הערכה: בין 5,000 ל-10,000 פוטרו מתעשית הסלולר

למרות הירידה ברווח ואובדן של כ-100 אלף לקוחות ברבעון אצל 3 המפעילות הסלולריות הוותיקות, זינקו היום מניות סלקום ופרטנר ■ סלקום איבדה ברבעון כ-29 אלף לקוחות, אך צפויה לקלוט בקרוב כ-60 אלף מנויי צה"ל חדשים

גל הרגולציה שהיכה בשוק התקשורת המקומי באמצע חודש מאי, ואשר גרם לקריסתן של מניות החברות הוותיקות הפועלות בענף, מקבל ביטוי מוחשי בתוצאותיהן העסקיות לרבעון השני. לאחר התוצאות השליליות שהציגו בזק והוט לרבעון, בהשפעת השינויים הרגולטוריים, הדוחות הכספיים שפרסם הבוקר (ג') צמד חברות הסלולר - פרטנר וסלקום - משלימים את קווי המסגרת של העולם החדש שבו הן פועלות כיום.

מניות סלקום ופרטנר דווקא הגיבו בחיוב לתוצאות הכספיות, שהיו שליליות כצפוי. נראה כי לאחר צניחה של 55%-60% שרשמו מתחילת השנה (מרבית הנזק ב-3 החודשים האחרונים), חלק מהפעילים בשוק מתחילים להפנים כי גם במציאות החדשה שנכפתה עליהן, חברות הסלולר הוותיקות ימשיכו להציג רווחים - גם אם מצומקים משמעותית בהשוואה לשנים קודמות.

אנליסטים בשוק חיזקו היום הערכה זו. כך, בדש ברוקראז' ציינו כי תזרים המזומנים הפנוי של החברות, שעלה בסלקום ב-63% ל-284 מיליון שקל ובפרטנר הכפיל את עצמו לרמה של 313 מיליון שקל, הפתיע לחיוב; זאת אחרי ששתי החברות צמצמו את מכירת ציוד הקצה, והקטינו את צורכי ההון החוזר.

עוד ציינו בדש ברוקראז': "במשוואת הסיכון-סיכוי, כאשר מרבית התמורות כבר נתנו את אותותיהן בשוק התקשורת, האפסייד גבוה משמעותית מהדאונסייד".

בהראל פיננסים ציינו כי "הקשיים של ענף הסלולר עדיין לא הסתיימו, אבל מרביתם כבר מגולמים במחירי המניות הנמוכים"; וגם ב-UBS ציינו כי "יש מקום לאפסייד לגבי כל הסקטור, כולל בזק".

על-פי הערכות בשוק, 5,000-10,000 עובדים נפלטו מתעשיית הסלולר בחודשים האחרונים - רובם מתוך החברות הסלולר הוותיקות (פרטנר דיווחה היום כי במחצית הראשונה של 2012 נגרעו 2,100 עובדים ממצבת כוח-האדם שלה, שעמדה אשתקד על 8,000 עובדים), והיתר ממעגלים משיקים, כגון חברות המספקות שירותים לתעשייה, קבלני-משנה וכדומה.

הרבעון הקשה של חברות הסלולר
 הרבעון הקשה של חברות הסלולר

293 מיליון שקל - זו הירידה המצרפית ברווח הנקי לרבעון השני, שמציגות סלקום, פרטנר ופלאפון (שתוצאותיה פורסמו במסגרת דוחות החברה-האם בזק מוקדם יותר החודש). סכום זה משקף ירידה תלולה של 40% ביחס לרווח הנקי, שהציגו השלוש ברבעון המקביל ב-2011, ואשר עמד על 728 מיליון שקל.

מבין השלוש, את הפגיעה הגדולה ביותר ספגה סלקום, המשתייכת לקבוצת אי.די.בי של נוחי דנקנר, עם צניחה של כ-50% ברווח הנקי לרמה של 121 מיליון שקל.

