חוששים מהמשבר? זה הזמן למניות האירופיות הזולות

מספר שווקים במרחב האירו הופכים הקיץ לזולים ■ מיהן החברות שמחירי המניות שלהן כבר מגלמות את הסערה שבאופק?

מטבע שיכול להתרסק בכל רגע. מערכת בנקאית קורסת. מיתון מעמיק ללא גמישות לחזק את הצמיחה באמצעים מוניטריים או תקציביים. כך נראה לכאורה מרחב האירו מנקודת המבט של משקיע במניות.

אבל לכל דבר יש מחיר. כמה שווקים במרחב האירו הופכים הקיץ לזולים עד כדי כך שהרגע לקנות לא יכול להיות רחוק מדי.

דוגמאות? יש הרבה חברות איכותיות גדולות בבורסות מדריד ומילאנו - ענקית הנפט האיטלקית ENI (E בניו יורק), חברת החשמל ENEL, או רשת ההלבשה אינדיטקס (ITX), שהיא הבעלים של המותג המצליח זארה. כמעט בלי קשר למה שיקרה לכלכלות שלהן, החברות הללו יפרחו וישגשגו. הן אולי יכולות להפוך לעוד יותר זולות, אבל כבר כעת הן מציעות ערך גבוה, ויכול להיות שהדאונסייד בשוק כבר מסתיים.

השלב הראשון של משבר האירו היה קשור לכלכלות הקטנות שלו. ליוון ולפורטוגל יש שוקי מניות קטנים, ואין להן חברות גדולות.

שלא במפתיע, כאשר הן עמדו על סף פשיטת רגל כללית, שוקי המניות שלהן צנחו. אבל אפילו אם אתה מחליט שיש כאן מציאות לוהטות, אין הרבה מה לקנות. לחשוב על חברת בלו צ'יפ יוונית קשה יותר מאשר לחשוב על בלגי מפורסם. יש כמה בלגים כאלו, אין אפילו חברת יוונית אחת עם שם עולמי.

אירלנד הייתה כלכלה מצליחה הרבה יותר. היא הייתה אחת מחמש הכלכלות העשירות בעולם במונחי הכנסה לנפש לפני המשבר, אבל הכלכלה שלה הייתה בנויה בעיקר על חברות רב-לאומיות, חברות נדל"ן ובנקים. מלבד חברת הטיסות המוזלות הידועה ריאנאייר (RYAAY בנאסד"ק), גם לאירלנד אין הרבה שמות גדולים.

השלב השני של המשבר שונה. כאשר הוא מרחף מעל ספרד ואיטליה, ערכי המניות מתרסקים כפי שקרה במדינות הקטנות יותר. מדד MIB בבורסת מילאנו מצוי כעת ברמה של 13,000 נקודות - בהשוואה ל-40,000 נקודות ב-2007. הוא חזר אחורה עד לשנת 1993, לפני כמעט 20 שנה.

מדד איבקס הספרדי מצוי כיום מתחת ל-7,000 נקודות בהשוואה ליותר מ-15,000 נקודות לפני המפולת. כאשר תשואות האג"ח האיטלקיות נסקו, והצטברו החששות שספרד תזדקק גם היא לחילוץ כספי, השוק ירד לרמות שנראו בפעם האחרונה ב-1999. 12 שנים נמחקו כאילו לא היו.

שלא כמו יוון ופורטוגל, ספרד ואיטליה הן כלכלות גדולות, והשווקים כוללים כמה וכמה שמות עולמיים. בבורסת מילאנו נסחרות פיאט (F במילאנו), ענקית החשמל Enel וענקית הנפט ENI. אלה הן חברות גדולות וסולידיות עם המון נכסים. שמות נוספים הם לאקוסטיקה (LUX בניו יורק) שמחזיקה במותג המשקפיים ריי-באן, וענקית מוצרי היוקרה סלבטורה פרגאמו, שמוכרת את מוצריה ברחבי העולם. הצמיחה באסיה היא מה שחשוב להן, לא אירופה מוכת המיתון.

