עכשיו זה רשמי. המופע "אלגריה" מבית היוצר של סירק דה סוליי (קרקס השמש), הוא האירוע התרבותי המצליח ביותר בישראל בשנים האחרונות, עם מכירות מוקדמות של יותר מ-72 אלף כרטיסים, עוד לפני שהועלה השבוע לראשונה בהיכל הספורט נוקיה בתל-אביב. הכרטיסים לרוב המופעים אזלו חודשים מראש, ועד הרגע האחרון נעשו מאמצים לשבץ בלו"ז הצפוף מופעים נוספים (האחרון שבהם שיתקיים ב-23 בחודש, נקבע רק כמה ימים לפני הגעת הלהקה לישראל).
"אין לנו מושג איך הדברים האלה קורים, אבל מרגש אותנו לשמוע על זה", מודה מארק ביילור (27), בעברו אתלט מקצועי מקנדה ובארבע השנים האחרונות לוליין בצוות המופע. "כולנו מודעים, כמובן, לעובדה שסירק דה סוליי הוא מותג בינלאומי ששמו הולך לפניו, ועדיין, כשזה מגיע למדינה כמו ישראל, שבה לא הופענו בעבר, קיימת השאלה כמה אנשים אצלכם יודעים עלינו".
"היינו אופטימיים לגבי ההצלחה בישראל, אבל כאשר שמענו על סדר הגודל של המכירות המוקדמות התחושה הייתה: 'למה לא הגענו קודם'", מוסיף המנהל האמנותי של "אלגריה" ברונו דרמניאק, "מה הסוד? בעיניי זו העובדה שבכל מופעי סירק דה סוליי בכלל, וב'אלגריה' בפרט, האלמנט האנושי קודם לכול. "למרות סדר הגודל של התפאורה, התאורה והתלבושות - זה לא רק מופע של פעלולים טכניים אלא שיר הלל ליכולות האבסולוטיות של הגוף האנושי. משהו שכל צופה מתחבר אליו".
- ידוע לך על אמנים ישראלים שהתקבלו להופיע בהפקות של סירק דה סוליי?
"בכמה מופעים אחרים ברחבי העולם יש ישראלים לשעבר, אבל לא ב'אלגריה' הנוכחי. חלק גדול מהאמנים המשתתפים במופע מגויסים מתחומי האתלטיקה וההתעמלות האמנותית, ומדובר בטובים בתחומם, כולל משתתפים וזוכים בתחרויות אולימפיות. כולנו מחכים לסיום המשחקים בלונדון כדי להתחיל לגייס כישרונות חדשים".
קוטפים את הפירות
על-פי כמות הכרטיסים הממוצעת שנמכרה לכל מופע, "אלגריה" הוא מופע הבידור המיובא המצליח ביותר בישראל בעשור האחרון, כשההשקעה בו מסתכמת בכ-4 מיליון דולר. רק לשם השוואה, למחזמר "מאמא מיה", שהועלה אף הוא בהיכל הספורט נוקיה לפני כארבע שנים, נמכרו אמנם כ-80 אלף כרטיסים אך כמות זו נפרסה על יותר הופעות וחלק ניכר מהכרטיסים נמכרו במחיר מוזל למנויי חברת אורנג', שהעניקה חסות להפקה. לסיבוב ההופעות הראשון בישראל של מופע המחול האירי המצליח "Lord of the dance", לפני שמונה שנים, נמכרו 42 אלף כרטיסים.
כדי לקיים כאן את ההפקה אדירת-הממדים, הותאם היכל הספורט נוקיה לצרכים המיוחדים של האירוע. בין השאר, נהרסו קירות מאחורי הקלעים, כדי לאפשר לחלקים הענקיים של סט התפאורה לעבור דרך הדלתות, וציוד של עשרות טונות הגיע באוניות מיוון. "מדובר בהרבה ניירת", מאשר מנהל ההפקה מישל טרייה. "אפשר היה, עקרונית, להטיס את כל הציוד אבל זה היה דורש השכרת שני מטוסי 747 בעלות אדירה. עשינו את זה בעבר בביקור בהוואי, וזו לא חוויה שהייתי רוצה לחזור עליה. אם אי אפשר להעביר ציוד במשאיות בדרך היבשה, כמו בסיבוב במדינות שונות באירופה, אוניות הן האופציה המתבקשת".