פרטנר, שבשליטת סקיילקס של אילן בן-דב, מציגה (ערב עסקה צפויה, שתחזיר את השליטה בה לידי האצ'יסון מהונג-קונג) רווח רבעוני דומה, שנפגע ב-40%.

השורה התחתונה שנפגעה פחות מכולן שייכת לפלאפון, ונראה כי בינתיים היא מצליחה להתמודד טוב משתי מתחרותיה עם השינויים בשוק. פלאפון איבדה "רק" 30% מרווחיה, לרמה של 194 מיליון שקל.

למרות הפגיעה ברווחי השלוש, רמת רווחים של 120-200 מיליון שקל ברבעון היא תוצאה שלא מעט חברות, ביניהן גם חברות מעו"ף, יכולות רק להתקנא בה בתקופה שבה חוסר יציבות ואי-ודאות שולטים בשווקים.

עם זאת, נדגיש כי תוצאותיהן של חברות הסלולר הוותיקות ברבעון משקפות בצורה חלקית את השינויים שחלו בשוק שבו הן פועלות, משום שהללו החלו באמצע תקופת הרבעון.

59% - זו הצניחה בהכנסות פרטנר ממכירת ציוד קצה, בעיקר מכשירי סמארטפון שהיו עד לעת האחרונה ממקורות הרווח העיקריים של חברות הסלולר. פרטנר מציגה את הירידה הרבעונית החדה ביותר בסעיף זה, ואת היקף המכירות הנמוך ביותר, שעמד על 215 מיליון שקל. כך, הכנסות פרטנר נחלשו לרמה של 1.4 מיליארד שקל - ירידה של 24% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. מכירות ציוד הקצה של פלאפון וסלקום ירדו ב-43% וב-31% ל-291 מיליון שקל ו-316 מיליון שקל בהתאמה.

סעיף ההכנסות העיקרי של חברות הסלולר, משירותי תקשורת, נפגע מהירידה בתעריפי השיחות. אצל פרטנר הוא נחלש ב-11%, ל-1.2 מיליארד שקל ברבעון השני. גם בסעיף זה בולטת פלאפון לחיוב באופן יחסי, עם ירידה של 7.4% בלבד, ל-1.15 מיליארד שקל.

סלקום נהנתה, ביחס לרבעון המקביל אשתקד, מאיחוד חברת האינטרנט נטוויז'ן בתוצאותיה, וזו תמכה בעלייה של 4.5% בסעיף הכנסות משירותים לרמה של 1.18 מיליארד שקל.

הכנסות רבעוניות של כ-260 מיליון שקל, שתרמה נטוויז'ן, קיזזו צניחה בפעילות הסלולר המסורתית של סלקום; זו הציגה בסך-הכול ירידה של כ-6% בהכנסות ברבעון, שעמדו על 1.5 מיליארד שקל.

97 אלף - זהו מספר המנויים שאיבדו יחד 3 מפעילות הסלולר לטובת מתחרותיהן החדשות מאז סוף הרבעון הראשון של השנה. מבין השלוש בולטת לשלילה פרטנר, שאיבדה בתוך רבעון יותר מ-50 אלף לקוחות.

גם פה בולטת פלאפון לחיוב, עם ירידה של כ-17 אלף מנויים, אם כי היא עדיין ניצבת מאחור ביחס לשתי המתחרות במספר המנויים האבסולוטי שלה, העומד על 2.85 מיליון.

סלקום, מצדה, נמצאת בנקודה נוחה יחסית: אחרי שאיבדה ברבעון כ-29 אלף לקוחות, היא צפויה לקלוט בקרוב כ-60 אלף מנויי צה"ל חדשים ואלפים נוספים מבני משפחותיהם.

שיעורי הנטישה ב-3 החברות נעים בין 6%-8.9%, לעומת שיעורי נטישה של 3.9%-8% ברבעון הקודם.

תוצאות חברות הסלולר
 תוצאות חברות הסלולר