הצלחה לאובמה: איראן מפסידה 133 מ' ד' ביום מהסנקציות

כך עולה מהנתונים שפרסמה סוכנות בלומברג ■ בחישוב שנתי איראן תאבד הכנסה שנתית של 48 מיליארד דולר שמהווים כ-10% מהכלכלה שלה

נשיא ארצות הברית יכול לרשום לעצמו עוד הישג במדיניות החוץ שלו שיכול לזקוף לזכותו בקמפיין הבחירות שלו לנשיאות ארצות הברית. נתונים שאספה סוכנות הידיעות בלומברג מצביעים שאיראן מפסידה 133 מיליון דולר בכל יום בגלל הסנקציות האמריקאיות על יצואנית הנפט השלישית בגודלה בארגון OPEC, מבלי שהדבר ישפיע יותר מדי על מחיר חבית הנפט בעולם.

על פי הנתונים של בלומברג משלוחי הנפט מאיראן צנחו בכ-1.2 מיליון חבית נפט ביום שמהווים ירידה של כ-52%, מאז הצטרפות האיחוד האירופי ב-1 ביולי לאמברגו הנפט שמובילה ארצות הברית כחלק מהסנקציות שלה נגד המשטר האיראני בניסיון למנוע ממנו את המשך פיתוח תוכנית הגרעין שלו.

בחישוב מהיר זה עלול לעלות למשטר האיראני בהכנסה שנתית של 48 מיליארד דולר שמהווים כ-10% מגודל הכלכלה שלה. ההצלחה של הסנקציות נובעת גם מהעובדה שמחירי הנפט בעולם כמעט ולא עלו כתוצאה מיישום הסנקציות וזאת בגלל הגברת קצב תפוקת הנפט ממדינות כמו ערב הסעודית, כמו גם הגברת הייצוא מצד ארצות הברית עצמה וההאטה בכלכלה העולמית שהפחיתו את הביקוש לנפט.

"הסנקציות הן הצלחה חסרות תקדים", אמר מייק וויטנר, ראש מחלקת המחקר בסוסייטה ז'נרל. "הייתה דאגמה אמיתי בעולם שהסנקציות יחזרו כבומרנג בדמות זינוק במחיר של חבית הנפט. אבל בסופו של דבר נראה שארצות הברית ואירופי הצליחו לשמור על העוגה שלמה אבל גם לאכול אותה, הודות לירידה בביקוש וירידת המחירים".