החל מהערב, שנתיים של מגעים והכנות יחלו להניב פירות, שאותם יקטפו כל המעורבים בפרויקט ובעיקר המפיקים שוקי וייס ומארק ליברברג ומשרדי הכרטיסים המקומיים ששיווקו את "אלגריה" לקהל הרחב.
"הישראלים מוכיחים, פעם אחר פעם, שכאשר מביאים מופעים איכותיים - הם ימצאו דרכים לעמוד בעלות הכרטיס", טוען עמי פיינשטיין מנהל משרד הכרטיסים Eventim. "זה קרה לפני כמה שנים במחזמר 'מאמא מיה', עם חסות של חברת אורנג' שדחפה את המופע בקמפיין מסיבי ומכרה למנויים כרטיסים מוזלים.
"לסירק דה סוליי אין חסות כזו, ועדיין המכירות המסיביות החלו עוד לפני שהתחלנו קמפיין מסודר. ישראלים יודעים מה הם רוצים, ועובדה שבמקביל - גם למופע המיועד של רד הוט צ'ילי פפרס בפארק הירקון נמכרו אלפי כרטיסים חודשים לפני האירוע".
רד הוט צ'ילי פפרס הם להקה עם רזומה הצלחות מוכח בישראל, בכל הקשור למכירות אלבומים ולהיטי רדיו. כמה הכירו כאן את סירק דה סוליי לפני שפורסם דבר ההגעה של "אלגריה" להופעות בארץ?
"בסקרים המוקדמים שקיימנו לפני חתימת החוזה, התוצאות היו קיצוניות לכאן ולכאן. היו פלחים נרחבים באוכלוסייה שלא ידעו כלל במה מדובר, לעומת המעמד הסוציו-אקונומי הגבוה שהכיר את המופע והביע התלהבות גדולה מהאופציה לראות אותו בארץ.
"ישראלים הנוסעים לחו"ל, בעיקר לווגאס, ראו שם מופע של סירק דה סוליי או שניסו ולא השיגו כרטיסים. זה הספיק כדי להשריש את התחושה שמדובר במופע הטוב מסוגו בעולם, וכאשר יצרנו אופציה לצפות במרחק נסיעה מהבית, בעלות לא גבוהה מדי, במופע שעד היום הדרך היחידה להתוודע אליו הייתה לטוס לחו"ל - התוצאה הייתה התנפלות על הכרטיסים.
"אני מודה שהמהירות הפתיעה לטובה אפילו אותנו, כי ידוע שעד לפני כמה שנים, ישראלים העדיפו לחכות עד כמה שבועות לפני האירוע כדי להתחיל לשריין כרטיסים. ועדיין, גם במקרה הנוכחי היו שחיכו לרגע האחרון וגילו שמאוחר מדי. אנחנו מתמודדים מדי יום עם עשרות טלפונים מאנשים המוכנים לשלם כל מחיר עבור כרטיס, ופשוט לא נשארו מקומות".
- עד כמה המחיר הנמוך יחסית משפיע על הביקוש?
"באופן מכריע, אבל חשוב לציין שהמדיניות של סירק דה סוליי בכל העולם היא שהמופע יהיה נגיש כלכלית עד כמה שניתן. אם כבר, אנחנו נתקלים בתופעה שאותי אישית מאד משעשעת של לקוחות המסרבים להפנים את העובדה שאין מתחם VIP. אומרים לי: 'תן את הכרטיס הכי יקר. אני מוכן לשלם גם 1,000 שקל, אבל שיהיה VIP'. ואני מסביר שוב ושוב: 'אלו הכרטיסים היקרים ביותר והמקומות הטובים ביותר'. קצת כמו הפרסומת שבה שלמה בר-אבא צועק: 'אושיה שכמותי, אני דורש לשלם יותר'".
- מיהו רוכש הכרטיס הממוצע של סירק דה סוליי בישראל? תושבי תל-אביב וגוש דן בלבד, או שיגיעו במיוחד מכל הארץ?
"חד-משמעית מכל הארץ. גם מבחינת הגילאים - זה מתחיל בילדים, בעיקר בהצגות אחר הצהריים, ומסתיים בבני גיל הזהב. המופע חוצה גילאים ומעמדות, וזה סוד קסמו".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.