זה הערוץ היחיד שנותר למשקיע

השווקים הפיננסיים כבר מגיבים ליוזמותיהם של ראש הממשלה ושר הביטחון

תפנית חלה ביולי, ככל שניתן לשפוט, בדרך שבה משקי הבית בישראל התייחסו למצב הכלכלה הישראלית בעבר ובעתיד. אפשר להגיד שביולי הבינו אזרחי ישראל כי מצב המשק הוא פחות יציב ממה ששיערו קודם לכן, ושהשווקים הפיננסיים הרבה יותר מסוכנים מכפי שהעריכו קודם לכן.

ברקע לא רק הדיווחים על משבר באירופה, אלא בעיקר דיווחים מבית על "החלטות ריבוניות" של בנימין נתניהו ואהוד ברק. אין הוכחה מוחשית יותר למסקנות שמשקי הבית הסיקו ממצב זה, מהדיווחים של האוצר על שוק הנדל"ן למגורים בישראל.

ע"פ האוצר, עד סוף יוני המשיך שוק הדירות להתנהל בדשדוש ובשחיקה שאפיינו אותו בשנה האחרונה. אלא שביולי קרה משהו חריג: "נתונים ראשוניים ליולי מצביעים על עלייה בשיעור חריג במספר העסקאות, שמשקפת את רמת המכירות הגבוהה ביותר בשנים האחרונות".

מי ש"כיכב" במגמה החדשה הם משקיעים, לפחות כך טוען האוצר.

מטוסים ממריאים לאירו

ייתכן שאפשר להסביר את העלייה החריגה ע"י ירידת הריבית במשק, זו שהתרחשה וזו שצפויה. אך העניין לא יכול להסביר את התפנית החדה שלה רומז האוצר, מה גם שלא ברור אם הריבית הריאלית במשק ירדה - ייתכן כי היא בכלל עלתה עם ירידת שיעור האינפלציה. לכן סביר כי ביולי החלו אזרחי ישראל לחוש ששוק הנדל"ן מעניק להם ערוץ כמעט יחיד להשקעה, כשברקע צליל המטוסים הממריאים לאירו, והדיבורים על המשבר הפיננסי שיבוא בעקבות המראת המטוסים.

אם נכונה פרשנות זו, הרי שגם בחודשים הבאים אמור להתרחש מעבר כספים מנכסים פיננסיים לנדל"ן, ככל שהציבור יחפוץ למצוא את כספו ב"מקלט בטוח". המשמעות הישירה של התפתחות זו היא שהשווקים הפיננסיים בישראל מתחילים, כבר עתה, לחוש בתוצאות של יוזמותיהם של ראש הממשלה ושר הביטחון. שוק הנדל"ן הוא מעין מראה של מציאות זו.