חינוך פיננסי מתחיל בבית

האוצר מטיף לאחרים כשבאתרי האינטרנט שלו מופיעים נתונים שהם פריטים לאספנים

משרד האוצר, בהובלת הממונה על שוק ההון בו, הרים באחרונה דגל חשוב: החינוך הפיננסי. המשרד שואף להיות הגורם המרכזי בתחום, שיאסוף ויפיץ ידע לגורמים שונים הפועלים בו כמו עמותות, יועצים פיננסיים ובתי ספר.

ואכן, אין ספק כי קיים פער בלתי מתקבל על הדעת בין הרצוי והמצוי בכל האמור בחינוך ובבקיאות הפיננסית של הציבור הישראלי, כך שמדובר בהחלט ביעד ראוי ומבורך, המקביל בחשיבותו להשקעה בתשתיות לאומיות.

אבל דווקא בשל ההפנמה של חשיבות החינוך הפיננסי, לא פחות ממדהים לראות שאת מה שמטיף משרד האוצר לאחרים, הוא שוכח ליישם אצלו בבית. אזורים שלמים באתרי האינטרנט של יחידות משרד האוצר השונות מוזנחים, מעודכנים בצורה מקוממת וכוללים נתונים ומצגות כלכליות מלפני שנים רבות העומדות בהגדרה של פריטים לאספנים, ולא של מידע כלכלי עדכני ושוטף.

רובם המכריע של אתרי היחידות הכלכליות ריקים למעשה מחומר כלכלי רלוונטי ואקטואלי, חסרים בסיס נתונים סטטיסטי, ואינם מספקים מחקרים בתחום עיסוקם. כל זה עוד לפני שהתחלנו לדבר על גרפיקה אחידה לאתרי יחידות האוצר השונות כיאה לאתרים ממלכתיים, וקבלת לוח אירועים כלכליים.

הרעה החולה הזו אופיינית לרוב היחידות במשרד האוצר, כשלטובה אפשר לציין בהקשר זה רק את אתר החשב הכללי. כך שמי שירצה לשדרג את החינוך הפיננסי שלו בשיטת עשה זאת עצמך, ותוך הסתמכות על האתר של אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון של האוצר, יגלה להפתעתו הרבה כי הסקירות האחרונות המופיעות שם הן משנת 2005.

בתור אגף המתיימר להיות מוביל הדגל של חינוך פיננסי במדינת ישראל, היינו מצפים כי הוא יספק לציבור הישראלי ולציבור המשקיעים הזרים הפוטנציאלי, אתר כלכלי עדכני בסטנדרטים עולמיים מקובלים. במקום זאת מקבלים הגולשים אתר גרוטאות כלכליות מביש.

וכאן ראוי לציין כי לא חייבים להרחיק לכת כדי למצוא דוגמאות לאתרים כלכליים גלובליים איכותיים. די לבחון את האתר של בנק ישראל המספק מידע ונתונים כלכליים ברמה גבוהה יחסית, שאינה בת השוואה לאיכות המידע והנתונים הכלכליים המנופקים על ידי אתרי יחידות האוצר השונות.

לפני שדורשים שקיפות מאחרים

אתר כלכלי עדכני תומך גם בערך נוסף שמשרד האוצר נדרש לקדם והוא ערך השקיפות. שקיפות הפכה לצערנו כבר מזמן למילה זולה המהווה סוג של קלישאה חבוטה, אולם השקיפות של הנתונים הכלכליים ושל המדינות הכלכלית המעודכנת של מדינת ישראל, חשובות לא פחות בלשון המעטה מן השקיפות הנדרשת מחברה ציבורית כלשהי.

לכן, לפני שדורשים שקיפות מכל הכפופים למשרד האוצר, טוב יעשה האוצר עצמו אם יבצע בדק בית, ויבחן האם הוא עצמו עומד בקריטריון השקיפות האלמנטרי המתבקש.

לסיכום, לפני שמשיקים תוכניות גרנדיוזיות לחינוך הפיננסי של הציבור הרחב ראוי לעשות סדר יסודי באתרי הבית של האוצר ולשדרג אותם לרמה המקצועית הנדרשת. אתר אינטרנט ברמה גבוהה כבר מזמן אינו כלי לחובבי טכנולוגיה ממושקפים, אלא הכלי, בהא הידיעה, להעברת אינפורמציה כלכלית לציבור הרחב.

הפרופיל הכלכלי העדכני של מדינת ישראל לא צריך להיות נחלתן של סוכנויות הדירוג בלבד, אלא בהיר ונגיש לציבור הרחב ולגורמי המקצוע הרלוונטיים.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון