נעילה מעורבת באירופה לאחר פרסום דוח הבנק המרכזי

מדד המחירים לצרכן בסין עלה בקצב מתון יותר בחודש יולי ומאפשר לבנק המרכזי לפעול ■ סוכנות דירוג האשראי פיץ' אישררה את דירוג האשראי המושלם של גרמניה

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ה') במגמה מעורבת וזאת על רקע פרסום מדד המחירים לצרכן בסין שהצביע על כך שהאינפלציה במדינה ירדה לשפל של 30 חודשים, מה שמעניק מרווח לבנק המרכזי להשיק תוכנית תמריצים לשוק. באירופה, סוכנות דירוג האשראי פיץ' אישררה אתמול את דירוג האשראי המושלם של גרמניה בעוד שהבנק המרכזי של אנגליה חתך את תחזית הצמיחה של המדינה.

הירידה באינפלציה בסין היא זו שעומדת מאחורי העליות שנרשמו בתחילת יום המסחר בבורסות אירופה, אך הדוח שפרסם הבנק המרכזי האירופי העיבו על העליות הללו. בדוח שלו הוריד הבנק את תחזית התמ"ג של גוש האירו ל-(0.3%-) לשנת 2012 לעומת (0.2%-) בתחזית הקודמת. הבנק צופה צמיחה של 0.6% בשנת 2013 וצמיחה של 1.4% בשנת 2014. הבנק העלה את תחזית האינפלציה של גוש האירו לשנה הנכוחית ל-2.3%, ו-1.7% בשנת 2013, לעומת תחזית של 1.8% לשנת 2013.

בדוח קרא הבנק המרכזי את הממשלות באירופה לתמוך ולהפעיל את שתי קרנות החילוץ של אירופה: קרן החילוץ הזמנית (ה-EFSF) וקרן הייצוב הקבועה (ה-ESM), וזאת על מנת לעזור לבנק להוציא לפועל את תוכנית רכישת האג"ח הממשלתית שהוא מתכנן במידת הצורך. הבנק כתב בדוח שהוא מוכן לנקוט צעדים נוספים בשוק הפתוח כמו גם צעדים מוניטארים לא סטנדרטים.

אתמול, אישררה סוכנות דירוג האשראי פיץ' את דירוג האשראי המושלם של גרמניה. הסוכנות אישררה את דירוג ה-AAA של הכלכלה הגדולה ביותר בגוש האירו, והיא גם אישררה את תחזית דירוג האשראי שעומדת על "יציב". לאור ההודעה הזאת הצליחו המדדים בבורסות אירופה למחוק חלק מהירידות שנרשמו אתמול במהלך המסחר.

הבנק המרכזי האנגלי פרסם אתמול את תחזיות הצמיחה והאינפלציה במדינה להמשך השנה וזאת על רקע ההאטה המתמשכת בכלכלה הבריטית, שמבחינה רשמית נמצאת במיתון לאחר שהציגה 3 רבעונים רצופים של צמיחה שלילית. הבנק המרכזי הוריד את תחזית הצמיחה של המדינה ב-0.67% ל-2%.

על פי ההערכות, הורדת התחזיות תסלול את הדרך לעוד תוכניות תמריצים מצד הבנק. חלק מהאנליסטים מעריכים שבמקרה הזה יופעל לחץ כבד על נשיא הבנק מרווין קינג להוריד עוד יותר את הריבית באנגליה שעומדת כיום על 0.5%.

באנגליה פורסם היום המאזן המסחרי של המדינה לחודש יוני והוא הגיע לשפל מאז תחילת המדידות ב-1997. הגירעון המסחרי של המדינה בחודש יוני עמד על 4.3 מיליארד לירות שטרלינג, כשהצפי היה לגירעון של 3.1 מיליארד לירות שטרלינג לעומת גירעון של 2.7 מיליארד לירות שטרלינג בחודש מאי.

האינפלציה בסין גררה את אסיה לעליות

המסחר בבורסות אסיה והמזרח ננעל היום בעליות שערים, לאחר שפורסמו נתוני מאקרו חיוביים בסין ואוסטרליה, במרכזן מדד המחירים לצרכן בסין המעיד על התקררות האינפלציה, עניין הפותח דלת לבנק המרכזי ומאפשר לו לבצע פעולות מוניטאריות נוספות, התואמות את הציפיה בשווקים. דוח התעסוקה לחודש יולי באוסטרליה הפתיע לטובה והבורסות המקומיות רושמות עליות. בנוסף, הבנק המרכזי של יפן החליט להשאיר את הריבית לחודש אוגוסט ללא שינוי ובמקביל להמשיך ולתמרץ את השווקים באמעות פעולות מרחיבות.

המסחר בוול סטריט ננעל אמש במגמה מעורבת אך כמעט ללא שינוי, זאת כאשר מספר נתוני מאקרו שפורסמו בארה"ב ואירופה העיבו על המסחר וחתמו את הראלי שהתנהל בשווקים בימים האחרונים. הבנק המרכזי הבריטי הודיע שהוא חותך את תחזית הצמיחה של המדינה ל-2%, כאשר ברקע, המיתון בבריטניה מחריף עוד יותר. בגרמניה נתוני התפוקה התעשייתית הפתיעו לרעה וסוכנות הדירוג S&P תרמה לסנטימנט השלילי כאשר אישררה את דירוג האשראי של יוון העומד על CCC והורידה את התחזית ל"שלילי".

אולם, רצף של נתונים חיוביים בסין, אוסטרליה ויפן מסייעים לפזר את הערפל מעל חוסר הוודאות השורר בשווקים. בכלכלה השנייה בגודלה בעולם פורסם היום מדד המחירים לצרכן שעלה בקצב מתון של 1.8%, אומנם מעל צפי האנליסטים שעמד על 1.7%, אך מתחת לשיא שנרשם בחודש יוני - 2.2%. ההתקררות באינפלציה תעניק, כך מקווים, לבנק המרכזי הסיני את האפשרות לפעול וליזום צעדים מוניטארים חדשים.

בתוך כך, המשקיעים באסיה שואבים עידוד גם מהחלטת הריבית ביפן, שם קבע הבנק המרכזי להשאיר את הריבית האפסית על כנה. מעבר לכך, הבנק המרכזי החליט לא להגדיל את התוכנית לרכישות נכסים שהיקפה נאמד בכ-70 טריליון ין (89.3 מיליארד דולר) אך להשאיר אותה על כנה כדי להמריץ את הכלכלה והצריכה הפרטית הדועכת של המדינה.

דוח התעסוקה באוסטרליה תומך גם הוא במגמה החיובית, לאחר שהצביע על תוספת של 14 אלף משרות בחודש יולי - מעל ציפיות האנליסטים כאשר במקביל שיעור האבטלה ירד ל-5.2%.

ולאן נושבת הרוח באירופה? המשקיעים מצפים כעת שהמנהיגים באירופה יתגברו על חילוקי הדיעות ביניהם ויסכימו על צעדים מוניארים ופיסקאלים נוספים. עיקר המחלוקת נובעת בין יו"ר הבנק המרכזי מריו דראגי, המצדד ברכישות אג"ח ומתן רשיון בנקאות לקרן החילוץ האירופית (ESM), לבין גרמניה ובייחוד הבנק המרכזי (הבונדסטג) המתנגד למדיניות זו.

נציין את ריו טינטו חברת המחצבים השלישית בגודלה בעולם ואת חברת Aluminum Corp. of China .