"שר התחבורה ישראל כץ התחיל לקדם את הסכם השמיים הפתוחים מתוך מניע פוליטי מובהק, אחרי שראה את ההצלחות של השר כחלון בתחום הסלולר" - כך מאשים היום (א') בשיחה עם "גלובס" יו"ר איגוד עובדי התחבורה ובכיר בהסתדרות, אבי אדרי, ימים ספורים לאחר החתימה על ההסכם בראשי תיבות עם האיחוד האירופי.
לדברי אדרי, בניגוד לתחרות בסלולר, פתיחת התחרות בענף התחבורה עשויה להביא "קטסטרופה" אם לא יינקטו שורה של צעדים רגולטוריים. "כאן לא מדובר בחיסכון של מאות שקלים למשפחה בחודש, אלא מקסימום הוזלה של 20 דולר לכרטיס טיסה, כשרוב האנשים לא טסים יותר מפעם בשנתיים", אמר אדרי, "אז בשביל זה הוא רוצה שהחברות הישראליות יקרסו? בשביל זה מתירים את דמן?".
אדרי טוען שאסור היה לחתום על ההסכם לפני שהמדינה מבטיחה לממן בעצמה את כל הוצאות הביטחון של החברות הישראליות, בעוד שכיום היא מממנת 70% מהן. כץ הבטיח אמנם לעשות מאמץ בעניין, ולהביא למימון ממשלתי של למעלה מ-80%, אולם אדרי מבהיר כי ההסתדרות דורשת צעדים נוספים שאינם קשורים לביטחון.
"אנחנו לא נגד שמיים פתוחים ותחרות בכלל, ושאף אחד לא יתבלבל בעניין הזה", מבהיר אדרי. "כל מה שאנחנו רוצים זה תחרות הוגנת, כי אם ההסכם הנוכחי ייצא לפועל החברות הישראליות ייבלעו בתוך רגע".
"חייבים חברת תעופה לאומית"
בהסתדרות דורשים כי הממשלה תכניס "סעיף מילוט" מיוחד בהסכם השמיים הפתוחים, שמאפשר את ביטולו גם לאחר שייכנס לתוקף, זאת במקרה שבו יוכח כי החברות הישראליות נפגעות ממנו משמעותית. גם הסוגיה האיראנית מגויסת לצורך העניין, ולאדרי אין ספק באשר למשמעות של מלחמה על שוק התעופה המקומי: "ביום שתיפול פה פצצה אחת, כל החברות הזרות יברחו מכאן. כל החברים בוועדת הכלכלה הסכימו עם זה שחייבים לשמור כאן על חברת תעופה לאומית, אסור להסתמך רק על הזרות". אדרי סיפר כי הוא כינס את הוועדים של שלוש חברות התעופה הישראליות, כדי להיערך למאבק ארגוני. "הדבר האחרון שאנחנו רוצים בו זה שביתה, אבל אם לא תהיה לנו ברירה אז לא תהיה לנו ברירה".
"ההסכם יצור אלפי משרות"
גורם במשרד התחבורה ציין כי דו"ח שחיברו מספר משרדים ממשלתיים מעלה כי אל על לא צפויה להתרסק בשל הסכם שמיים פתוחים, וכי ההסכם לכל היותר עשוי "להקדים בשנה את הקריסה", כתוצאה מהפסדים כבדים כבר עתה.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה, כי "השר כץ הנחה לעכב את החתימה על הסכם השמים הפתוחים, ולבחון את כל הדרכים שבהן ניתן לסייע לאל על להיערך לקראת פתיחת השמים לתחרות.
"רק לאחר הליך בדיקה מעמיק, אישר השר לרת"א לחתום על מזכר ההבנות ולאחר מכן על ההסכם בראשי תיבות ועתה, נדרשת הממשלה לאשרו.
"ההסתדרות, המייצגת את העובדים, צריכה לתת את ידה להסכם, שכן הוא יצור אלפי מקומות עבודה חדשים עבור ישראלים ויגדיל באופן ניכר את התיירות הנכנסת. כמו כן, הוא יוביל להוזלה משמעותית של מחירי הטיסות בין ישראל לאירופה ויפתח עבור ישראלים רבים יעדי טיסה חדשים בכל רחבי אירופה. כל פרשנות אחרת היא מניפולציה חסרת בסיס ונוגדת את העובדות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.