הבנק המרכזי האירופי, לאחר האכזבה מהודעת הפדרל ריזרב בארה"ב אתמול. מריו דראגי, נגיד הבנק המרכזי האירופי, אמר היום כי הבנק המרכזי האירופי מוכן לחזור לשוק הפתוח ולרכוש אגרות חוב ממשלתיות על מנת להוריד את התשואות, וכי בשבועות הקרובים יגובש מתווה פעולות חדשות ע"י הבנק המרכזי. אך מה שגרם למדדים לשנות כיוון במסחר הייתה קריאה שלו להגביר את איתנות הבנקים באירופה. בשוק חוששים שמא מסר זה יתורגם בעתיד לדרישה להגדיל את הלימות ההון של הבנקים, מה שיחריף את תנאי האשראי הלחוצים ממילא בגוש האירו.

"הלחצים בשווקים הפיננסיים עלולים להכביד עוד יותר על הצמיחה", אמר דראגי וכינה את התשואות הללו "בלתי נסבלות" והדגיש כי "האירו בלתי ניתן לפירוק". הוא קרא לממשלות להמשיך לנקוט צעדים פיסקאליים ולממשלות להיות מוכנות להפעיל את קרנות הסיוע ESM ו-EFSF, ואז אמר: "הבנק המרכזי עשוי לנקוט צעדים בשוק הפתוח. מעבר לכך - ייתכן שננקוט צעדים לא סטנדרטיים. בשבועות הקרובים נגבש את מתווה הפעולות הללו".

הריבית בגוש האירו לחודש אוגוסט נותרה ללא שינוי על 0.75% בהתאם להערכות של רוב האנליסטים שהעריכו שלא יהיה שינוי בשיעור הריבית לחודש הנוכחי במיוחד לאחר שרק בחודש שעבר הוריד הבנק המרכזי את הריבית ב-0.25% מ-1% ל-0.75% - הרמה הנמוכה ביותר מאז הקמת גוש האירו לפני יותר מ-10 שנים.

סוכנות דירוג האשראי S&P הודיעה הבוקר כי היא מאשררת את דירוג האשראי המושלם של גרמניה ומותירה את תחזית דירוג האשראי של המדינה על "יציב". מדובר בחדשות טובות עבור גרמניה שרק לפני קצת יותר משבוע ספגה הורדה בתחזית דירוג האשראי שלה מסוכנות מודי'ס מ"יציב" ל"שלילי".

"על פי הניתוח שלנו לגרמניה יש כלכלה מגוונת ותחרותית ועם יכולת מוכחת לספוג מהלומות כלכליות גדולות", נכתב בהודעה שפרסמה S&P. "התחזית לטווח ארוך של גרמניה נשארת יציבה מה שמשקף את העמדה שלנו שהמאזנים החזקים של המדינה יצליחו לספוג חלק גדול מהזעזועים הכלכליים העתידיים".

ראש ממשלת איטליה מריו מונטי ימשיך גם היום את מסע הדילוגים שלו ברחבי אירופה והיום הוא מגיע למדריד לפגישה עם ראש ממשלת ספרד מריאנו ראחוי על מנת לדון בפתרונות האפשריים למשבר ולדון בעלייה בתשואות על אגרות החוב של ספרד ואיטליה. אתמול, לאחר הפגישה שלו עם ראש ממשלת פינלנד אמר מונטי שעל מנהיגי אירופה להתנער מ"מנטליות הפאניקה" שאחזה בהם ושהובילה לעלייה בתשואות האג"ח של מדינתו ושל ספרד.

על רקע הדברים הללו קיימה היום ספרד הנפקת אג"ח במסגרתה גייסה המדינה 3 מיליארד אירו. בין היתר, גייסה הממשלה מיליארד אירו בהנפקת אג"ח ל-10 שנים ושילמה ריבית ממוצעת של 6.647% לעומת 6.43% ששולמה בנהפקה הקודמת בחודש שעבר. הביקוש היה פחות משהיה בהנפקה הקודמת לאור חוסר הוודאות לגבי תוכניות של הבנק המרכזי ועמד על פי 2.4 מהביקוש לעומת פי 3.2 בהנפקה הקודמת.

