לאומי: "העלאת המע"מ תייקר דירות חדשות ויד שנייה"

למרות שרמת חודשי ההיצע עומדת על 12-13 חודשים, בלאומי מזהים סימנים מטרידים שעלולים לחסל את התקוות לירידה במחירי הדירות ■ "ישנה התמתנות בעלייה של היצע הדירות החדשות, לפי נתוני התחלות הבנייה"

העלאת המע"מ ב-1% החל מ-1 בספטמבר תביא להתקררות זמנית בשוק הנדל"ן, בשל התייקרות הדירות - כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בסקירת המאקרו השבועית שפרסמו היום (ה'). בלאומי מציינים כי העלאת המע"מ לא תביא רק לייקור ישיר של דירות חדשות, אלא גם לייקור דירות יד שנייה בשל עלייה במחירי שיפוצים והשבחת דירות, וכן התייקרות רכיבי ביצוע עסקאות כגון תיווך, עו"ד וכו'.

לפי כלכלני לאומי, העלאת המע"מ "תייקר את עלות הבנייה של דירות חדשות, או הוצאות שונות של השבחת דירות קיימות כמו שיפוץ ואחזקה. במקביל, תתייקר עלות הדירות חדשות לרוכשים, אך גם של רוכשי דירות יד שנייה, זאת דרך רכיבי ביצוע העסקה החייבים במע"מ (תיווך, עו"ד וכיוב'); לכן, גורמים אלו עלולים להשפיע באופן שלילי על ההיצע כמו גם על הביקוש ולהביא 'להתקררות' זמנית של השוק לאחר יישום העלאת המס".

השבוע נודע כי בחודש יוני עלה היקף מכירות דירות חדשות ל-1,377 יח"ד בחודש, לעומת היקף מכירות חודשי ממוצע של 1,200 דירות בחודשים ינואר-מאי. מלאי הדירות שלא נמכרו עמד על 15.6 אלף דירות, בעוד קצב המכירות במחצית הראשונה של השנה עמד על 14.9 אלף יח"ד.

"רמת חודשי ההיצע מצויה בחודשים האחרונים בטווח שבין 12-13 חודשי היצע", כותבים הכלכלנים. "מדובר ברמת חודשי היצע אשר אופיינה בעבר בהפחתה משמעותית בלחצים לעליית מחירים. מדד סקר מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המבוסס על מחירי העסקאות המדווחות למס שבח, מצביע על התמתנות של קצב עליית המחירים לכ- 2%, וזאת לאחר תקופה ממושכת של עליית מחירי הדיור.

"העובדה שעל פי הנתונים הרשמיים מחירי הדיור עדיין עולים, אם כי בקצב מתון מאוד, קשורה בין היתר לכך ששיעור הריבית הממוצע על המשכנתאות מצוי ברמה נמוכה יחסית, ותומך לפיכך בביקוש לרכישת דירות. בנוסף, ישנה התמתנות בעלייה של היצע הדירות החדשות, לפי נתוני התחלות הבנייה, ועסקאות שאושרו על ידי מנהל מקרקעי ישראל מאז ראשית השנה, ולכן פוחתים הכוחות אשר עשויים היו לתרום לירידת מחירים בשוק".