המסחר באירופה ננעל בירידות שערים על רקע הנתונים מסין

העודף המסחרי בסין התכווץ באופן מפתיע ביולי ל-25.1 מיליארד דולר לעומת 31.7 מיליארד דולר ביוני ■ המשקיעים באירופה ממשיכים להמתין למהלכים של הבנק המרכזי

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ו') בירידות שערים על רקע ירידות בבורסות אסיה עקב נתוני המאזן המסחרי בסין, כאשר ההתאוששות המסויימת במדדי וול סטריט בימים האחרונים לא מביאה לשיפור בסנטימנט.

בכל הנוגע להתנהלות בנוגע למשבר החוב, בימים האחרונים מעצבי המדיניות באירופה לא מצליחים להתגבר על המחלוקות ביניהם. בעוד מריו דראגי, נשיא ה-ECB תומך ברכישות אג"ח שימתנו את עלויות המימון של ספרד ואיטליה, כמו גם מתן רישיון בנקאות לקרן החילוץ האירופית (ESM), הבנק הגרמני המרכזי (בונדסטג) מתנגד למהלכים אלה בכל תוקף.

אתמול הוריד הבנק המרכזי האירופי את תחזית התמ"ג של גוש האירו ל-(0.3%-) לשנת 2012 לעומת (0.2%-) בתחזית קודמת. הבנק צופה צמיחה של 0.6% בשנת 2013 וצמיחה של 1.4% בשנת 2014. הבנק העלה את תחזית האינפלציה של גוש האירו לשנה הנכוחית ל-2.3%, ו-1.7% בשנת 2013, לעומת תחזית של 1.8% לשנת 2013.

נעילה שלילית באסיה

המסחר בבורסות אסיה ננעל היום בירידות שערים לאחר ראלי של ארבעה ימים שהונע על ידי תקוות כי בנקים מרכזיים בעולם יבצעו התערבויות מוניטריות רציניות.

היום פורסם כי העודף המסחרי בסין התכווץ באופן מפתיע ביולי ל-25.1 מיליארד דולר לעומת 31.7 מיליארד דולר ביוני. ההערכות היו אופטימיות בהרבה - עלייה לעודף של 35.2 מיליארד דולר. הייצוא עלה ב-1% בלבד בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, ואילו הייבוא צמח ב-4.7%, לעומת הצפי לעלייה של 8% בייצוא ו-7% בייבוא.

"הנתונים היו בהחלט מפתיעים וזה יגדיל את הלחץ על בייג'ין להקל את המדיניות המוניטרית מוקדם יותר", אמרה דונה קווק, אנליסטית סין ב-HSBC בהונג קונג. "ייתכן בהחלט שההקלה תגיע תוך ימים ולא שבועות", היא הוסיפה ואמרה עוד כי הרשויות בסין צפויות להגיש גם צעדים פיסקליים כמו תמיכה פיננסית במשקי בית ויצואנים.

ואילו אתמול פורסם בסין מדד המחירים לצרכן שעלה בקצב מתון של 1.8%, אומנם מעל צפי האנליסטים שעמד על 1.7%, אך מתחת לשיא שנרשם בחודש יוני - 2.2%. ההתקררות באינפלציה תעניק, כך מקווים, לבנק המרכזי הסיני את האפשרות לפעול וליזום צעדים מוניטארים חדשים.

ביפן קבע הבנק המרכזי להשאיר את הריבית האפסית על כנה. מעבר לכך, הבנק המרכזי החליט לא להגדיל את התוכנית לרכישות נכסים שהיקפה נאמד בכ-70 טריליון ין (89.3 מיליארד דולר) אך להשאיר אותה על כנה כדי להמריץ את הכלכלה והצריכה הפרטית הדועכת של המדינה.