בתוך כך, הודיעה שרת התעסוקה הספרדית אינגרסיה הידלגו כי החודש נרשמה הירידה החדה ביותר מאז יולי 2009 בהיקף התביעות לדמי אבטלה במדינה. מהנתונים שהתפרסמו היום במדינה עולה כי חלה ירידה של 0.6%, שהן כ-30 אלף, במספר התביעות לדמי אבטלה בחודש יולי. הנתונים מצביעים גם על ירידה בשיעור האבטלה בקרב הצעירים (מתחת לגיל 25) בכ-2.8%. הנתונים שפרסמה בשבוע שעבר הלשכה המרכזית לסטטיסטקה של אירופה הראתה ששיעור האבטלה בספרד הוא הגבוה ביותר בגוש האירו ועומד על 24.8%.

נעבור ליוון שם אישר הפרלמנט בשעות הלילה המאוחרות תוכניות צנע נוספות שיבטיחו את המשך הגישה שמ המדינה לכספים שמוענקים לה על ידי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית במסגת חבילת הסיוע שקיבלה המדינה. תוכניות הצנע החדשות ייושמו במשך השנתיים הקרובות והן התקבלו למרות נסיונות של הממשלה לשנות את תנאי חבילת החילוץ והלפחית את הלחץ של תוכניות הצנע על כלכלת המדינה.

אסיה ננעלה בירידות

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים, למעט ביפן שם ננעלה הבורסה בעליות. נראה כי גם המשקיעים באסיה התאכזבו מיו"ר ה'פד' בן ברננקי שלא נשא עימו בשורה אמש בישיבת הריבית ולא רמז על פעולות מרחיבות כפי שציפו בשווקים.

כאמור, המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירידות, מייד לאחר שהתברר כי ברננקי לא רמז על צעדים מרחיבים שבכוונת הבנק המרכזי האמריקני לנקוט. בניגוד להערכות המוקדמות בשווקים, ברננקי אף לא הודיע על הארכת תוקפה של מדיניות הריבית האפסית בשנה נוספת או מתי בכוונתו להתחיל להעלות את הריביות. וועדת השוק הפתוח וברננקי חזרו על המנטרות הישנות שלהם לפיהן רק במקרה שתחול החרפה נוספת במצב הכלכלה הם יהיו מוכנים לפעול. (לסיפור המלא)

"השווקים האסייתים מקווים, אך לא מאמינים בלב שלם שה-ECB יפעל", אומר אייקו סרה, אסטרטג בבנק ההשקעות Sumitomo Mitsui. "המשקיעים לא ממש ציפו כי ה'פד' ינקוט בפעולות כלשהן, אולם הוא טען כי יתמוך בכלכלה במידת הצורך, עניין שהרגיע אותם במידה מסוימת".

ביפן החליט משרד האוצר להקל את ההגבלות שהטיל על בעלי השליטה של הבנקים, בכל הנוגע להחזקה צולבת בחברות מסקטורים אחרים. כיום, לבעלי השליטה של הבנקים אסור להחזיק יותר מ-5% בחברות אחרות ומשרד האוצר מתכננן להעלות את שיעור ההחזקה המותרת ל-10%-20%, זאת, כדי שמגזר הבנקאות יוכל לעודד צמיחה בסקטורים אחרים.

נציין כי המכירות הקמעונאיות באוסטרליה הפתיעו לטובה ועלו ב-1% בחודש יוני, כאשר אנליסטים מציינים את העלייה המפתיעה בצריכה הפרטית במדיניות הורדת הריבית של הבנק המרכזי ובגידול בהוצאות הממשלה.

מניות הרכב מרכזות עניין. נציין את טויוטה שמזנקת בכ-3% לאחר שאמש פורסם כי מכירותיה בארה"ב עלו ב-26% ביולי.

חברת הפארמה היפנית Astellas מרכזת עניין לאחר שדיווחה הלילה על גידול של 41% ברווחים.