במדריד נסחרות חברות כמו אינדיטקס, הבעלים של רשת זארה כפי שהזכרנו, עם יותר מ-5,000 חנויות ברחבי העולם; ענקית הטלפוניה טלפוניקה (TEF בניו יורק), עם עסקים רבים בדרום אמריקה הצומחת במהירות; וחברת הנפט רפסול (REP).

חברות גדולות, גם ממדינות מחולצות

לא קשה להבין מדוע שוקי המניות במדינות הללו קרסו. מלבד המיתון שנרשם בספרד ובאיטליה, עלויות הכסף נוסקות. ובעיקר קיים הסיכון של מה שהשווקים מכנים בנימוס "המרת המטבע" - האפשרות שהמניות שלך יתומחרו לא בכמה אירו ששווים משהו, אלא בכמה פזטות או לירטות ששוות כלום.

וזה הולך גם להחמיר. מרחב האירו רשם לאיטליה ולספרד אותה תרופה שהוא רשם ליוון - צנע - למרות שהיא כמעט הרגה את החולה.

אבל העובדה היא שחברות רבות בשני המדדים הן עסקים עולמיים מצליחים מאוד, שימשיכו להצליח גם אם הכלכלות הלאומיות שלהן תהיינה במצב איום ונורא.

חברה אינה צריכה לפעול מתוך כלכלה צומחת כדי להצליח. כלכלת יפן קפואה זה 20 שנה, אבל חברות כמו Uniqlo, רשת האופנה, הפכו לחברות עולמיות גדולות. בריטניה תקועה במיתון הארוך ביותר בהיסטוריה שלה, אך חברה כמו ARM, שמעצבת את השבבים שמניעים טלפונים חכמים רבים, כולל אייפודים ואייפדים, עדיין רושמת התקדמות אדירה.

חברות גדולות יכולות להגיע ממדינות מחולצות. ריאנאייר היא דוגמה טובה. מניותיה נחתכו במחצית כאשר אירלנד קרסה, אך מאז הן עולות בהתמדה. מי שקנה אותן כאשר אירלנד שקעה, הרוויח. ריאנאייר לא נהרסה בגלל המיתון הכבד באירלנד, ולא חברות ספרדיות ואיטלקיות בגלל מצבן הכלכלי של מדינותיהן. חברה כמו טלפוניקה אמנם מדווחת על קיטון ברווחיה בשוק הספרדי, אך היא לא הולכת להימחק.

נכון, ייתכן שהבורסות במדריד ומילאנו ימשיכו לרדת. אם האירו יתפורר, תהיה עוד התרסקות של ערכי מניות. אבל כדי לתזמן בצורה מדויקת את הכניסה לשוק תצטרכו להיות חכמים מאוד או בני מזל מאוד - בדרך כלל שניהם. יהיה קשה מאוד לנחש היכן הרצפה האמיתית.

אם ספרד או איטליה יפרשו מן האירו, המסחר בבורסות שלהן יושעה קרוב לוודאי. יהיה פיקוח על ההון. הבנקים ייסגרו אולי לכמה ימים. מי שחושב שבמצב כזה הוא יוכל להיכנס ולחטוף כמה שיותר מניות של פיאט או אינדיטקס, משלה את עצמו כנראה.

וה-ECB, הבנק המרכזי האירופי, עשוי בהחלט להתערב בשלב כלשהו עם הקלה כמותית בלתי מוגבלת. מרחב האירו עשוי להחליט סוף סוף להאחיד את החובות שלו, כלומר להנפיק אירו בונדס - מה שיפחית אוטומטית את החובות של איטליה וספרד. בכל מקרה כזה, מדדי המניות בספרד ואיטליה יזנקו, בייחוד מפני ששניהם גדושים בבנקים וחברות ביטוח.

השורה התחתונה: אם אתם רוצים לקנות מניות זולות מאוד שיש להן ערך לטווח הארוך, יכול מאוד להיות שזהו הרגע המתאים. כן, באופק נראית עוד סערה, אבל היא כבר מגולמת במחירים.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2012

אירופיות
 אירופיות